Renar hetsades utför fjällbrant

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Älgjakt humant... 2-3 hundar som jagar en älg som sedan kanske blir skade skjuten och få lida i 1,5 vecka innan den på träffas igen och blir avlivad, där den sitter fast i en lergropp.

Människan har ju i alla tider varit grym mot djur. Dock ska man ju undvika onödigt lidande för djuren om man kan.

Om man skadeskjuter väntar man inte 1,5 vecka med att göra eftersök, det görs snarast möjligt. Jag vet inte hur ni gör där du bor.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
saken är ju den att nu dras alla under samma streck, att skoterförare är ligister som inte alls kan sköta sig, och då får våra otroligt "smarta" regering nys om de och kommer säkert att göra nån hel idiotisk lag, som dom har ju tänkt att driva igenom att alla bensinmackar måste ha etanol tillgängligt, annars så stängs dom ner, tänk alla småbyar i fjällen som då kommer totalt att gå under, när dom tjänar som bäst på bensinen under vintersäsongen.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Motorbreath klart man gör eftersök snarast möjligt dock väntar man 1 timme. Flera jaktlag sökte efter älgen utan resultat. Älgen hade gått över en bäck. Det var därför det tog så långtid att finna älgen.

När det gäller jakt så kan allt hända.

Åter till topic, man ska inte skräma djur i onödan därför bör de som gjorde det ha ett straff.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
ja riksgränsen varför förvånar det inte mig.
folk som kommer från södra sverige och tycker det är roligt att se vilda djur springa.
sen finns det en VÄLDIGT stor skara norrmän som härjar ganska bra där uppe.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Älgjakt humant... 2-3 hundar som jagar en älg som sedan kanske blir skade skjuten och få lida i 1,5 vecka innan den på träffas igen och blir avlivad, där den sitter fast i en lergropp.

Människan har ju i alla tider varit grym mot djur. Dock ska man ju undvika onödigt lidande för djuren om man kan.
Ja jag har då aldrig under min 25år som jägare varit med om att det varit mera än en hund som jagat en älg o av dom 37 älgar jag skutit så har ingen blivit skadeskuten den som har gått längst efter skottet har gått ca 120 meter så inte vet då jag vilken jägare du har träffat i dina dagar inte har du jagat med mej iaf.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Älgjakt humant... 2-3 hundar som jagar en älg som sedan kanske blir skade skjuten och få lida i 1,5 vecka innan den på träffas igen och blir avlivad, där den sitter fast i en lergropp.

Människan har ju i alla tider varit grym mot djur. Dock ska man ju undvika onödigt lidande för djuren om man kan.
Om man skadeskjuter väntar man inte 1,5 vecka med att göra eftersök, det görs snarast möjligt. Jag vet inte hur ni gör där du bor.

Precis, att jaga Älg eller annat djur är inte för nöjet, eller till en viss del är det väll det, att få komma ut i skogen osv. Men man gör ju inte det för att endast ha kul. För inte fan lämnar man en älg när man skjutit den, visst det finns folk som gör det. Men vettefan om dom ska kallas folk om de gör det endast för nöjet.

Det är precis sånt här som drar på oss skoterförare allt dåligt, fyfan! Frågar man en äldre människa 60+ om skoteråkare, så säger han/hon garranterat att det är folk som buskör, förstör skidspår osv. Dom hör ju inget av oss "snälla" skoteråkare..

Aja, man blir så ***** förbannad, vet inte vad man ska göra
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Vem är det som säger att det är just samer som har dödat järvarna? Bor faktiskt vanliga svenskar här uppe också.

Varför ska renen vara ett undantag där rovdjuren får döda och riva hursomhelst. Kommer det en varg längre ner i sverige som bara springer en bit utanför ett samhälle så blir det ett jäkla liv och tal om skyddsjakt.

Renen är faktiskt pengar för oss samer och vårat leverbröd. Inte skulle nån tycka om att det kom en rånare in i nåns hem och stal dennes pengar, för det är exakt samma sak som när renar dödas, kapital försvinner.

Åk bara upp till kvikkjokksfjällen och västerut och kör skoter en dag och räkna spåren av rovdjur så ska ni se att det finns nog och blir över av dom.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vem är det som säger att det är just samer som har dödat järvarna? Bor faktiskt vanliga svenskar här uppe också.

Varför ska renen vara ett undantag där rovdjuren får döda och riva hursomhelst. Kommer det en varg längre ner i sverige som bara springer en bit utanför ett samhälle så blir det ett jäkla liv och tal om skyddsjakt.

Renen är faktiskt pengar för oss samer och vårat leverbröd. Inte skulle nån tycka om att det kom en rånare in i nåns hem och stal dennes pengar, för det är exakt samma sak som när renar dödas, kapital försvinner.

Åk bara upp till kvikkjokksfjällen och västerut och kör skoter en dag och räkna spåren av rovdjur så ska ni se att det finns nog och blir över av dom.
Järven är fridlyst och renar finns det gott om. End of discussion.

Läs artiklarna så förstår du nog vad det handlar om och "vilka" som gjort det. En "vanlig svensk" /får/ inte ägna sig åt renskötsel och har därmed inget att tjäna på att jaga järv och dumpa dem på konstiga ställen - såvida "de" inte gör det på uppdrag.

Däremot finns det relativt mycket lappar av välja bland i letan efter gärningsmän, så du behöver inte ta det personligt.

Och när vi ändå har glidit utanför topic så får du gärna informera oss om hur många lappar som har rennäring som levebröd, vilket du påstår att ni har.
I verkligheten har väl nästintill varenda lapp ett hederligt arbete, som "alla andra" - men drygar ut kassan med bidragspengar och lite goa dagar på skoter/helikopter/cross/ATV i naturreservat?
Eller är jag fördomsfull nu? (subjektivt svar på frågan utesluter jag inte)
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vem är det som säger att det är just samer som har dödat järvarna? Bor faktiskt vanliga svenskar här uppe också.

Varför ska renen vara ett undantag där rovdjuren får döda och riva hursomhelst. Kommer det en varg längre ner i sverige som bara springer en bit utanför ett samhälle så blir det ett jäkla liv och tal om skyddsjakt.

Renen är faktiskt pengar för oss samer och vårat leverbröd. Inte skulle nån tycka om att det kom en rånare in i nåns hem och stal dennes pengar, för det är exakt samma sak som när renar dödas, kapital försvinner.

Åk bara upp till kvikkjokksfjällen och västerut och kör skoter en dag och räkna spåren av rovdjur så ska ni se att det finns nog och blir över av dom.
Vem är det som säger att det är samer som dödar Järvar?

Du svarar själv på din egen fråga, det går iofs inte säga att det är samer som dödar alla! järvar men det är Samer som har en anledning att göra det.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
det är dags att börja tagga ner nu innan anmälningar för "hets mot folkgrupp" kommer. lite som orientering bara.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Järven är fridlyst och renar finns det gott om. End of discussion.

Läs artiklarna så förstår du nog vad det handlar om och "vilka" som gjort det. En "vanlig svensk" /får/ inte ägna sig åt renskötsel och har därmed inget att tjäna på att jaga järv och dumpa dem på konstiga ställen - såvida "de" inte gör det på uppdrag.

Däremot finns det relativt mycket lappar av välja bland i letan efter gärningsmän, så du behöver inte ta det personligt.

Och när vi ändå har glidit utanför topic så får du gärna informera oss om hur många lappar som har rennäring som levebröd, vilket du påstår att ni har.
I verkligheten har väl nästintill varenda lapp ett hederligt arbete, som "alla andra" - men drygar ut kassan med bidragspengar och lite goa dagar på skoter/helikopter/cross/ATV i naturreservat?
Eller är jag fördomsfull nu? (subjektivt svar på frågan utesluter jag inte)
samer har samma bidrag som alla bönder.
och visst drygar dom ut kassan och anledningen till varför dom har ett vanligt jobb är för att det inte lönar sig med att bara ha renar.
så nästa gång du slänger ur dig saker kan du ta reda på fakta.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
samer har samma bidrag som alla bönder.
och visst drygar dom ut kassan och anledningen till varför dom har ett vanligt jobb är för att det inte lönar sig med att bara ha renar.
så nästa gång du slänger ur dig saker kan du ta reda på fakta.
Vad skriver du nu som skiljer sig ifrån vad jag skrev?

Bidrag - check :ciao:
Dryga ut kassan - check :ciao:
Vanligt jobb - check :ciao:

Du har alltså bara lagt till att det inte lönar sig med renar.
Det har jag iofs redan räknat ut, annars hade det ju inte behövts vanliga jobb - än mindre bidrag - för att täcka upp. :aetsch:

Så nästa gång du tar något personligt kan du ju lugna ned dig några hekton innan du "slänger ur dig saker". :stupid: