Rotax 800 svårstartad när varm

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
hmm... intressant, men det som talar emot (?) denna teori är väl att det verkar vara lättare att starta maskinen varm om kylvätskekranen är AV vid förgasarna...för motorn är väl lika varm i endera fallet men möjligen håller sig förgasarna kallare då kranen är AV...
 
Last edited:

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Min bästa teori är att kylvätskan värmer upp bensinen i förgasarna så pass mycket när man stannar att bensinen börjar att vaporisera, eventuellt kanske det kan bildas ånglås i förgasarna. Speciellt om man har kört sakta
och tempen har gått upp mot rött. Har upplevt samma fenomen, därför
satte jag dit elstart på min så man slapp att dra ihjäl sej med snöret.
 

rev_summit

Medlem
9 okt 2006
22
0
1
Björksele
jag har exakt samma "problem" på min summit rev 600 -04 och jag har provat att stänga av förgasarvämen men det blir då ingen skillnad för mig.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Drar upp en "gammal" tråd igen, men varför är denna förgasarvärmning bra egentligen? Man strävar väl ändå efter att ha så kalla insugsgaser som möjligt för optimal förbränning, eller är jag ute och cyklar?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att det inte ska frysa i förgasarhalsarna med påföljd att trottlarna fastnar i öppet läge. Inge roligt,kan jag intyga. Då är faktiskt arctics kontakt i gashandtaget bra, bryter tändningen om trotteln fastnar och man släpper gasen...
För övrigt så verkar det vara standard på rotax att man måste ha lite gas när dom är varma...
Mina två rotax 800:eek:r har varit så...
 

blixten

Aktiv medlem
16 mar 2008
92
0
6
norbotten
det är faktiskt så att den blir ånglås, min gör så oxå men det är bara hålla lite gas när man startar, bensinen blir lite för varm