S I R A P i gasvajern...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
B A J S!!!!

Varit ute idag en stund.

Lite bättre än i går, men långt ifrån bra..

Suck!!!!!
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
vänta tills imorgon, funkar de inte med teflon olja "som kryper" dvs du bör få över hela vajern så är vajern trasig typ veck eller uppfransad nånstans eller så är det i förgasarna eller gasblock. du har ignen sån där delningsblock till vajern som *****s?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
vänta tills imorgon, funkar de inte med teflon olja "som kryper" dvs du bör få över hela vajern så är vajern trasig typ veck eller uppfransad nånstans eller så är det i förgasarna eller gasblock. du har ignen sån där delningsblock till vajern som *****s?
Jo jag har en dosa där vajern "blir till två" vajrar under huven..

Tyvärr är jag urkass på att mecka..:(

Får testa teflon/kryp olja först.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
WD-40 är bättre än 5-56 i miljöer som är utsatta för fukt. Bägge är "fuktdrivande" men WD-40 efterlämnar inte den klibbiga rest som faktiskt är hygroskopisk... det gör 5-56.

En wire som uppvisar dina symptom är det bäst att byta i vilket fall. Kostar ju inte så många kronor.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
WD-40 är bättre än 5-56 i miljöer som är utsatta för fukt. Bägge är "fuktdrivande" men WD-40 efterlämnar inte den klibbiga rest som faktiskt är hygroskopisk... det gör 5-56.

En wire som uppvisar dina symptom är det bäst att byta i vilket fall. Kostar ju inte så många kronor.
Tja, kanske det bästa..

Men 300 mil, sen maskin var ny..

Såå gasglad är jag ju inte.:confused:

Kan den vara slut redan?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
5-56 ska du inte använda i saker som är ute i kylan. Jag smorde växelvajern och baknavet på cykeln med det för ett par år sen med resultatet att det inte gick att växla och bromsa från November till April. Sommartid gick den fint däremot :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
5-56 ska du inte använda i saker som är ute i kylan. Jag smorde växelvajern och baknavet på cykeln med det för ett par år sen med resultatet att det inte gick att växla och bromsa från November till April. Sommartid gick den fint däremot :)
P e r k e l e!!! :( :bawling:

Gissa vad jag sprayade på igår...:rolleyes:
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
5-56 ska du inte använda i saker som är ute i kylan. Jag smorde växelvajern och baknavet på cykeln med det för ett par år sen med resultatet att det inte gick att växla och bromsa från November till April. Sommartid gick den fint däremot :)
Sen så förstör man nav genom att spraya 5-56.
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Jag har hört att man kan blanda glykol med något mirakelmedel, som gör att det klarar -40 "typ".
Men man måste ha skyddsglasögon när man gör det, för det kan liksom bli värsta reaktionen...


:rolleyes:

Prova med _glykolblandning_.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ren glykol fryser vid -13 grader, men blandat med vatten tror jag det var närmare -50.
Fast det är nog inte bra att hälla ner i höljena, då rostar det nog bara och blir värre.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mja, inte rostar det speciellt mycket i motorn på bilen hoppas jag.

Jodå, visst gör det det. Det är bla därför man skall byta kylarvätska varannat år. De rostskyddande egenskaperna i glykolen försvinner. Har man lättmetallmotor (vilket de flesta har i det avseendet - gjutjärnstoppar är sällsynta numer) är det än viktigare då aluminium korroderar det med under de rådande förutsättningarna. Hög temperatur och högt tryck. Se till att använda rätt sorts glykol också - etylenglykol eller propylenglykol även om jag tror att det förra numer är borta från hyllorna.