Ski-Doo 2017

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kan tillägga att om ni plockar bort huven så se till att även de små "öronen" som finns längst fram på sidorna av huven kommer in i sitt spår.
Själv fick jag lossa på allt igen för att jag hade missat dem.
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Så nu har man fått hämta maskinen iaf och tagit sig upp till stugan.
Eftersom man har enorm självbehärskning så gick den raka spåret in i garaget ikväll. :eyebrows:

Plockade bort all extra ljudisolering enligt Brets video och kapade bort hållaren på expansionskärlet.



Tycker inte passformen på sidokåporna håller riktig BRP standard men fortfarande helt OK.
Har beställt dubbeldyna till min och den täcker lite längre fram än enkeldynan.
Längst fram sitter 2st knoppar som dubbeldynan klickar fast i, dock om man har enkeldynan på så ser det ut som att det kan bli smärtsamt för knäna:



Provade att trä på 2 av "plopparna" som satt på ljudisoleringen över motorn men det sitter nog lite för löst för att sitta kvar, vi får se.



I övrigt så är man laddad för en heldag imorgon!
Man fick faan passa sig så man inte brände rätt igenom garaget när man backade in....lovande.
Länk till videon?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Länk till videon?
Du behöver 2st:
Först hur du tar bort huven:
[video=youtube;6Tkb6UvzUMA]http://www.youtube.com/watch?v=6Tkb6UvzUMA[/video]


Vad som skall bort:
Själv kapade jag inte variatorskyddet, tror inte det behövs iaf för min del.
[video=youtube;DgIzdvLOMvk]http://www.youtube.com/watch?v=DgIzdvLOMvk[/video]
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ang regskylten så stod jag och funderade ett tag innan jag satte den på locket till förvaringsfacket.
Fanns ingen riktigt bra plats på denna maskinen förutom den tyckte jag.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du behöver 2st:
Först hur du tar bort huven:
[video=youtube;6Tkb6UvzUMA]http://www.youtube.com/watch?v=6Tkb6UvzUMA[/video]


Vad som skall bort:
Själv kapade jag inte variatorskyddet, tror inte det behövs iaf för min del.
[video=youtube;DgIzdvLOMvk]http://www.youtube.com/watch?v=DgIzdvLOMvk[/video]
Var väl nån på nån av usa forumen som kapat skyddet&tyckte det kom snö in kring variatorerna via fotsteget, behövdes visst installeras typ en block of plate, finns enormt mkt.å läsa ang..-17 G4
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ja då var första dagen avklarad och jag kan inte låta bli att känna mig som en nybörjare igen.
Det är en enorm omställning från Freeride 146-14 som jag kommer ifrån.
Hela maskinen genomsyras av en enda sak och det är den fantastiska gasresponsen.
Skulle tro att det till största del beror på den nya p-driven men även delvis de extra injektorerna.
Som sig bör på en lössnömaskin har den en väldig on/off känsla med ganska stark motorbroms, tyvärr alldeles för dåligt med snö i Borgafjäll för att testa den riktigt idag.

Han bara åka max 3km idag innan det började lukta lite bränt, vände för säkerhets skull tillbaka till stugan och när jag stannade där rök det en del från höger sidopanel.
Det visade sig komma ur plåtskarvarna på ljuddämparen men försvann efter ca 5 min, troligtvis någonting som inte var där det skulle i dämparen som brändes bort.

82% kvar av inkörningen efter idag, jag upplever inte att den drog mer bränsle än 800 E-tec.
Ska ut i garaget nu och kolla matt/kedjespänning.
Hoppas på att hitta lite bättre snö imorgon.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gassvaret har med exta injektorerna att göra det är mindre roterande massa med P-drive än gamla TRA men jag tror den fortfarande är tyngre än en P85.

Ja då var första dagen avklarad och jag kan inte låta bli att känna mig som en nybörjare igen.
Det är en enorm omställning från Freeride 146-14 som jag kommer ifrån.
Hela maskinen genomsyras av en enda sak och det är den fantastiska gasresponsen.
Skulle tro att det till största del beror på den nya p-driven men även delvis de extra injektorerna.
Som sig bör på en lössnömaskin har den en väldig on/off känsla med ganska stark motorbroms, tyvärr alldeles för dåligt med snö i Borgafjäll för att testa den riktigt idag.

Han bara åka max 3km idag innan det började lukta lite bränt, vände för säkerhets skull tillbaka till stugan och när jag stannade där rök det en del från höger sidopanel.
Det visade sig komma ur plåtskarvarna på ljuddämparen men försvann efter ca 5 min, troligtvis någonting som inte var där det skulle i dämparen som brändes bort.

82% kvar av inkörningen efter idag, jag upplever inte att den drog mer bränsle än 800 E-tec.
Ska ut i garaget nu och kolla matt/kedjespänning.
Hoppas på att hitta lite bättre snö imorgon.
 

FreddeWiklund

Medlem
16 jan 2014
26
0
1
solna
är väl ingen skillnad på bulkhead här och i staterna?



Den där åkte ner för en klippa på 30 meter så det känns inte så relevant.... lntressant att se om det bara är snack eller vanligt att Bulkheaden ryker. Lär väl ta en dag eller två innan jag skickar min i ett träd och får information den vägen hehe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är väl klart att lättbyggda skotrar håller sämre än kraftigare byggda skotrar?

Det går ju heller inte att förutse alla påfrestningar på en maskin som körs i okänd terräng som en snöskoter så det är bara att designa för de vanligaste krafterna och sedan hoppas att det räcker.

Tro inte för ett ögonblick att det är några avancerade beräkningar och tester som ligger bakom, det är för små serier för det. Snarare erfarenhet kompletterat med gissningar. Otroligt att det funkar så pass bra som det gör men inte förvånande att det pajar ibland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Gassvaret har med exta injektorerna att göra det är mindre roterande massa med P-drive än gamla TRA men jag tror den fortfarande är tyngre än en P85.
har försökt få svar av skidoo angående detta då dom lättat variatorn men den helt nya vevaxeln får jag inget svar på om den är lättare eller tyngre. hade också vart en intressant fråga att få svar på
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Självklart är det ju flera faktorer som utgör en maskins rapphet på gasen. Det är inte bara en sak. Motors vridmoment ökas med lite mer kubik. Kanske lite ändrade porttider till fördel för bottendraget. Samt lättare drivlina. Allting gör en helhet.

Sedan har vi ju de här med utväxling som också utgör en stor del. Ju längre utväxlad ju mindre motstånd å rappare blir den. Kommer dock med en rejäl baksida...

Fick höra att igår att 850in var rejält nerdrevad. Gör ca 105km/h på full mutter. Hurvida de stämmer vet jag ej men det har ju en stor påverkan iaf.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Tror inte BRP monterat extre injektorer om man kunnat lösa "problemet" med dåligt gassvar på nya variatorer och lättad vev endast...
Varför skulle man montera en gammal bränsleineffektiv teknik bara för att? Det är klart det är injektorerna som står för den största skillnaden i gassvaret.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Det är väl klart att lättbyggda skotrar håller sämre än kraftigare byggda skotrar?

Det går ju heller inte att förutse alla påfrestningar på en maskin som körs i okänd terräng som en snöskoter så det är bara att designa för de vanligaste krafterna och sedan hoppas att det räcker.

Tro inte för ett ögonblick att det är några avancerade beräkningar och tester som ligger bakom, det är för små serier för det. Snarare erfarenhet kompletterat med gissningar. Otroligt att det funkar så pass bra som det gör men inte förvånande att det pajar ibland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inga problem att bygga tungt och svagt........

Dock tror jag du har rätt i att mycket av skoterdesignen sker medelst VVG-metoden, (vetenskapligt vilda gissningar) Även om jag misstänker att då FEM-programmen blir mer och mer lättanvända och "vanliga" konstruktörer numera kontinuerligt kan använda dom i arbetet så används dom mera nu. Däremot, och där kommer det svåra in, är det innihelvete svårt att veta vilka indata man ska stoppa in i FEM-programmen. Inte helt lätt att veta vilka krafter en maskin utsätts för.