Renovering: 3 x Ockelbo 300

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
ingen expert på området så man vet inte om man gör allt rätt men det här fungera för mig.
men först så spacklade jag och slipade jag huven tills jag var nöjd med resultatet.
rengjorde huven så att inget slipdamm och smuts finns kvar
la på en grund/filler som jag slipade ner när den hade torkat
rengjorde huven igen
sen på med färgen, har använt mig av bengalack när jag har målat. ger ett bra resultat men inte så bra som billack, har valt det för jag gissar att det inte var så bra finish på huvarna när dom kom från fabriken sen känns det inte lika jävligt när man råkar få en repa eller liknade och man kan dra fram penseln och fixa till det ganska lätt.
okey tror jag kommer slipa ner huven och sedan använda någon primer och sedan på med själva lacken.

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Jag skulle också gärna se mer bilder på huvrenoveringar.

Hur man gör.

Att tänka på.

Hur lagar man större hål/fel?
Har kollat igenom alla bilder på datorn men tyvärr har jag varit dålig på att ta kort på huvarna, finns en del bilder med ”lite” spackel på men det är inte så roligt att se.
Har 2 huvar som jag funderar på att fixa till som jag kan försöka ta kort på om det blir av.
Men annars så tycker jag att det borde finns lite guider ute på nätet om man söker.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Toppen Bennet.

Jag är ingen stjärna på att skruva, så jag tänkte jag skulle bli bra på att fixa huvar/chassi.

Bläster mm är på väg in i verkstaden ;)

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Lovade att fixa lite bilder från att en huv fixas till så här kommer lite.
Kan börja med att säga att jag är bara en glad amatör och vet inte om detta är rätt metod men det har fungerat bra för mig.

Var inga större hål på den huven jag fixar till nu men samma metod borde fungera på större hål.

Jag börjar med att slipa ner huven får att får bort gammal färg och skit.
Rengör huven invändigt lite lätt för att få bort tex variatorrems rester mm, jag använder mig av en stålborste för borrmaskinen och tycker det fungerar bra.

Sen är det dags att börja med hålet som ska bort, brukar ta bort glasfiber som kan vara fuktig eller liknade runt hålet.
Sen slipar jag ner en bit runt hålet så man kan lägga lite glasfiber på utsidan också och ha lite att bygga på

Klipper sidan till en bit kartong som passar i hålet och klär sedan den i plastfolie och lägger den i hålet och ser till att den ligger stilla. Lägger dit kartongbiten där för att inte glasfibern ska falla ut genom hålet, plastfolien användes så att inte kartongbiten ska fastna i glasfibern.

Sen är det bara på med glasfibern på insidan av huven, lägger 2-3lager.
Låter det torka och tar sedan bort kartongbiten och lägger nu glasfiber från utsidan.
När den har torkat så slipar jag bort all att spill som blev runt hålet och det som är lite för högt.

Nu är det dags för spackel, brukar börja med att lägga glasfiberspackel som är lite grövre och lättare att bygga med. Slipar ner spacklet och sen på med att finare spackel, tex pp100. tyvärr så dog min slipmaskin nu så kommer bara en bild på spacklet. Men nu är det bara att slipa på med nytt spackel och slipa igen och hålla på så tills man är nöjd med resultatet.

Hoppas någon har lite nytta av den här lilla guiden, men måste säga att skruva isär och sen ihop maskiner är den lätta biten. Måla och spackel mm är bra mycket svårare och tråkigare.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
TACK Bennet!

Världsklass på din beskrivning och bilder.

Några frågor:
När du slipat insidan med roterande stålborste, rengör du med nåt mer, typ T-sprit eller nåt?

Vad slipar du huven med utvändigt? Vilken typ av maskin mm?

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
TACK Bennet!

Världsklass på din beskrivning och bilder.

Några frågor:
När du slipat insidan med roterande stålborste, rengör du med nåt mer, typ T-sprit eller nåt?

Vad slipar du huven med utvändigt? Vilken typ av maskin mm?
Skulle inte säga att jag slipar insidan av huven, utan rengör. Men får inte nöta för hårt för då kan man göra skador på huven.
Efter ha tagit bort smutsen invändigt bruka jag blåsa ur den med tryckluft, sen kan man rengöra med t-röd där man ska lägga glasfibern för att vara säker på att det är ingen smuts där. Men har märkt att man kan lägga dit glasfibern utan att rengöra om man känner för det.
Sen om man ska vara riktigt ordentlig och måla huven invändigt sen så får man slipa till dom lagningar man har gjort och rengöra hela huven ordentligt med t-röd eller liknande

När jag slipar brukar jag använda en Excenterslip, tycker att dom fungerar bra men det är nog en smaksak vad man tycker.
Är inte alltid som man kommer åt med den så då kan en dremel användas och mindre slipmaskiner tex ”slipmus” och ibland så slipar jag för hand.

Sen använder jag olika typer av grovlekar på slippapperet beroende på vad jag sak göra
Så allt från 40 till 320 användes, 40 är inte att rekommendera man jag blev less på färgen som satt där och då gjorde 40 sitt jobb. Brukar använda 120-240 för att slipa bort spackel och innan grundfärgen så gör jag över huven med 320.