Ski Doo 2016

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Har alltid åkt arctic men i år blev det för dyrt byta sig en ny arctic så det blev en -16 summit T3 i stället, dom skryter mycke med sin nya tech men körmässigt känns dom inte så tech tycker jag, både ac och po känns ju smidigare

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Har alltid åkt arctic men i år blev det för dyrt byta sig en ny arctic så det blev en -16 summit T3 i stället, dom skryter mycke med sin nya tech men körmässigt känns dom inte så tech tycker jag, både ac och po känns ju smidigare
Du skulle tagit en poo istället då.

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
vad blev det för längd på t3 då?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Skidoos maskiner är väl ändå dyrare än både ac & poo?
Iaf 154" FR som listpriset är på 160k.

Såg de sålde ut en Summit T3 174" idag på Traktor City i Piteå, helt ny aldrig körd för 125k. En 2015 då givetvis...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skidoos maskiner är väl ändå dyrare än både ac & poo?
Iaf 154" FR som listpriset är på 160k.
Listpris ja...
Sen beror det ju på vad handlaren bjuder för din gamla maskin.
Är ju mellanskillnaden som är intressant, inte vad det står på prislappen...

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Jo det är ju mellanskillnaden som räknas, det var därför jag bytte från ha haft arctic i massor med år till att bli
ski-doo ägare i fjol.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Precis så, är mellanskillnaden som inte AC kan matcha. Det blev en 154 då svenska fjäll knappast erbjuder åkning för längre maskin

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Ja man har ju kört 153 och 154 tidigare men nu fick det bli en 163 T3,får se om den blir för lång.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ja man har ju kört 153 och 154 tidigare men nu fick det bli en 163 T3,får se om den blir för lång.
Blev en FR 154 för mig, aldrig haft längre än 137 förut, blir en intressant vinter å se om T-motion håller även om man kör hårt efter leden vilket kan förekomma ibland.

Blir nog att dreva ner min FR 154 direkt också som jag gjorde med 137an nu alldeles i slutet på säsongen.

En fråga, bukskydd, de smala är väl ändå bättre? Hade full body plate dvs det breda på båda 137orna men tycker de bygger enormt mkt snö där det är som bredast, svårt få bort när man ska snörensa innan man ställer bort för dagen. Vips så har man massa isklumpar som ligger där. Har även haft flertalet popnitar som släppt både fram å bak och tror det beror på all snö som pressas upp där mellan a armarna och bukskyddet.

Förslag? Bred bukskydd igen eller ta ett extreme dvs det smalare?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Åkt utan bukskydd på min maskin och känns som har du en 154 FR bör den gå mest i snön. Inga problem då om du bor en bit upp i landet. Tror nog den går att köra rätt hårt efter led, dock suger den iaf min med ras2 36" framvagn Man vill inte åka fort med den.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Åkt utan bukskydd på min maskin och känns som har du en 154 FR bör den gå mest i snön. Inga problem då om du bor en bit upp i landet. Tror nog den går att köra rätt hårt efter led, dock suger den iaf min med ras2 36" framvagn Man vill inte åka fort med den.
Nä de där 5-8mm plast bukskyddet skyddar nog inte speciellt mkt ifall man landar med buken på en stubbe som är dold under snön.
Men bukskydd ska dit frågan är bara vilket. Blir även en Bret Rasmussen frontbåge den skyddar betydligt mer än orginal bågen.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Sätt extreme bukskyddet. Det breda packar bara snö framför när man kör lössnö.
Vad är det folk menar med detta kan man undra.
Folk gnäller över det smala att "det skyddar ingenting" eller- "det breda packar bara snö"

Jag har alltid haft breda och Har aldrig upplevt att det skall packa någon snö, och om det skulle göra , är det väll bara öppna spjället och lägga upp den på skidres en bit? Så bör väll snön försvinna?

Tur man köpte skoter detta år, personligen tycker Jag -15 Freeride är hästlängder snyggare än .-16 Freeride. Ser ut lite som en vattenmelon i dessa färger. hehe :)

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vad är det folk menar med detta kan man undra.
Folk gnäller över det smala att "det skyddar ingenting" eller- "det breda packar bara snö"

Jag har alltid haft breda och Har aldrig upplevt att det skall packa någon snö, och om det skulle göra , är det väll bara öppna spjället och lägga upp den på skidres en bit? Så bör väll snön försvinna?

Tur man köpte skoter detta år, personligen tycker Jag -15 Freeride är hästlängder snyggare än .-16 Freeride. Ser ut lite som en vattenmelon i dessa färger. hehe :)
Tror han menar att det packar snö in där styrningen sitter?, är ju helt öppet kring styrarmar/stag, blir som en hylla med breda skyddet, å är det lite kallare(brukar vara det då det är riktigt puder före)så fryser det kring styrningen, så man får rensa.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Tror han menar att det packar snö in där styrningen sitter?, är ju helt öppet kring styrarmar/stag, blir som en hylla med breda skyddet, å är det lite kallare(brukar vara det då det är riktigt puder före)så fryser det kring styrningen, så man får rensa.
Precis det jag menar. Blir nog köra på smala bukskyddet och se om de blir nå annars :)

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Okey så du är missnöjd med den bågen?

Nej men det bygger mycket snö så jag har fått försöka "banka" bort det som lägger sig vid fram vid bågen. Fin båge annars, har inte själv varit in i något men kan tnka mig dn stoppas bättre än original. Ingen annan som åker med Rasmussen-bågen som har några erfarenheter?

Säger så här, om jag skulle köpa en ny Ski doo så skulle jag montera dit bågen fastän jag skulle vara tvungen att försöka få bort snön ett par gånger per dag när man åker i pudret.
Ville bara säga att det bygger snö iaf för mig så vet du det.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Fronten är alltid tät av snö även med originalbågen.

Jag skrotade min skinz båge i lördags då jag skickade skotern in i en sten å bågen vek ner sej under buken men skotern är helt oskadd förutom bågen. Så KÖP NU!!! om ni inte redan har bågen.
Med originalbågen hadde min skoter varit skrot nu