Projekt XTC goes MM700 and beyond

Uppgradera gammskotern eller köpa ny?


  • Totalt antal som röstat
    249

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Vad är chassie bestyckning? :rolleyes:
Chassiesetup. Fjädrar,dämpare,toe in osv.
På detta plan är det helt oskruvat.
Ska flytta boggin i brackets imorron. Och justera ned skidtrycket vid motorbroms, så den inte dyker så hårt vid gassläpp

Förgasaren syfta jag på! :)
Fuggarna har bara fått en service inför sesongen, nya nålar och nålventiler.
Kollat stiften på turerna som blivit å de ser bra ut.
Dvs inget pillat på bränslet. Bara låter den andas bättre med mera luft hål å större reeds.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Chassiesetup. Fjädrar,dämpare,toe in osv.
På detta plan är det helt oskruvat.
Ska flytta boggin i brackets imorron. Och justera ned skidtrycket vid motorbroms, så den inte dyker så hårt vid gassläpp...
Hur menar du att du justerar skidtrycket vid motorbroms så den inte dyker så hårt. Har jag aldrig hört talas om tidigare.

//Rob
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Rodsen, oavsett om man åker Q-Rods eller standard.
Om vi börjar med orginal Rod´s så kan man shimsa både på övre och nedre sidan av dem.
1. Om man ökar tjockleken på shimsen på översidan så ökar skidtrycket vid gaspådrag och man får mindre skidres.
2. Om man minskar tjockleken på shimsen på översidan så minskar skidtrycket och man kan vifta med skidorna mera.
3. Om man ökar tjockleken på shimsen på nedersidan så miskar skidtrycket när man släpper gasen, dvs den dyker mindre i snön. Samt att den olastade höjden minskar
4. Om man minskar tjockleken på shimsen på nedersidan så ökar skidtrycket vid avsläpp och man får en skoter som dyker ner i pudret. Samt att den olastade höjden ökar.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Rodsen, oavsett om man åker Q-Rods eller standard.
Om vi börjar med orginal Rod´s så kan man shimsa både på övre och nedre sidan av dem.
1. Om man ökar tjockleken på shimsen på översidan så ökar skidtrycket vid gaspådrag och man får mindre skidres.
2. Om man minskar tjockleken på shimsen på översidan så minskar skidtrycket och man kan vifta med skidorna mera.
3. Om man ökar tjockleken på shimsen på nedersidan så miskar skidtrycket när man släpper gasen, dvs den dyker mindre i snön. Samt att den olastade höjden minskar
4. Om man minskar tjockleken på shimsen på nedersidan så ökar skidtrycket vid avsläpp och man får en skoter som dyker ner i pudret. Samt att den olastade höjden ökar.
Japp. Hängde mest upp mig på uttrycket att shimsa för när man slår av på gasen. Du shimsar ju andra delen för när den är obelastad helt enkelt, men då är vi överens. Och självklart kör man med Q-rods å man kan justera bäst man vill. :D Även om jag i 99 fall av 100 kör med maximal frikoppling så är det skönt att kunna justera lite när man ska åka två. 4 snäpp hårdare på kompressionen på bakre öhlinaren samt lite mindre frikoppling för att kunna styra vid gaspådrag gör att man helt plötsligt har en ruggigt kvick ledräcer med ett helsikes grepp. :rock:

//R
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Mera pillat å pysslat, blev ett 2" höjblock över idag när jag bytte på SRXen.
Så De blev monterat efter dagens färd.
Så nu är styret fjortishögt på min XTC... Men jag har min längd att skylla på iaf (190cm)
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
SHIT HAPPENDS!
Min ny vaxade huv e trasig, lågrutan som är ett par dar gammal e sopor och främre lyfthantaget/kofångarn är skrot.
Allt för en packkälke som havererade tre meter framför min skoter...
Repor å sprikorna i huven får jag leva med en stund tills en ny huv hittats.
Div galler i huven riktade/utbytta och lackade.
Kofångarn bytt mot en hel.
Rutan bytt till Chrome rutan igen... tyvärr....

På pluskontot för dagen.
-Hjälmen höll
-Ryggskyddet höll
-ca 2l/mil...
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Japp, tillbringade förra veckan tis-onsdag i Kalmar med närområde. Resan tog längre tid än beräknat pga. en motorbrand i min lastbil. Och nu i helgen har alltid gått åt till att snygga upp den igen (lastbilen)

Ska ut i garaget nu å pilla lite på "XL" bygget och dynan. Mera Update ikväll.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
SHIT HAPPENDS!
Min ny vaxade huv e trasig, lågrutan som är ett par dar gammal e sopor och främre lyfthantaget/kofångarn är skrot.
Allt för en packkälke som havererade tre meter framför min skoter...
Repor å sprikorna i huven får jag leva med en stund tills en ny huv hittats.
Div galler i huven riktade/utbytta och lackade.
Kofångarn bytt mot en hel.
Rutan bytt till Chrome rutan igen... tyvärr....

På pluskontot för dagen.
-Hjälmen höll
-Ryggskyddet höll
-ca 2l/mil...
Inte för att vara taskig. Men det är inte kälkens fel att du inte höll tillräckligt avstånd för att bromsa. Lika litet som man kan skylla på att det var halt när man kör bil.

Roligt bygge dock :)
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Inte för att vara taskig. Men det är inte kälkens fel att du inte höll tillräckligt avstånd för att bromsa. Lika litet som man kan skylla på att det var halt när man kör bil.

Roligt bygge dock :)
Sant sant... men i farter på 20km/h så tror man inte att de ska ta tvär stopp. Men e helt på de klara att de var mitt fel.
Hädan efter ligger jag först på leden och kälkarna sist :p

Och ja ett roligt bygge och ett minst lika roligt slutresultat av bygget :p
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hittade en bild på min skoter tagen av tidigare ägare (han som gjort alla "fina" svetsar) på Snowmobile Modtävlig 05


har ju hänt lite sen den bilden togs :p
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Nu har de blivit ombyggnad av framvagnen. Smalat av den ca 6cm per sida.
Måste dock korta styrstagen oxå. Men gick smidigt att korta stagen och byta :p
Men de blir imorgon
Före


Och efter
 
Last edited: