Renovering: 3 x Ockelbo 300

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Var ett tag sedan det hände något i den här tråden. Har haft en del problem med tävlingsmaskinen så har inte haft tid över för någon annan skoter.

Men nu har jag bestämt mig för att ta tag i 300an från 68a.
Så här såg den ut när jag köpte den, var inte så mycket som var monterat på den som syns på bilder så det gick ganska snabbt att plocka isär den.

Efter att ha blästrat chassiet så kunde jag se att det var i väldigt bra skick, så det blev inte så mycket jobb på det innan jag la på grundfärgen och sen på med hammarlack.

Här en är bild på alla saker som följde med vid köpet, efter kollat igenom allt så märkte jag att den var ganska komplett + lite extra saker.
Allt blästrades innan det fick färg på sig.

Huven hade inga större skador på sig utan bara en hel del små repor. Spacklade upp huven, la på en grund sen på med färg.

Så långt har jag kommit just nu men hoppas att jag har kommit lite längre efter helgen och att jag kan bjuda på en ny uppdatering då.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
snyggt jobbat!!:beer: vad använder du för bläster när du blästrar? funderar på att köpa en då dä verkar funka fint å ta bort rost mä där man inte kommer åt mä rondell.

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Tackar, behöver lite värmande ord efter allt som gått dåligt i vinter.

Angående bläster så för dom mindre delarna använde jag mig av ett blästerskåp som är köpt på jula. För att blästra chassiet har jag använt mig av en högtryckstvätt som man kan koppla till en del som suger upp sand och skickar ut det med vattnet, kanske inte den bästa metoden men fungerar helt ok.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
okey,då vet ja! har funderat på att köpa en lös blästerpistol till kompresorn å prova hur dä funkar: dom ä ju int allt för dyra så man kan ju testa!

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Fick lite gjort i helgen men inte så mycket som jag hade hoppats på, påskmat och fint väder gjorde så att tiden i garaget blev lite mindre. Kom på att styret låg i 2delar så var tvungen att fixa till det men färgen borde ha torkat till nästa gång jag är i garaget hoppas jag.

Började med att montera dit kedjehuset och motorfästena, original fästena fanns inte kvar så tog ett tag att passa in dom nya.

Mattan och boggien på plats, märkte att jag saknade ett par vändhjul så blir till att beställa nya.

Styrbågen och stag monterades dit för att kunna se till att jag monterade ihop styret rätt.

Monterade även ihop skidorna som snabbast.

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Var ett tag sedan jag uppdaterade och det beror på att jag fick problem med mattan och tappade intresset att hålla på. Hade en fin (ski-doo) matta med 1,97” delning som jag trodde skulle passa men icke, så efter en del mindre fina ord och vila så tog jag och fixade fram en original Ockelbo matta och då gick det bättre.
Här har ni en bild på dom 2 olika mattorna

Som ni ser så är det inte så stor skillnad mellan dom 2 men det var en stor skillnad när dom satt på skotern skotern.

När mattan var på plats så var det bara att börja montera tillbaka allt.
Styret och variatorn på plats

Tyvärr så följde det inte med någon komplett motor till skotern så blev till att plocka ihop en av delar från andra motorer, var lite osäker på vilken typ av magnapull som skulle sitta på motorn men valde att montera den nyare modellen. Fixade också fram lite nya märken till motorn, tycker dom blev riktigt bra.

När motorn var på plats så var det till att fixa ett avgassystem, följde tyvärr inte med något vid köp så hittade åt ett gammalt som såg ut att kunna användas. Men hjälp av bilder som jag hittat på Internet så fick jag dit det på ungefär samma ställe som det sitter original.

Sen var jag bara tvungen att sätta dit lite saker på huven och sätta den på skotern för att se hur det kommer att se ut.

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
tyvärr har det inte hänt så mycket med den här maskinen, har satt dit huven sen tog det stopp

största problem är att jag inte har bestämt mig för vad jag ska ha för en dyna, kan fixa den som satt där vid köp men gillar den inte så mycket. vill ha den dynan som man ser på broschyrer bilder från 68a men har inte kommit över någon. men ska försöka få ihop den här till vinter om det går som det ska men det brukar alltid dyka upp andra projekt så jag får se hur det blir.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Insprirerande bra finnish på dina maskiner..

Har börjar demontera ner donator maskiner som jag samlat på mig.

Ska ta lite bilder.

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Tipps hur du gjorde när du lackade huven?:bigsmile:
* Villken färg? (bilfärg?)
*Förbredelser innan målning?
ingen expert på området så man vet inte om man gör allt rätt men det här fungera för mig.
men först så spacklade jag och slipade jag huven tills jag var nöjd med resultatet.
rengjorde huven så att inget slipdamm och smuts finns kvar
la på en grund/filler som jag slipade ner när den hade torkat
rengjorde huven igen
sen på med färgen, har använt mig av bengalack när jag har målat. ger ett bra resultat men inte så bra som billack, har valt det för jag gissar att det inte var så bra finish på huvarna när dom kom från fabriken sen känns det inte lika jävligt när man råkar få en repa eller liknade och man kan dra fram penseln och fixa till det ganska lätt.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag skulle också gärna se mer bilder på huvrenoveringar.

Hur man gör.

Att tänka på.

Hur lagar man större hål/fel?