Renovering Ski-Doo Mach 1 700 -1998

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Tänkte det var dags att lägga upp lite på mitt senaste projekt.
Köpte i våras en mach 1 700 1998 till rätt peng (för att vara nu).
Den var givetvis rätt risig men hel i huv, ruta och övrig plast, och det bästa av allt det följde med en typ oanvänd original enkeldyna, dubbeldynan som satt på var riktigt vidrig. Så det var ett riktigt bra objekt.
Primären rasslade värre än en stenkross, men helt sprickfri den också. Men motorn gick som den skulle.
Då den stått ute säkert de 10 senaste åren vid sundsvallskusten så var det mycket rost på bärarmar och stag i boggien och alla skruvarna såg riktigt tråkiga ut.
Sen hade ägaren kört med dubbskor, så fotstegen så inge roliga ut, men det var mest bortskavd färg och lite lättare repor.
Skidorna var andeles porösa och massa småsprickor, så dessa kommer bytas, styrstålen såklart nästan obefintliga.

Så tanken är att göra den riktigt fin.
Alla skruvarna som är rostiga ska elförzinkas och gulpassiviseras.
Alla svartlackerade detaljer så strippas på färg/rost och pulverlackeras.

Nyss hemkommen, satte dit enkeldynan det första jag gjorde :)


Backat in den i garaget:


Skidorna som ska bytas:


Lite magi med varmluftspistolen, blir som nytt :)


Fortsättning följer...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Nya skidor och stål, de gamla stålen bredvid :)



Äcklig motor..


Motor ur.


Sen har projektet med att fixa alla skruvar påbörjats, kul i början inte så kul längre, många skruvar kvar också.. men det måste göras för det gör så stor skillnad på slutresultatet.




En kul notis om slidsen så var det billigare att köpa nya original-slides som är i exakt rätt längd och fint fasade bak än att köpa eftermarknads.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Blir kul att följa, har en likadan som stått undanställd i 10 plus år som ska renoveras och få liv i. Har du några planer för att göra om elsystemet? Kommer du köra med center dump?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Blir kul att följa, har en likadan som stått undanställd i 10 plus år som ska renoveras och få liv i. Har du några planer för att göra om elsystemet? Kommer du köra med center dump?
Kul, Elsystemet har jag inga planer på, dess:en är redan bortplockad, tror det är genom att montera en 97as cdi, men kan vara en 98as som är omprogramerad också. Har inte undersökt detta färdigt än... annars så var det inga skav på kablaget eller så. Maskin har bara gått 700mil. Och det är mekanisk back på denna så RER kan jag skippa.
Kommer köra original centerdumppiporna, men kommer nog fixa en slutburk till den om det hinns med.

Övriga planer är ny matta samt nya trailingarmar, den ena armen var skavd och lite lätt krokig. Sen var den andra rostig, Så lika bra att byta båda, då jag ändå måste trolla fram dekalerna till minst en arm, vilket ändå kostar långt mer än både matta och båda armarna :)
 
Last edited:
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Fixat på nya drivhjul som passar mattan på drivaxeln.


Sen lite bilder på mitt "labb"




Skruvaran ser bra mycekt roligare ut än de mörkbruna rostiga.


När jag skulle montera i boggien så kom jag på att skenorna måste kapas då det sitter nosliphjul på nu. Så på denna bilden är dom för långa.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Grymt resultat på skruvarna! Hur ser processen ut, tar det lång tid?
Att göra en skruv tar egentligen inte många minuter, men när det är flera 100 så tar det tid och man blir lite less :) Sen går det inte göra alla samtidigt då man måste hålla ett högt tempo på på varje skruv.

Steg 1: Avfettning, skruvar som är oljiga, inkletade med fet måste avfettas, dock har de flesta skruvarna på dena skotern vart rätt torra och relativt rena så detta steg har jag hoppat på de flesta skruvarna.

Steg 2: Saltsyra, har en burk med saltsyra för att ta bort den gamla ytbehandlingen och rost, här kan tiden variera kraftigt, är det bara lite lätt rost så tar det några sekunder att få skruven metall ren. Är det grövre rost så kan det ta kanske 15 minuter eller något, spelar ingen roll om skruven ligger flera timmar heller.

Steg 3: Doppa delarna i ett bad med bikarbonat för att får bort syran. Tar bara någon sekund.

Steg 4: Tvätt med kraftigt avfettningsmedel och polering med svinto, skruvar som har vart väldigt rostiga får man lägga mer jobb på, för ju blankare skruvskallen är här ju finare blir slutresultatet, här lägger jag inte ner onödigt lång tid för en fabriksskruv är ju inte superblank den heller, det viktiga är snarare att den är slät efter rostangrepp, för är den ojämn så kommer resultatet att upplevas som matt. Avlutar med sköljning i varmt kranvatten.

Steg 5: Snabbt ner i zinkbadet, ligger skruven öppet så rostar de på några minuter då de är helt obehandlade.
Zinkbadet består av äppelcidervinäger, citronsyra, salt och vaniljsocker.
För 2liter har jag kört på följande:
2liter äppelcidervinäger
1/2dl salt
1/2dl citronsyra
ca 5 teskedar vaniljsocker, vaniljsocker får man fylla på lite eftersom, verkar ge ett blankare resultat.
och 2st zinkanoder (offeranoder för båt).

Sen ett ställbart labbnätagg, amperen får man justera efter mängd skruv i badet och så det inte bubblar för mycket och bildas ett lagom zinklager. Brukar även veva runt detaljerna lite då och då så det inte fastnar bubblor på ytan på delen.

Steg 5 är det svåraste då man måste hålla koll på tid och ampere. Kör man för länge så det blir ett väldigt tjock zinklager blir resultatet en matt yta. Kör man för kort tid så har inte gulpassivisseringen något att fästa i.

Steg 6: Gulpassivisering, doppa bara ner delen i en burk med Gulpassivisering. Tar några minuter, veva runt lit då och då. Sen när det ser bra ut så brukar jag blåsa av detaljen med tryckluft.
Detta är det steget som är dyrast också ca 800kr för 5liter, nu räcker det riktigt länge så man får säkert nytta av denna dunk flera gånger...
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Mycket bra beskrivning, tack.
Jag brukar fundera på att renovera skruvar till och från men har inte kommit igång ännu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Tänker jag lägger upp några bilder under de olika stegen.

Steg 1: avfettad och redo för steg 2.


Steg 2, Efter saltsyran och avfettning


Klart, Glömde ta en bild efter zinkbadet. Men det ser typ lika ut som bilden ovan fast något mörkare färg på metallen.



Håller på att pulverlackar de sista detaljerna. Sen är det massor med skruvar kvar, men jag kan snart börja montera ihop framvagnen och plast, så tar iallafall maskinen mindre plats.

Boggien har också blivit helt klar, med boggiehjul och allt.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Snyggt! Men glöm inte plastskydden till boggiehjulen. Det ska väl se OEM ut?
Det satt inga plastskydd på hjulnaven när jag köpte maskin, men jag har en uppsättning. Men enligt fasit ska det inte sitta några sådana. Denna bilden är tagen ur 1998 års broschyr.
Så får se hur det blir tycker nog det ser bättre ut utan skydden faktisk.

 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.009
113
Stora Blåsjön
Har börjat med motorn, förhoppningen var väll att slippa göra så mycket på den mer än en rejäl tvätt och snygga till lite skruvar som man ser, och zinka om magnapullkåpan.

Så här såg det på MAG sidan så jag började ana oråd.
När jag snurrade svänghjulet så kändes det inte bra.... så det blev till att riva.
Motor såg iallafall ut att vara helt oskruvad och inga bevis på tidigare ras.


Vattenpumpslagren hade sätt sina bättre dagar.


Sen var nästan samtliga vevlager kass. Plastbitar hade ramlat ur på 2st lager av de mindre lagren samt maglagret var lätt rostigt.


Så det blir byta av samtliga kullager på veven, 1st vevstake + kolvbult + lager till den, allt på MAG sidan var kasst. Samt renovera vattenpumpen. Sen kommer den bli rejält tvättad och alla skruvar fixade, så det ser ut som nytt.

Så den rasslande tra variatorn kanske fick hjälp av vevlagren också :) tur den inte rasade efter att jag provkörde den efter hämtning...