Renar hetsades utför fjällbrant

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
samer har samma bidrag som alla bönder.
och visst drygar dom ut kassan och anledningen till varför dom har ett vanligt jobb är för att det inte lönar sig med att bara ha renar.
så nästa gång du slänger ur dig saker kan du ta reda på fakta.
Vi bönder får nåt EU-bidrag för storleken på våra lägdor. Och i mitt fall är det inte mycket till bidrag men man måste försöka få in vartenda korvöre då vi har den regering och bensinskatter vi har.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Vad skriver du nu som skiljer sig ifrån vad jag skrev?

Bidrag - check :ciao:
Dryga ut kassan - check :ciao:
Vanligt jobb - check :ciao:

Du har alltså bara lagt till att det inte lönar sig med renar.
Det har jag iofs redan räknat ut, annars hade det ju inte behövts vanliga jobb - än mindre bidrag - för att täcka upp. :aetsch:

Så nästa gång du tar något personligt kan du ju lugna ned dig några hekton innan du "slänger ur dig saker". :stupid:
om du kollar på vad du skrev så skriver du det som att det är en dans på rosor att vara renskötare glida omkring med cross/atv/skoter i naturreservat.
aja jag orkar inte lägga mer energi på denna tråd då alla verkar veta EXAKT vad dom pratar om.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Vem är det som säger att det är just samer som har dödat järvarna? Bor faktiskt vanliga svenskar här uppe också.

Varför ska renen vara ett undantag där rovdjuren får döda och riva hursomhelst. Kommer det en varg längre ner i sverige som bara springer en bit utanför ett samhälle så blir det ett jäkla liv och tal om skyddsjakt.

Renen är faktiskt pengar för oss samer och vårat leverbröd. Inte skulle nån tycka om att det kom en rånare in i nåns hem och stal dennes pengar, för det är exakt samma sak som när renar dödas, kapital försvinner.

Åk bara upp till kvikkjokksfjällen och västerut och kör skoter en dag och räkna spåren av rovdjur så ska ni se att det finns nog och blir över av dom.
Jag är helt säker på att det är lappar som dödat järvarna, svenskarna tjänar inget på att ha bort dem.

Angående vargar längre ner i Sverige så väntar dom iaf på att beslut om skyddsjakt är taget och har inte ihjäl dem hursomhellst.

Angående rånare så är det ine så många som ger dem nackskott fast kapital har försvunnit.

Jag kan åka till kvikkjokksfjällen och räkna spår efter rovdjur, men jag är säker på att jag hittar spår efter renar också och dra slutsatsen att det finns och blir över av dem också, då kan man ju låta rovdjuren vara och låta dem dräpa en ren då och då, det finns ju så att det räcker...
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
NU FÅR NI FN TA DET LUGNT.
Jag är själv jordbrukare o aktiv sådan.
När staten sätter priserna o det inte lönar sej o odla mäniskoföda då måste staten skuta till bidrag annars skulle mjölken kosta ca 25-30kr/liter samma gäller samerna dom vill ju produsera mat o inget annat lika som oss men staten har ju bestämt att vi ska ha varg o andra rovdjur o då får staten införa bidrag.
Jag håller fullständigt med renskötaren från Kiruna jag har själv levt med renskötare (var tidigare ihop med en tjej från Kiruna ) o hur många jordbrukare är det inte då som har andra jobb ja jag känner nog 2st som lever på sina djur o dom är mjölkbönder dom flästa andrajobbar genom maskinringen vilket jag o gör funkar bra för mej.

Det finns säkert samer som gnäller men hur många icke sammer gnäller då o andra sidan.
Samerna har vissa förmåner visst men det är ju ihopkopplat med deras yrkesutövning o inte fritidskörning (då omfattas dom av samma regler som oss andra) sen att det finns dom som missbrukar men hur många är det som kör atv på barmark som inte har där o göra rena privatpersoner som kör atv vi kommer o få problem med fritidskörningen om vi inte gör något nu.
 
4

426H

NU FÅR NI FN TA DET LUGNT.
Jag är själv jordbrukare o aktiv sådan.
När staten sätter priserna o det inte lönar sej o odla mäniskoföda då måste staten skuta till bidrag annars skulle mjölken kosta ca 25-30kr/liter samma gäller samerna dom vill ju produsera mat o inget annat lika som oss men staten har ju bestämt att vi ska ha varg o andra rovdjur o då får staten införa bidrag.

Staten sätter pris??? Anledningen till att staten skjuter till pengar till bönderna är ju att annars skulle ni inte kunna sälja något eftersom det är mycket billigare att köpa på världsmarknaden än av svenska bönder. Nu har ju äntligen världsmarknadspriserna på jordbruksprodukter börjat stiga så förhoppningsvis kan alla jordbrukssubventioner avskaffas så småningom.
Dagens system med subventioner och handelshinder är helt vansinnigt och kostar mångmiljardbelopp varje år. Beräkningar av Världsbanken tyder på att välfärdsvinster på mellan 400 och 900 miljarder USD per år vore möjliga om alla nuvarande handelshinder togs bort. Mer än hälften av dessa vinster skulle tillfalla de fattiga länderna. Jordbruks- och livsmedelsindustrierna, där de fattigaste länderna har sina största komparativa fördelar, skulle stå för 70 procent av vinsterna, dvs. 230 miljarder USD. Som jämförelse kan nämnas att biståndet sammantaget uppgår till 60 miljarder USD årligen medan OECD-ländernas totala jordbrukssubventioner är 330 miljarder USD per år. Ökad handelsliberalisering är därmed en bättre väg till välstånd än bistånd någonsin kan vara för, som det kinesiska ordspråket lätt travesterat säger, "om du ger din vän en fisk så blir han mätt för en dag, men om du låter honom fiska så blir han mätt hela livet".
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Jag är helt säker på att det är lappar som dödat järvarna, svenskarna tjänar inget på att ha bort dem.

Angående vargar längre ner i Sverige så väntar dom iaf på att beslut om skyddsjakt är taget och har inte ihjäl dem hursomhellst.

Angående rånare så är det ine så många som ger dem nackskott fast kapital har försvunnit.

Jag kan åka till kvikkjokksfjällen och räkna spår efter rovdjur, men jag är säker på att jag hittar spår efter renar också och dra slutsatsen att det finns och blir över av dem också, då kan man ju låta rovdjuren vara och låta dem dräpa en ren då och då, det finns ju så att det räcker...
Väntas väl på skyddsjakt här också.

En ren då och då? Vet du hur järven och vargen dödar? Läs på lite innan du säger nått.

Då kan ju nån komma och ta lite pengar av dig då och då för de finns ju så att det räcker här i världen...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Väntas väl på skyddsjakt här också.

En ren då och då? Vet du hur järven och vargen dödar? Läs på lite innan du säger nått.

Då kan ju nån komma och ta lite pengar av dig då och då för de finns ju så att det räcker här i världen...
Försäkrar man renar?