Lovade att fixa lite bilder från att en huv fixas till så här kommer lite.
Kan börja med att säga att jag är bara en glad amatör och vet inte om detta är rätt metod men det har fungerat bra för mig.
Var inga större hål på den huven jag fixar till nu men samma metod borde fungera på större hål.
Jag börjar med att slipa ner huven får att får bort gammal färg och skit.
Rengör huven invändigt lite lätt för att få bort tex variatorrems rester mm, jag använder mig av en stålborste för borrmaskinen och tycker det fungerar bra.
Sen är det dags att börja med hålet som ska bort, brukar ta bort glasfiber som kan vara fuktig eller liknade runt hålet.
Sen slipar jag ner en bit runt hålet så man kan lägga lite glasfiber på utsidan också och ha lite att bygga på
Klipper sidan till en bit kartong som passar i hålet och klär sedan den i plastfolie och lägger den i hålet och ser till att den ligger stilla. Lägger dit kartongbiten där för att inte glasfibern ska falla ut genom hålet, plastfolien användes så att inte kartongbiten ska fastna i glasfibern.
Sen är det bara på med glasfibern på insidan av huven, lägger 2-3lager.
Låter det torka och tar sedan bort kartongbiten och lägger nu glasfiber från utsidan.
När den har torkat så slipar jag bort all att spill som blev runt hålet och det som är lite för högt.
Nu är det dags för spackel, brukar börja med att lägga glasfiberspackel som är lite grövre och lättare att bygga med. Slipar ner spacklet och sen på med att finare spackel, tex pp100. tyvärr så dog min slipmaskin nu så kommer bara en bild på spacklet. Men nu är det bara att slipa på med nytt spackel och slipa igen och hålla på så tills man är nöjd med resultatet.
Hoppas någon har lite nytta av den här lilla guiden, men måste säga att skruva isär och sen ihop maskiner är den lätta biten. Måla och spackel mm är bra mycket svårare och tråkigare.