Renovering: 3 x Ockelbo 300

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Startar en tråd om vad man har hållit på med sedan jag fick Turisten färdig.
Har funderat några gånger varför jag valde att göra 3st samtidigt men nu när jag börjar närma mig montering så känns det bara bra.
Objekten den här gången är följande.
En Ockelbo 300 från 68

En Ockelbo 300 från 71

Och en Ockelbo 300 från 74.


Har kommit lika långt med alla som det är nu men för att göra det lättare att hålla reda på vad som är vad i tråden så kommer jag att ta en åt gången.
Kommer att börja montera ihop 300an från 71.
Den var i ganska bra skick när jag började men märkte under vintern att den hade börjat rosta en del så tycker det var bäst att fixa till det så fort som möjligt.

Målet med den här att få den att se ut som den gjorde när farfar hämtade den på 70talet.

Började som vanligt att demontera ner allt så att får ett rent chassi att arbeta med.

Här ser men vart rosten har gjort sitt jobb genom åren.

Blästrade hela chassiet för att se vad jag har att jobba med, är inte så mycket skador förutom rosten på den.

Började med att ta bort rosten

Sedan fick man ta och lära sig att svetsa så jag kunde lägga igen där rosten har varit.

Förvaringslådan fixades till.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Sedan var det dags för lackering, skaffade ett partytält för att ha någonstans att hålla till. Fungerade riktigt bra och med hjälp av en kamin blev det 25+ fast det var minus ute.

Först på med en grund sen hammarlack.

Sen var det alla små delar också. Allt blästrades för att sedan målas svart.

Tanken och skidorna fixades till

nu ska det bara städas upp i garaget sen börjar monteringen.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har en likadan.. kanonfin svets där de billigare esab/kempi inte har nåt att komma med..
dock är ett relä paj och verkar inte gå att få tag på någonstans, inte heller någon som kan/vill laga det..
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Som vanligt tar allt mycket längre tid än man själv vill när man håller på.
Men efter en del problem med utrymme och kombinationen walbro/ilo så har jag nu kommit igång.

Dynan har blivit omgjord några gånger genom åren men nu ska den bli original igen.
Började med att ta bort överdraget som satt på för att se hur det ser ut under. Var inge större skador på den här så kommer nog att bli bra. Fick ett nytt överdrag sytt så nu ska jag fixa till en ny skiva till botten innan jag klär dynan.


Här en bild på chassiet inne i garaget redo för montering.


Började med att montera ihop drivaxlarna och delarna till boogien, utan större problem så kom allt på plats och jag kunde vända på chassiet.


Den här biten tog inte lång tid och är nästan halva skoter, är inte så avancerat det här vilket är tur.


Sen drog jag fram motorn, här hade jag liten ångest över hur jag skulle göra. Alt 1 var att ta isär den och fixa till allt och kolla över kolven, lager mm, detta hade nog varit det bästa alternativet. Men efter en del funderingar så gick jag på alt 2, vilket var att låten den var som den är förutom vissa små saker. Valde att låta den vara eftersom det aldrig har rörts en skruv i motorn och lite roligt är det att kunna säga att det är helt original i den. Kommer nog att ångra mig en dag men får ta det då. Det blev iaf en lätt tvätt av den så den ser lite bättre ut.


Sen undrar jag om någon har en Sachs-motor där klistermärkena som sitter på kåpan över cylindern är i bra skick? Funderar på att ta fram nya men behöver bilder på hur dom ska se ut för att kunna göra det.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är alltid lika härligt att läsa dina grundligt beskrivna renoveringstrådar Bennet. En liten önskan från min sida vore större bilder, eller att det går att klicka dem större. God fortsättning på projektet. / Lynxi :ciao:
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Man måste nästan skämmas för man inte har uppdaterat i den här tråden på ett tag, ska bättra mig.

Efter det att motorn var på plats så blästrade jag avgassystemet och la på lite ny färg.
Sen lyckades jag med bedriften att såga och slipa till en skiva till dynan utan att täcka över skotern, det förklarar dammet.

Skidorna och variatorn på plats.

Sen fick huven komma på plats och skotern fick komma ut i kylan.
Valde att inte måla om huven eftersom den var i hyfsat skick tycket jag, men en lätt vaxning av den blev det iaf.

Nya överdraget till dynan åkte på och så var skotern rede för premiärturen.
Blev tyvärr bara en kort tur den här gången men tycker att den gick lite bättre än vad den gjort dom senaste 10-13åren.

Så här blev den till sist, är lite små fix kvar som bättre passform på dynan och ska på med 2st skega skoterband klistermärken på huven.


Nu när 71an var klar så gick jag lös på 300an från 74a, men ni får vänta med bilder på den tills efter helgen. Men kan ni inte vänta till dess så kan man nog se den i Lycksele på Lördag om allt går som det ska.
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
***** stiligt. Så fort jag får ut 39:an ur garaget måste jag sätta igång med min 300 från -74 ;)
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Här kommer bilderna som lovat

Efter att ha tävlat med 71an förra året så kände jag att jag behövde en maskin som kunde gå sönder utan att behöva känna så stor ångest om det skulle hända något. Målet med den här maskinen var att bygga en kopia av Ockelbos tävlingsmaskiner och sen använda den på olika tävlingar. Så efter lite letande så köpte jag den här.

Tycket att den såg ut att vara ett ganska bra utgångsobjekt men märkte allt eftersom att den hade levt ett hårt liv så det blev lite extra arbete på den.
Började som vanligt med att rensa hela chassiet för att sedan blästra av det lite lätt.

Nu när det var ren plåt så började ombyggnaderna. Dynan mm förkortades ned för att slippa ha luftfiltret uppe på dynan, och baktill så togs hållaren bort för att bygga om till ett lite mer race inspirerat utseende.

När alla ombyggnader var klara och alla små lagningar och bättringar av gamla lagningar var klara så var det dags för färg. Grundfärgen var inge svår att få fram men hitta åt en bra färg åt chassiet var ett riktigt problem. Iaf så slutade med att jag rensade ett 600 chassi och bra in det på affären så det fick ”läsas” av. Efter en del funderingar så fick vi fram en färg som ser ut att fungera helt ok.

Alla tillbehör blästrades, skidorna byggdes om och fick nya stora fina bågar. Och sen skulle man ha en huv också, efter väldigt mycket letande utan resultat så fick jag ta och låna en huven från en av mina andra maskiner. Måste säga att det tog emot att bygga om huven men hoppas på att jag kan få tag på en ny senare. Vissa hål på huven las igen och ett nytt stort hål sågades upp.

Sen på med färg
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Dags för montering, chassiet kom in i garaget. Förts på med mattan som ville ställa till lite problem, den var lite för kort och det var problem med att hitta ett par vändhjul som passade. Efter en del funderande fick vi till problemet med längden iaf men vändhjulen blev fel märktes vid första provkörningen.

Chassiet vändes och styrstång mm monterades.

Variatorn monterades dit och så den nya förbättrade bromsen. Kanske är i största laget men fungerade riktigt bra.

Motor valet till den här hamnade på en sachs sa340. Gjorde en snabb genomgång av motorn och märkte att den inte mådde så bra. Efter en dels letande så fick jag tag på en ny kolvring så att motorn gick att montera ihop iaf, får se hur länge den håller. Nytt avgassystem byggdes, kunskapen inom det hör området är inte stort så hoppas att det fungerar bättre än original iaf.

Dynan omklädd och på plats och ett nät till huven monterades.

Målet hade varit hela tiden att få skoter klar innan första tävlingen Burkarcuoen Vol.2, och efter en maraton skruvning på 24h så rullade skotern ut från garaget 08:00 lördagen. En del problem var det under dagen men lyckades till mig till final och i mål som 9a, helt godkänt tycker jag. Nu återstår en del testkörningen så man får den att gå som den ska innan den 2:a tävlingen.
Så här blev den till sist.