Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja det är en 500:a, samma som turbohästen.
Skillnaden mellan standard EXC och sixdays är inte stor.
Mest handlar det om annan gaffel och en massa blingprylar.
Dessutom trevligt med vit färgsättning på plastdetaljerna och nya dekaler.

Planerna inför vintern är inte helt klara.
Vi har idéer på att först bygga om GEN II bandkittet.
Det handlar främst om att flytta lite infästningspunkter, flytta drivaxel och kanske byta till annan längd på bakdämparen. Nya tunnelsidor kommer fordras för detta. Helt enkelt förfiningar av vad vi lärt oss från gångna säsongen. Kommer att köra med den längre mattan.

Nyhojen kommer mest troligt också få ett bandkitt men hur det ska se ut är ännu inte på ritbordet.
Möjligen något snarlikt som Gen II men med fokus på detaljer som gör tillverkningen enklare och snabbare.
Med lite tur är bandkittet till nyhojen under utprovning under mars eller liknande. Time will tell....

Turbo på den också? Tja, kanske det men inte denna vinter.
Ska jag bygga ett turbokitt på den skulle jag med facit i hand nöja mig med standardkompression, racesoppa och 0,5 bar i laddtryck. Skillnaden mot 0,7 är för liten då den i det fallet kräver en specialtillverkad lågkompkolv. Dessutom enklare behålla motorn orörd om jag vill demontera turbokittet och köra med hjul.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du gillar bygget!
Jo, vi har tänkt lägga ut ritningarna här.
Vi har tyvärr gjort en hel del ändringar under förra säsongen så ritningarna är kanske inte riktigt up to date. Känns ju inte kul om ni upprepar samma misstag som oss...
Så snart jag har tid ska jag försöka få med alla dessa uppdateringar på ritningarna.

Ritningarna kanske inte en komplett byggbeskrivning men kan vara till stor hjälp att få ut alla mått och geometrier vi testat fram. Bilderna i denna byggtråd kan ytterligare visa hur allt sitter ihop.
Det är en fördel med ritning innan man börjar bygga. Bygga på känn har aldrig varit den bästa vägen. Stor risk att man måste göra om en massa detaljer som inte passar eller att det inte ser snyggt ut.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nuvarande boggiegeometri har visat sig funka utmärkt med den längre mattlängden 346.
Vi testade på vårsäsongen köra med 305 men tyvärr såg vi att det funkade klart sämre med den kortare mattan. Skulle dock vara trevligt om man kunde köra med olika mattlängder.
Problemen var rappning, sämre styrning av boggieskenorna i framkant och varmgång på slides under vissa förhållanden. Det finns alltså något geometriskt fel som gör att den lirar sämre med den kortare mattan.

Vi tror att när avståndet minskas mellan vändhjul och bakre svingarmsinfästning minskas, tappar man både både sträckning och uppstyvningen av främre delen av boggieskenorna.
Med nuvarande geometrilösning kommer man vara tvungen att göra olika tunnelsidor, rörram och kanske även svingarm beroende på om man vill köra den som kort eller lång.
Ingen bra konstruktion måste jag medge.
Av den anledningen spånar vi på olika lösningar hur detta kan konstrueras på ett smart sätt.
Vi ska återigen bygga en analog ritning i spånskiva och trä, även kallad pajalacad och se hur detta ska lösas. Ännu oklart om vi lyckas...

De senaste 3 åren är hösten den roliga hästbyggartiden då nya spännande idéer ska mejslas fram.
Upplever detta 1000 ggr roligare än funderingarna man hade om man ska bulta dit en annan styrhöjare eller nya skidor på skotern...
Nja, skoterbygge är trevligt det åxå men bara nästan ;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi gillar vår setup med EZ-ryde kopia. Den har låg vikt och lirar bra i lössnön.
Boggies är mer komplicerat än man kan tro och det är en evig kompromiss.
PPS är outstanding på ledmaskiner men är tveksam om det är den ultimata boggien för en lössnösnowbikes.

Egentligen försöker vi göra det omöjliga, samma maskin och möjligheten att köra med olika mattlängder.
Har vi sett någon som lyckats montera en MXZ-boggie i en Summit med samma infästningspunkter?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
EZ RYDE? Är det den där boggien med pivotarmar? Känslan är ju att något liknande skulle kunna göra underverk på en hoj med bandsats.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Intressant länk du skickade om EZ-carve, har inte sett det tidigare. Det måste vara något nytt för detta år? Borde funka snarlikt som T-motion.

Vad jag mednar med EZ-rydekopia är att vi kör med bara en enda lång svingarm.
Glidfunktionen i den bakre infästningen mot boggieskenan är till för att klara mattsträckningen. Exakt samma detalj finns på EZ.

Det finns säkert mängder av olika boggiekonstruktioner som funkar bra eller t.o.m. bättre.
Vi känner oss väldigt nöjda hur våran funkar och ser ut att passa bra på Bergshästar, åtminstone med lång matta. Låg vikt har den dessutom.
Som alltid vill man ju förfina och testa nya setups. Återstår att se vad vi gör...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har haft problem med att topplockspackningen inte håller tätt på turbobygget.
Den tappar tätning och trycker vatten.
Problemet är fortfarande inte löst, trots kraftigare pinnbultar.
Man kan tro den kokar men i själva verket trycksätter förbränningsgaser kylsystemet när inte packningen tätar mellan lopp och kylkanalerna.
Den ser ut att hålla "nästan" en säsong. Sista turen i mitten av maj började den återigen evakuera vatten.
Ska ta isär allt och montera en ny packning. Dessutom varmköra och efterdra, något som jag inte gjorde förra gången jag satte ihop den. Kanske avsaknaden av efterdragning är en del av problemet?

Inte helt säker om problemet beror på utsträckta pinnbultar. Kan också helt enkelt bero på bristande kylning, kanske båda...
Med 70% mer effekt, bör lika mycket kylning erfordras.
Volym och kylararean är litet på endurohojar. Med turbo blir kanske systemet underdimensionerat?

Fläkten på kylaren fungerar men det ser ut att starta för sent.
Har hittat ett KTM tillbehör med en justerbar termostatbrytare.
Med den kan man fritt justera inslaget i intervallet 65-95C och med den kan man få fläkten att starta tidigare.
Skulle vara trevligt om man kan ansluta den här termostaten till den andra kylfläkten och köra dubbla fläktar.


Tunnellkylare liknande skotrar är naturligtvis en lösning, men att få bättre kylning med luftkylarna är en enklare. Ska testa detta innan jag tar nästa steg...

http://www.eurotekktm.com/shop/power...ans/602-detail

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Kylare är i själva verket stor på endurohojar för att de ska klara låga farter i skog på sommaren. Jag hade aldrig några kylproblem med turbo på min xr650 enduro den gick faktiskt kallare i skogen pga lägre kompförhållande och lite effektuttag i skogen. Men en snobike däremot går ju på turbotryck bet längre tid än en hjulbaserad hoj så det "kan behövas större kylare på en sådan. Det vore bra om det gick sprätta upp snö mot kylarna.

Ang topplockspackningen så kan det bli tätt med efterdragning. Jag kan varmt rek att värma upp kylarna med typ en eller två varmluftspistoler och sätt dit en el vattenpump som drar runt vattnet. Motorn når snabbt 80c på det viset så det är bet mindre jobb än att starta oh skruva isär o dra om.

Men om inte det blir tätt så gör en ny packning av koppar i samma tjocklek alt flera lager koppar till rätt mått nås. Glödga den spruta på locktites packningsspray o dra dit samt efterdra. En sådan packning kan återanvändas minst 10ggr. Jag har själv gjort en kopparpackning till en KTM 675 våldstrimmad sak som normalt har din typ av packning org ,,och den höll snortätt. På min xr650 samt de flesta andra motorer är ju packningen gjord av 2-3 tunna rostfria plåtar som är behandlade med en packningsspray. Trots turbo så återmonteras de minst 3ggr i hoj turbo världen men man får då spruta på Locktites packningsspray,, DE behöver inte efterdras!! Jag rek spruta på Locktite sprayen även på din typ av packning! Plåtpackningarna har en pressad valk runt borrhålet därav att de mattas ut efter 3 monteringar.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok, efterdragning kan alltså kanske vara en lösning.
Den är väldigt lättskruvad så efterdragning går hyffsat snabbt.
Bara ta bort tanken och ventilkåpan för att komma åt muttrarna till toppen.

Ska kanske montera en Koso mulitmätare med två temperaturgivare för vara säker att den inte går varm.
Kanske denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=22031



Håller inte packningen tätt måste jag undersöka ett annat material. Koppar kan ju vara ett alternativ.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har länge varit skeptisk till Boondockers turbokitt till snowbikes. KMS performance verkar dela min uppfattning om att ha stort plenum och inte litet med intercoolern direktkopplad. Iofs billigt och enkelt att bygga men knappast optimalt. Äntligen en ärlig konsumentupplysning får man hoppas. Här har dom jämfört båda lösningarna, förutsätter att den avser samma laddtryck.

Säger som farbror Barbro "- det finns inga genvägar till det perfekta turbokittet" Boondockers verkar vara duktiga att paketera kitten i snygga och färgglada kartonger. En snygg layout har lurat många?

Boondockers lösning med intercoolern direktkopplad utan ett ordentligt plenum.


KMS plenum, inte helt olikt vårt.


Här mitt plenum. Volymen är uppskattningsvis 4 liter
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi försöker finna enklare lösningar på de flesta detaljer inför byggandet av GEN III Bergshästen.
Målet är att det ska gå snabbare och enklare att bygga.

Här ett exempel:
Skidfästet var tidigare gjort i ett stycke av bockad och svetsad aluminium.

Nästa vidareutvecklade fäste behövde ingen bockning eller svetsning.

Dock krävde det en hel del fräsande till den nedre aluminiumklumpen mot skidan




Här är vår senaste lösning där ingen aluminiumklump fordras.
Allt vattenskäres i 8 mm aluminium och bultas ihop.
Det enda är att svarva hylsor och distanser. Helt enkelt bättre och enklare vill vi påstå.

 
Senast redigerad av en moderator:

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Jag tror inte jag är ensam när jag säger att jag också skulle kunna tänka mig att ha en vattenakärare tillgänglig i garaget


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Hehe, ja det finns många maskiner man gärna hade haft hemma ;-)
Tack och lov finns det firmor som ordnar sådant både billigare och enklare.

Själv är jag glad att jag har tillgång till en enkel svarv. Den har jag haft mycket användning av.
Kan varmt rekommendera att sätta en sådan högst upp på önskelistan.
Fräsmaskinen är förstås trevlig men den kommer mer sällan till användning i jämförelse med svarven.
 
Senast redigerad av en moderator: