Rave 800 problem?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjoo!
Jag införskaffade mig en Lynx Rave 800 sp från 02 som har gått ca 440mil i somras. Men jag tycker den jollar lite då och då. Har man kört ett tag och så stänger man av den, sen när jag startar den igen så blinkar lampan som lyser när man har backen i, och det går inte att varva mer än 3000. Stänger man av den och drar igång den igen några gånger så funkar den som den ska igen.

Jag har även ett annat lite irriterande problem, det skramlar ur motorn, eller troligtvis variatorn när den är på tomgång. Jag lämnade in primärvariatorn på renovering för ett tag sen och dom sa att den var sliten och dom åtgärdade det, men det skramlar ju fortfarande... kan dom ha slarvat med jobbet? dom sa att den var nå bussningar dom bytte, men av vad jag har läst här så ska det vara nå glidklossar eller så, var det dom dom menade? eller bör jag byta dem?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
för övrigt så går den jättebra och jag märker inga tecken på att motorn skulle vara i dåligt skick eller så
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Det är nog D.E.S.S anordningen som strular, alltså nödstoppen. Kolla så den inte sitter glappt eller så.

Ang skrammlet, vad ligger din tomgång på? Den ska ligga på 1800 rpm, tror att skrammlet uppkommer under dessa varvtal pga viktarmarna
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
aaah! jo det står ju DESS på lampan som blinkar, jag ska kolla upp om den glappar. Ska även kolla vad tomgången ligger på. Är detta skrammel helt ofarligt då om de e under 1800 varv?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Tror att skrammlet orsakar slitage i primären om tomgången är under 1800 rpm. Har jag HÖRT iaf, om det stämmer är en annan sak.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag kikat litegrann, och det är troligtvis pga tomgången som den skramlar, för den ligger på mellan 1000 och 1500 varv. men tomgångsskruven är nästan skruvad i botten =S och tar jag bort fjädern på tomgångsskruven så går det att skruva ner den lite till och då stiger tomgången litegrann men inte tillräckligt för att det ska sluta skramla + så börjar skotern dra framåt =S

hur ska man fixa detta tro? går det att ställa in vid vilket varvtal skotern ska börja dra framåt också?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Det där lätt inte bra... att du tog bort fjädern och skruva in skruven längre. Kan medföra skador på förgasaren, finns ju en anledning till varför det sitter en fjäder där. Har aldrig hört förut att man ska ha en tomgång på 1800rpm. Alla skotrar som jag har ägt har legat på 1000-1500 som din. Jag skulle inte vilja växla en arbetskoter vid 1800rpm. Du har nog något annat fel.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
skruven skruvas inte in i förgasaren, den trycker på gasreglaget. och fjädern gör så att skruven inte ska kunna skruva sig själv vid vibrationer. och tomgången ska vara på 1800. nån mer kunnig som kan hjälpa?
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Om du skruvat tomgångsskruven i botten, och sen tagit bort fjädern så ska du nog kolla om varvräknaren går åt he... fel (meen det borde du förstås höra).
Den ska ligga på 1800 som du säger.
Har du problem med att få upp tomgången till mer än 1500 fast du skruvat ner tomgångsskruven så i botten, ska du nog ta en liten koll på motorn/förgasarna.
När skotern börjar dra så ligger motorn på ca 3800varv... org.
Om nu skotern verkligen börjar dra vid 1500-1800 varv, då har du problem med variatorn också ??
Du har isf två problem.
Tyvärr så är prim variatorn ofta lite "skallrig" på dessa, tycker iaf jag.
Nu tror jag inte det är något större fel på variatorn, på en LYNX är den ju knappt inkörd :D
Lycka till
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Här har du fakta på vad tomgången ska ligga på http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=8813
1000-1500rpm

fick du kvitto på sakerna de byte? och även de som satt på variatorn?
många firmor som fuskar med jobb.

jag vet att fjädern är för att motverka att den far ut av vibration.
och om du drar in tomgångskruven i botten så får skotern ingenluft alls.

var på motorsåg h-l som var så känsliga.

knappt inkörd hur kan du säga det. De flesta rycker ju ur hatighetsmätar vajern.
sen beror det på vart skotern har gått med.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Tomgångsskruven finjusterar bara infästningen på gasvajern och har därav ingen inverkan på bränsle/luft-blandningen! Om du inte kan justera mera på skruven så kan du dra lös muttrarna som håller fast gasvajern i gasspjället och justera mera där, busenkelt :)

Enligt instruktionsbok ska tomgången ligga på 1600-1800 rpm, se efter i lynx forumet för att hitta manualen.

Men som sagt, om den börjar dra vid 1800 varv är det helt klart något fel på variatorerna också. MEN, har du den uppallad baktill så mattan snurrar fritt så ska den dra lite grann, det är bara ett tecken på att remmen är rätt justerad. Står den på plan backe så ska inte skotern börja åka iväg förrän tidigast 3500 rpm
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:confused:
Jag tror att "Scaleos" tänker på "luftskruven" medans jag pratar om tomgångsskruven, därav missuppfattningarna.
Nu har visserligen Rave 800 ingen luftskruv, har aldrig haft, kommer förhoppningsvis aldrig att få det heller, den har bränsleskruv.
Skillnad...?
Jovisst skruva in luftskruven mindre luft.
Skruva in bränsleskruven mindre bränsle.

Scaleos: "knappt inkörd hur kan du säga det. De flesta rycker ju ur hatighetsmätar vajern.
sen beror det på vart skotern har gått med."
Nu vet inte jag så mycket om "Traktorn" som du, "Scaleos" tydligen gör, men säger han att hans gått 440mil så misstror jag inte honom.
Sen ville jag bara tala om va bra LYNX är eftersom jag älskar dem...:)
Vore jag intresserad av att köpa den skulle jag göra lite mer "research" ang.detta, men till dess tror, iaf, jag på honom.
Nu är det som de flesta säkert vet, busenkelt att kolla om man mixtrat med mätaren på dessa, kolla bara hur många timmar den gått... är det rimligt i förhållande till milen...
Sen stod det tydligen fel i min instruktionsbok också ang tomgången, för där stod det som i "Pitabroed"´s.
 
Last edited:

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Började den dra iväg lika tidigt (lika låga varv) innan du lämnade in variatorn? Låter nästan som dom har satt i fel grejer...

"Nu är det som de flesta säkert vet, busenkelt att kolla om man mixtrat med mätaren på dessa, kolla bara hur många timmar den gått... är det rimligt i förhållande till milen..."

OT men -02 har ju gamla mätaren utan timräknare vad jag minns.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
heel clicker du säger ju det själv... ingen luftskruv näe för att tomgångskruven blandrar själv på den modellen skruvar du in får den varken luft eller bränsle. (om du nu fattar vad jag menar?) ska stå på ett vist antal varv utåt för att motorn ska ha en lagomtomgång. står det i 1800 i manualen så är det en speciel skoter, 1500 ska räcka gått och väl.
och 02 har inte timräknare så der där med milen kan man ta med en nypa salt.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag hade en -01 och den hade timräknare enl. BC&motor i Borlänge, men dom kan ju ha fel fast dom är Lynx återförsäljare.
Jag kollade den inte eftersom jag bevisligen var första ägaren.
En tomgångsskruv som blandar sig själv?? Wow... det kommer jag aldrig att fatta, fantastiskt.
Det tomgångsskruven gör är att ändra gasreglaget, och har inget som helst att göra med bränsleblandningen, "om du fattar vad jag menar?".
Den har ingen speciell förgasare, en vanlig Mikuni, bränsleskruven funkar som vilken bränsleskruv som helst.
Naturligtvis ska luft- eller bränsleskruven stå ett visst varv ut för att den ska fungera, det är ju liksom vitsen med blandskruvar. Jag tror det var 1varv ut på 800 -01, men det kan ju vara olika på olika årsmodeller.
Men att ställa tomgången med dessa är väl kanske ingen bra ideé...
ALLA 800 rave -01, orkar inte kolla upp de andra årsmodellerna, ska enl.Lynx ha 1800 tomgång. Sen kan man väl kanske tycka att Rave800 är "speciell".
Sen att 1500 räcker det bestrider jag inte, låter väl rimligt, men det är inte vad Lynx säger.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
fattar inte, först säger du att den inte har någon luftskruv? Sen skriver du att det är en vanlig jälva mikuni förgasare. Timräknarna går att mixtra med, betvivlar att du hade det på din 01a.. Naturligtvis ska luft- eller bränsleskruven stå ett visst varv ut för att den ska fungera, det är ju liksom vitsen med blandskruvar. ja men nu när det inte har 2 skruvar så fungerar ju tomgångskruven på ja gasreglaget som du skrev. Men om motorn gasar får den inte mera luft och bensin då? alltså 2 i en skruv förstår du nu då?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
fattar inte, först säger du att den inte har någon luftskruv? Sen skriver du att det är en vanlig jälva mikuni förgasare.
En vanlig mikuni, med luftmunstycken istället för luftskruvar. Det är ganska vanligt.

Om man skruvar på tomgångsskruven på dessa maskiner blir det samma effekt som om du gasar uppe på styret, trotteln höjs som vanligt inne i förgasaren och vips! Varvtalet höjs :eek: Utan att blandningen ändras

Heel Clicker skrev:
Sen stod det tydligen fel i min instruktionsbok också ang tomgången, för där stod det som i "Pitabroed"´s.
Jo, vi måste ha fått fel böcker..
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Pitabored Varvtalet höjs Utan att blandningen ändras. blandningen är lika har jag skrivit något annat. Gasar du får den mera luft och bensin. Har aldrig sett en mikuni med luftmunstycke har det kommit på senare tid?
Jo, vi måste ha fått fel böcker.. vet inte om det var hånande eller allvar.
skumt att bara den skotern har 1800rpm i tomgång.
Min prox 2a ligger på 1000rpm, widetracken även 1000rpm, lynx 3500 1200rpm
xcr 600sp 1500rpm skandic -03 1000 kan gå ner till 800,skotrar som jag har nu, har haft många fler
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:laugh:
Jag ger upp, orkar inte diskutera om något så enkelt.

:hmmmm2: Jag börjar misstänka att "Scaleos" driver med oss.
Din lilla skämtare ;)

:ciao: