Ski-doo Rev 800 vs 600

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
f6 å f7 är ju kända för att vara korta skotrar som går bra i lössnön. Svårt å svara på dina frågor vad som lämpar sig bäst. Själv gillar jag rev 600 sdi maskinerna skarpt då jag tycker att dom går relativt billigt och är driftsäkra maskiner. Relativt lättskruvade med. Allt beror ju på vilka kunskaper och krav du har. Kuståkning = f6, f7 eller mxz , renegade. I fjäll: m7 eller summit.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sämsta köpet någonsin? Tänk på att alternativet är en ski-doo.
Lite väl pubertalt att leka märkeskrig?

Ont: summit 600 sdi är en kanontrevlig driftsäker och rätt prisvärd, m7 är helt ok också men känns och ser mkt äldre ut.

Prestandaskillnaden är inte så stor att det avgör.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sämsta köpet någonsin, hur tänkte du där?
Jag förlorade 11000:- på min nya Swb Assault, hur mycket förlolar man på en gammal Rev pro 800 på ett år utan motorhaver?
Och hur mycket med ett motorhaveri?

Du har fel skoter för att snacka stort.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag förlorade 11000:- på min nya Swb Assault, hur mycket förlolar man på en gammal Rev pro 800 på ett år utan motorhaver?

snacka stort? Han menar nog antagligen att det är dumt att lägga sina 40k som handpenning på en splitter ny skoter eftersom att han bara tänkte lägga ut 40 000kr totalt och inte 140 000...

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Att snacka om andrahandsvärde på skotrar över huvudtaget. Att förlora 11 på Assult gör man innan man hunnit knuffa den över tröskeln på affären. Det gäller samtliga märken och intressant är att nu när det är vår säsong så kan man göra alla möjlig sk klipp. Bondocker sprillans för 122 Rush pro r 800 för 110 osv.

Skulle tro att milkostnaden ligger på 500 kr milen för många. Men det sorteras in under nöjeskontot och vilket andrahands värde har familjens Thailands resa för 45 loppor.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
snacka stort? Han menar nog antagligen att det är dumt att lägga sina 40k som handpenning på en splitter ny skoter eftersom att han bara tänkte lägga ut 40 000kr totalt och inte 140 000...
Att snacka om andrahandsvärde på skotrar över huvudtaget. Att förlora 11 på Assult gör man innan man hunnit knuffa den över tröskeln på affären. Det gäller samtliga märken och intressant är att nu när det är vår säsong så kan man göra alla möjlig sk klipp. Bondocker sprillans för 122 Rush pro r 800 för 110 osv.

Skulle tro att milkostnaden ligger på 500 kr milen för många. Men det sorteras in under nöjeskontot och vilket andrahands värde har familjens Thailands resa för 45 loppor.
Jag förorade 11 loppor på skotern på ett år, punkt slut.
Givetvis blir milkostnaden rätt så hög med bensin och allt, men det blir den med alla skotrar.
Det är inte alltid dumt att köpa nytt, det är ju inte vad priset som avgör vad den har kostat efter ett år då man säljer den.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Tja jag misstror dig inte. Men du är undantaget som bekräftar regeln. Skulle jag gå och köpa Assult idag så är inte en som är 11 tkr under nypris ett alternativ om det står en sprillan brevid. Det är ett alternativ om jag inte får tag i en ny och prompt ska ha en.

Man kan göra den affären om man har en het modell som Assulten vart och för många är, samt att man har köpt den till bra kurs som kanske inte är tillgänglig för alla.

Men själv har jag haft jävligt många maskiner och lagt ner en förmögenhet på de flesta oavsett märke.

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Sämsta köpet någonsin? Tänk på att alternativet är en ski-doo.
Det klart...

Snacka stort?

En skoter för 40k kommer inte sjunka många kronor i värde på en vinter så där har du fel, och motorhaveri uppkommer om man inte sköter prylarna.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Det klart...

Snacka stort?

En skoter för 40k kommer inte sjunka många kronor i värde på en vinter så där har du fel, och motorhaveri uppkommer om man inte sköter prylarna.
Eller om någon annan inte skött prylarna. Känns jätte vettigt att köpa en 800 som gått på fulla spjäll i hundratalsmil. 800 tvåtakt med det effekt uttaget är helt enkelt ingen lasting technology.

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Stugsittaren: Ingen har väl påstått att han ska köpa en orörd skoter som gått 1000mil? som sagt TS, köp dig en skoter som är renoverad nyligen där säljaren kan visa upp kvitton och titta komp (detta gäller alla motorstorlekar..)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det klart...

Snacka stort?

Motorhaverier på en gammal och högtrimmad tvåtaktare uppkommer ibland även helt random.
Dessutom är det inte bara motorhaverier som kostar, även mattbyte och allt annat.

Jg säger dock inte att det är korkat att köpa en äldre begagnad maskin, bara att det inte alltid är bättre än att köpa nytt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Köp min 770 så får du det bästa av två världar.
Lite mer än 40k men du får du en motor i kanonskick och utan fettsmorda vevlager.
Går bra i pudret bara man lutar sig över styret när man ska uppför :)
Går ju självklart inte som en rmk i pudret och backarna men faktisk imponerande bra framkomlighet ändå.

SimonF88

Välkänd medlem
24 apr 2012
130
1
6
Robertsfors
Btw, är det smartare att köpa en skoter i Augusti för cirka 40k eller spara till november och köpa en för circka 60k? Tänkte mer på hur ser det ut med priserna när det närmar sig skotersäsong?