Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ännu ett i raden av många Boondocker turbokitt till salu. Läst många som haft problem. Har inte testat detta turbokitt men sett många som säljer bort. Det finns t.o.m. uppgraderingskitt från att köpa från KMS performance för att få det att funka som det ska. Där byts i princip allt utom turboladdaren ut. Boondocker är ett känt varumärke i skotervärlden men är tveksam om detta turbokitt är bra. Själv vill jag påstå att dom byggt ett enkelt kitt som är billigt att tillverka för att tjäna snabba pengar men med en tveksam prestanda och körbarhet. Jag kan förstås ha helt fel men man måste väl få vara en besserwisser ibland ;-)

Här en länk till uppgraderingskittet https://www.kmsperformance.com/shop/item.aspx?itemid=681
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
De nytillverkade förstärkta boggiskenorna är färdiga och monterade.
Dom saknar numera uppvinklingen bak d.v.s. är helt raka. Större 200 mm vändhjul.

Det är detta kryssmönster under genomslagsgummit som gör dom stadigare.

Nya hål för förbindningsstag gjordes i de nya skenorna.
Genom att binda ihop skenornas överkant bör dom bli styvare.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Sista modifieringarna inför Back countrytävlingen i Kåbdalis. Det är en tävling liknande ride and seek.
Mitt nästintill obefintliga lokalsinne och bristande erfarenhet av GPS lär knappast leda till en pallplats.... 😜
I vilket fall som helst ett riktigt kul event!

Byter till hårdare gaffelfjädrar.
På förra hojen gjorde jag detta vilket gav klart bättre fjädringsegenskaper.
Med banddelen flyttas tyngdpunkten bakåt och gör ekipaget längre vilket leder till att den upplevs för mjuk med gaffelfjädrarna som hojen levereras med.
Original sitter 4.6 om jag minns rätt och byter nu till 5.4.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Idag har vi tävlat i skoterorientering. Backcountry challenge i Kåbdalis. En riktigt rolig och välordnad tävling!

Mitt lag Brokeback boys plockade 6 kontroller. Vi känner oss nöjda med resultatet trots att det inte kommer räcka till en topplacering. Jonas & David klarade 10 kontroller.

Vid startskottet är det att få del av kuvertet med de 13 gps-koordinaterna. Målgång 5 timmar senare. Flest hittade kontroller vinner.

Alla lag försågs med GPS-transpondrar. Publiken kunde följa alla lags strapatser för att hinna i mål innan tidsgränsen gått ut.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi testar ett nytt LED-lyse från Endurotech. 61W, 4500 lumen och 5000K. Riktigt bra tryck i den! Har tidigare kört med HID och den lyste nästan lika mycket som denna. Nackdelen med HID var den långa uppvärmningstiden. Det tog gissningsvis 15-20 sekunder innan den lampan lyste för fullt. LED tänder direkt.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bygget på vår nästa Bergshästkonstruktion GEN 3 står inte still.
Vi jobbar för fullt med att slutföra designen och alla ritningar.
Detta för att kunna beställa utskärning av alla detaljer.
Den enda svetsning som fordras kommer bli armen i boggien. Resten kommer bultas ihop som ett jättelikt meckano av utskurna detaljer.
Tror detta kommer förenkla och snabba på byggandet.

Här en bild på den planerade länkagegeometrin för MTB-dämparen. Länkaget kommer ge ett utväxlingsförhållande på 1:1,8 vilket vi tror är tillräckligt för att minska belastningen på den lilla dämparen. Ger drygt 12 graders vinkelförändring på bandkittet vilket innebär nästan 290 mm extra fjädringsväg om man mäter vid den bakre boggieinfästningen.

 

minqk

Medlem
13 mar 2013
14
0
1
Riktigt kul att läsa om era teorier och tillvägagångssätt. Känns mycket proffsigt må jag säga! Tycker ni gör helt rätt i att minimera svetsningen. Det blir mer servicevänligt och enkelt att byta det som slits.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Inför helgens körning fick vi äntligen testa våra nya Yetiskidor. Vi var alla eniga om att denna var den bästa vi hittils provat. Den greppar fantastiskt bra på både hårt men även i lössnön. Man kan lita på den i de flesta situationer och underlag.

Undersidans form ser lite svår ut att kopiera för hembyggaren. Skidbrättet är bredare än skidan i övrigt med kanaler som fångar ihop och komprimerar snön. Det löper en kant runt om vilket vi tror bidrar till att den nästan aldrig kanar i snön. Ska ni köpa en färdig skida och väljer mellan Timbersled eller Yeti kan vi varmt rekommendera denna skida!
Här en länk där vi beställde skidan http://yetisnowmx.ca/store/maxkeel-ski



I helgen hade vi en snowbiketräff i Kåbdalis.
Som mest var vi 15 hojar. Mycket trevligt folk och fantastisk snö!
Den här träffen kommer säkert igen nästa år. Vi hade bl.a. fyra förare som åkt upp ända från Dalarna för detta event.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har nu testat Rekluse på turbohojen.
Gillar verkligen funktionen med denna men har tyvärr insett att den inte klarar det höga vridmomentet och effekten.
Har modifierat Reklusen med den kraftigare fjädern och de tyngre vikterna.

Redan vid andra turen började kopplingen att slira.
Tänkte först att jag valt fel olja. Körde med den gulgröna Motul 300V

Bytte sedan till den röda Motul 7100 och nya lameller.
Den grepade först fint men efter ett fåtal kördagar började den återigen slira.
Monterade ytterligare en extra tallriksfjäder för ännu hårdare kopplingstryck.
Ganska snart återkom kopplingssliret : - (

Har nu gett upp idén med att köra Rekluse och kommer montera tillbaka originalkopplingen. Den har fungerat klanderfritt alla år jag kört med turbo.
Möjligen kan problemet bero på att Reklusen har en lamell mindre.
Det andra kan vara att de vikter jag har är för lätta och kan inte ansätta kopplingen tillräckligt hårt.
I vilket fall som helst känns inte Rekluse som ett tillförlitligt alternativ på en turboladdad hoj.
Enda sättet att få veta är ju att testa, eller hur?
Om någon behöver en Rekluse till en KTM500 2016 så har jag en nästan oanvänd liggande....


 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Detta har väl inget med din förträffliga snowbird tråd att göra....
Rekluse och mycket vrid från botten är problematiskt. Fick det aldrig att lira på en Husa 550 Fe, trots att jag svarvade om delar för att få in extra lamell. 550:n har ju allt mos redan från "tomgång".
30-40 min enduro börjar det bli varmt och slira. Slutar med att stålskivorna slår sig och måste bytas. Rekluse är väldigt känsliga på att stålskivorna är 100% plana.
Enda workaround var att växla flitigt.
På 2-t Husa 300Fe så funkar det utmärkt, dock nyare typ av Rekluse.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nu börjar vi nästan bli klara med alla ritningarna till GEN 3:an.
Bara kvar att detaljgranska så allt blir rätt. Sedan kan vi beställa utskärning av alla detaljer. Tog lite tid att få alla geometrier på plats. Dessutom dubbelkolla att inte få några kollisioner på hojen såsom ljuddämpare m.m.

Vi hade först tänkt oss 12 graders svingrörelse men insåg att länkagets utväxlingsförhållande blev i det fallet 1,6:1. Detta tror vi är aningen för lite för en så liten dämpare som denna. Vi valde utväxlingsförhållandet på 2:1 på länkaget vilket landade i 7,8 graders rörelse av banddelen vid 55 mm slaglängd på mountainbikedämparen. Dämparen har egentligen 63 mm slaglängd men vi vill lämna lite säkerhetsmarginal.

Att svingrörelsen blev mindre än planerat ska knappast ha någon betydelse. Huvudsakliga fjädringen är ju i boggien och den extra dämparen ska främst jobba när extra fjädring önskas.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
http://www.snofo.se/press/ Hur tänker du utifrån detta? :)

Sveriges Snöfordonleverantörer, Snöfo, reagerar –
nytt hot mot fjällvärlden

Ett nytt hot mot fjällmiljön har dykt upp, och det är motorcyklar som förses med bandsats och skida. Detta är ofta en crossmotorcykel som man sätter band på i bak och skida fram för att kunna köra den på, och i, snö. För att fordonet ska fungera behövs det djup snö och därför dras de till fjällvärlden.

Snöfo ser två stora problem med företeelsen; dels att de har smala band som gör att de går djupt och därmed ökar risken för markskador, dels att de oftast har betydligt högre bullernivåer än moderna snöskotrar. Bandförsedda motorcyklar med hög bullernivå stör mer än snöskotrarna vars förare är mycket medvetna om att samspelet med andra i fjällvärlden är mycket viktigt. Inte minst för rätten till den framtida fria rörligheten i fjällvärlden.

Ljudnivån på snöskotern är något som Snöfo aktivt arbetar med i kampanjen ”Välj bort buller, inte snöskoter” för att hålla ljudnivån nere i fjällvärlden.

– Företeelsen med ombyggda crossmotorcyklar med band i fjällvärlden måste stoppas omgående. De hör inte hemma i fjällvärlden, utan enbart på avlysta motorbanor säger Per Johansson, Vd för Snöfo, Sveriges Snöfordonleverantörer.

Fakta
En crossmotorcykel är ett oregistrerat fordon och får endast framföras på godkända motorbanor och liknande.
En enduromotorcykel är ett helfordonsgodkänt fordon och får inte byggas om utan ny registreringsbesiktning.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo, jag såg den där artikeln.

Mycket som beskrivs känns inte särskilt genomtänkt. Uppenbart saknar man kunskaper om dessa snöfordon. Har man ö.h.t. sett eller provkört?
Att dessa skulle utgöra ett större hot mot fjällvärlden jämfört med skotrar känns inte logiskt. Att dom skulle gå djupare i snön är fullkomligt felaktigt.
Vill påstå att det råder precis samma förutsättningar huruvida fordonet har en eller två skidor.

Däremot har man rätt i att crossmotorcyklar till skillnad från enduro saknar korrekt bullerdämpning.
Crosshojar låter väldigt mycket, speciellt fyrtaktare med helsystem eller slipon.
Att en crosshoj också saknar registrering och trafikförsäkring är också en aspekt som artikelförfattaren korrekt tar upp.

Själv tar jag inte större vikt vid artikeln.
För mig tar jag fasta på detta:
- Välj en endurohoj som är registrerad, försäkrad och besiktigad
- Se till att ha MC-körkort
- Använd en ljuddämpare som inte stör omgivningen
- Kör med samma goda omdöme som en skoterförare förväntas göra.

Den här diskussionen med lagligheten verkar vara en evig diskussion som ständigt återkommer i nästan alla sammanhang.
Känner att man börjar bli lite trött på att ständigt måste förklara/försvara, om ni förstår hur jag menar.... ;-)

Låt oss sammanfatta detta: En Bergshäst är olaglig i den mening att den inte uppfyller helfordonsgodkännandet.
Exakt samma problematik som med modifierade skotrar, fyrhjulingar med band o.s.v.

Var och en som väljer att köra dessa fordon får själv angöra om man vill göra avsteg från helfordonsgodkännandet. Är det ett problem för den enskilde bör välja ett fordon som klarar dessa krav.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jo, jag såg den där artikeln.

Mycket som beskrivs känns inte särskilt genomtänkt. Uppenbart saknar man kunskaper om dessa snöfordon. Har man ö.h.t. sett eller provkört?
Att dessa skulle utgöra ett större hot mot fjällvärlden jämfört med skotrar känns inte logiskt. Att dom skulle gå djupare i snön är fullkomligt felaktigt.
Vill påstå att det råder precis samma förutsättningar huruvida fordonet har en eller två skidor.

Däremot har man rätt i att crossmotorcyklar till skillnad från enduro saknar korrekt bullerdämpning.
Crosshojar låter väldigt mycket, speciellt fyrtaktare med helsystem eller slipon.
Att en crosshoj också saknar registrering och trafikförsäkring är också en aspekt som artikelförfattaren korrekt tar upp.

Själv tar jag inte större vikt vid artikeln.
För mig tar jag fasta på detta:
- Välj en endurohoj som är registrerad, försäkrad och besiktigad
- Se till att ha MC-körkort
- Använd en ljuddämpare som inte stör omgivningen
- Kör med samma goda omdöme som en skoterförare förväntas göra.

Den här diskussionen med lagligheten verkar vara en evig diskussion som ständigt återkommer i nästan alla sammanhang.
Känner att man börjar bli lite trött på att ständigt måste förklara/försvara, om ni förstår hur jag menar.... ;-)

Låt oss sammanfatta detta: En Bergshäst är olaglig i den mening att den inte uppfyller helfordonsgodkännandet.
Exakt samma problematik som med modifierade skotrar, fyrhjulingar med band o.s.v.

Var och en som väljer att köra dessa fordon får själv angöra om man vill göra avsteg från helfordonsgodkännandet. Är det ett problem för den enskilde bör välja ett fordon som klarar dessa krav.
Det är en märklig artikel, oklart vad man vill uppnå. - "Ett NYTT hot mot fjällmiljön..." - vad det gamla skotern då? Den slutsatsen kommer säkert naturligt för en skotermotståndare.

Den där Per Johansson är mycket riktigt helt okunnig vilket framgår av en annan artikel på Snöfo där de berättar om att den nye VD'n varit i Hemavan och för första gången provkört snöskoter. http://www.snofo.se/wp-content/uploads/2015/02/Snöfo-på-skoteräventyr.pdf

Men det gäller väl att profilera sig som ny VD :/
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det luktar mycket rädsla från Snöfo.
Kom ihåg vad Snöfo är.
"Snöfo. Sveriges Snöfordonleverantörer ​Branschförening för landets ​importörer av snöskotrar."

Det är klart dom är rädda, detta tar ju bort delar av deras försäljning, då ingen av importörerna har en snowbike i modellprogrammet.
Vänta något år, då finns troligtvis en snowbike att tillgå från nån av de stora tillverkarna, då kommer det vara ett annat ljud i skällan.


Har för övrigt äntligen kört några dagar på snowbike!
Förstår att väldigt många fastnar för snowbike, mysa runt, åka och skråa utan ansträngning, ta sig fram i tät skog är riktigt härligt.
Roligt, men det är inget för mig.
Anser att de tar sig för dåligt fram i snön. För lite effekt för att kunna klättra på bra uppför. Dom har inte en suck mot en 155" lössnömaskin eller liknande när det börjar gå lite uppför.
Visst, de går som tåget på skrå och du kan skråa hur brant som helst, men ibland lär man ha power för att kunna ta sig ur en bäckravin eller liknande.
Det finns inte heller alltid plats för att skråa sig ur alla situationer.

Dom går bra i snö, så är det.
Men att de utklassar lössnöskotrar i alla avseenden, som en del (inte du Håkan) vill få det till är bullshit enligt mig.

En av åkdagarna hade jag en snowbike-fantast med mig.
Visade på honom en ganska rejäl klättring där vi normalt ganska enkelt åker upp med Summits, rmks etc.
Vi höll på i ca 1 timme innan vi var uppe med båda hojarna, många fastkörningar var det.

Otroligt roliga maskiner, i rätt terräng.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du fått möjligheten att testa snowbike!

Ja, vissa blir riktigt fast med snowbikes, andra inte.
Själv har jag åxå en Summit XM 800 154" men föredrar hästen.
Vi är alla olika och föredrar olika egenskaper helt enkelt.

Att mäta framkomlighet är relativ och beror på terräng, snöförhållanden och kanske främst förarskills.

Klättra rakt upp råder ingen tvekan om att en skoter vinner. Mer effekt och mer matta.
Däremot har vi sett att i tät skog hamnar skotrar i många fall hopplöst efter. Främst beroende i att dom är bredare och lite besvärligare att skråa.

I vilket fall som helst är det inte framkomligheten utan främst körglädjen det avgörande.
För mig tycker jag helt enkelt att dom är roligare.
Möjligen kan också känslan av att ha byggt den själv spela in som gör det extra kul.
För att det ska bli extra roligt är det en fördel att köra tillsammans med fler snowbikes.
Att köra tillsammans med skotrar är okej men man väljer oftast olika terräng vilket gör att snowbikes kanske inte kommer till sin fulla potential.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom har lite olika körsätt, och det beror då på vilken typ av körning man gillar.
Vårt gäng gillar att dynga ner i branta raviner, sluttningar, å sen se om man tar sig därifrån typ...
Där tycker jag inte en snowbike passar. Det kan vara så att det bara finns en brant klättring för att ta sig därifrån.

De passar däremot ypperligt för de som gillar lite mer allround lössnö, som inte ska vara i den jävligaste av terräng. Att de utklassar en skoter på skrå i tät terräng är ju en självklarhet, de är ju otroligt mycket lättare att köra på skrå, samt att man smiter emellan där en skoter inte kommer fram.

Det som slog mig lite de dagarna man körde var vilken lång åksträcka man har varje dag. Men en skoter bökar man sig ofta fram, stannar till lite då och då på skrå tex.
Med hojen rör man sig typ hela tiden, eftersom det ibland kan vara lite lurigt att stanna, man riskerar att vicka omkull och så. Så det blir att man kör på mest hela tiden. Sen blir man ju inte trött som på en skoter.

Nu när jag testade den så var det rejält med snö, så den fick kämpa friskt, vid mindre snödjup hade troligen skillnaden mot skoter varit mindre.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det luktar mycket rädsla från Snöfo.
Kom ihåg vad Snöfo är.
"Snöfo. Sveriges Snöfordonleverantörer ​Branschförening för landets ​importörer av snöskotrar."

Det är klart dom är rädda, detta tar ju bort delar av deras försäljning, då ingen av importörerna har en snowbike i modellprogrammet.
Vänta något år, då finns troligtvis en snowbike att tillgå från nån av de stora tillverkarna, då kommer det vara ett annat ljud i skällan.


Har för övrigt äntligen kört några dagar på snowbike!
Förstår att väldigt många fastnar för snowbike, mysa runt, åka och skråa utan ansträngning, ta sig fram i tät skog är riktigt härligt.
Roligt, men det är inget för mig.
Anser att de tar sig för dåligt fram i snön. För lite effekt för att kunna klättra på bra uppför. Dom har inte en suck mot en 155" lössnömaskin eller liknande när det börjar gå lite uppför.
Visst, de går som tåget på skrå och du kan skråa hur brant som helst, men ibland lär man ha power för att kunna ta sig ur en bäckravin eller liknande.
Det finns inte heller alltid plats för att skråa sig ur alla situationer.

Dom går bra i snö, så är det.
Men att de utklassar lössnöskotrar i alla avseenden, som en del (inte du Håkan) vill få det till är bullshit enligt mig.

En av åkdagarna hade jag en snowbike-fantast med mig.
Visade på honom en ganska rejäl klättring där vi normalt ganska enkelt åker upp med Summits, rmks etc.
Vi höll på i ca 1 timme innan vi var uppe med båda hojarna, många fastkörningar var det.

Otroligt roliga maskiner, i rätt terräng.
Kika på Polaris US hemsida, de köpte nyligen upp Timbasled så frågan är hur Polaris Scandinavia ställer sig till uttalandet :rolleyes:

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Påbörjat svarvandet av drivaxeln till GEN3:an.
Den är denna gång inte stål utan aluminium.
Eftersom krysskil känns tveksamt på en aluminumaxel kommer vi välja flänsmonterade drev.
Aluminiumkvalitén är 7075.



Har skaffat en bättre svarv.
Förra svarven funkade okej men kändes klen.
Den nya är betydligt kraftigare. Väger 2,5 ton.
Nya drivaxeln utgår från en 60 mm aluminumrundstång.
Förra svarven hade 38 mm genomgång.
Den nya har 80 mm genomgång vilket förenkar uppspänningen.
Känns riktigt stabil och gedigen.