Skidoo, MXZ, 800X, 2003

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Magnapullen trasig, den gick trögt och sedan gick den lätt = inget motstånd.
Vad som gick sönder är oklart. Har ni koll?
Är det värt att ta isär och försöka reparera i skogen eller ska man köpa en ny komplett?
(En ny innehåller allt man behöver? bara att sätta dit? )

Det sägs även att magnapullen oftast blir för varm och att värmen dödar magnapullen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Dra igång den med ett rep eller spännband rullat på variatorn så du kan köra hem. Man får såklart tänka till hur man ska linda fast repet så de självlåser första varvet. De lär halka lös x ant gånger innan du får till det men de är fullt möjligt. Annars finns de en liten plastgrunka att köpa på Rinab eller skoteredelen med rep som man enkelt läögger på variatorn och lindar fast med startrep. Den grunkan är ett måste att ha med sig på alla skotrar för den tar lite plats. Laga startklacken är inga problem (hemma ivf. Om jag inte mins fel är de plastklack som gåpr väck på dem , men jag tror de finns i stål också. Kolla Rinab eller Skoterdelen alt sledstore om de har den starkare repsatsen. De är ingen mening köpa beg komplett startkåpa för den kan ju va väck redan.

Här är nödstart grunkan men en sådan sågade jag till själv av plastmaterial från glidskenahttps://www.rinab.nu/verktyg/Variator/Nodstarts-rep-LynxSki-Doo.htm
 
Last edited:

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Dra igång den med ett rep eller spännband rullat på variatorn så du kan köra hem. Man får såklart tänka till hur man ska linda fast repet så de självlåser första varvet. De lär halka lös x ant gånger innan du får till det men de är fullt möjligt. Annars finns de en liten plastgrunka att köpa på Rinab eller skoteredelen med rep som man enkelt läögger på variatorn och lindar fast med startrep. Den grunkan är ett måste att ha med sig på alla skotrar för den tar lite plats. Laga startklacken är inga problem (hemma ivf. Om jag inte mins fel är de plastklack som gåpr väck på dem , men jag tror de finns i stål också. Kolla Rinab eller Skoterdelen alt sledstore om de har den starkare repsatsen. De är ingen mening köpa beg komplett startkåpa för den kan ju va väck redan.

Här är nödstart grunkan men en sådan sågade jag till själv av plastmaterial från glidskenahttps://www.rinab.nu/verktyg/Variator/Nodstarts-rep-LynxSki-Doo.htm
Denna nedan? artnummer: 420852297


Nödstartssnöre:
jag vet, såg en video om det, det är förenat med en risk att göra så tydligen.

En helt ny kostar bara cirka 1300 kr. Har den hållt sedan 2003 lär denna hålla?
För det är ju lite att demontera, slutburken och lite sånt, då är det väl lika bra att sätta dit en helt ny med nytt snöre också..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Ja vist kan de va farligt men jag har aldrig gjort illa mig och jag har dragit igång många skotrar på variatorn under mina 50 år. Den nya från sledstore lär inte hålla längre än max 100a drag för de är långt ifrån oem kvalle. De är bättre du köper själva plastbitarna man byter ut de håller lika bra dåligt som pirat startaparater. De ska finnas bättre lösa delar i stål men jag kommer inte på vart, vänta någon dag så lär någon tipsa vart du får tag i det.

Nu hittade delen man kan köpa i aluminium eller stål. Finns på ebay åtminstone.
 
Last edited:

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
231
43
28
Aluklacken satt standard på 1000 SDI motorerna, heter 420852610 och kostar ca 270:-
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Aluklacken satt standard på 1000 SDI motorerna, heter 420852610 och kostar ca 270:-
Delen borde gå att köpa i en ski-doo-butik om den är standard med andra ord?
Det är inget annat som går på denna maskin när man ändå river?
Nytt snöre byts ut såklart då den är är grisig och sliten. Då ska man ju riva isär vilket kan vara spännande.
Lyckligtvis sitter ju snöret kvar med handtag så fjädern är i position.

Finns en annan tråd där alu-delen heter 420852610 från plastdelen 420852297.
Samma del där skillanden är alu och plast?
Passar inte G4-chassi står det.
 
Last edited:

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Ja vist kan de va farligt men jag har aldrig gjort illa mig och jag har dragit igång många skotrar på variatorn under mina 50 år. Den nya från sledstore lär inte hålla längre än max 100a drag för de är långt ifrån oem kvalle. De är bättre du köper själva plastbitarna man byter ut de håller lika bra dåligt som pirat startaparater. De ska finnas bättre lösa delar i stål men jag kommer inte på vart, vänta någon dag så lär någon tipsa vart du får tag i det.

Nu hittade delen man kan köpa i aluminium eller stål. Finns på ebay åtminstone.
Fick inte igång den, det krävs några rejäla drag innan den startar dessvärre.
Blir till att ta hem den till stan och byta ut klacken och snöre.
Har du koll förresten varför den bluddrar på "skoterledsfart" i cirka 30-40km/h?
Kranen för värme är på läge OFF och nya stift.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Fick inte igång den, det krävs några rejäla drag innan den startar dessvärre.
Blir till att ta hem den till stan och byta ut klacken och snöre.
Har du koll förresten varför den bluddrar på "skoterledsfart" i cirka 30-40km/h?
Kranen för värme är på läge OFF och nya stift.
Ja de kräver 3 kraftiga drag kall så de är inte lätt att starta dem med löst rep kall. Ang att den surar på led i låg fart beror nog bara på feljusterade bränsleskruvar. Tyvärr sitter de trångt till så man måste lös med luftburken för att skruva in dem något halvt varv som ex. DE är vita plastskallar man skruvar på med fingrarna , skittrångt på ena förgasaren till vänster trots utan luftburk.De ska skruvas in om den går surt så börja med att kolla att bägge skruvarna är lika mycket utskruvade. Kör sedan motorn helt varm den måste va fullt varm ca 50-70c vattentemp för annars blir justeringen fel. Skruva in bränsleskruvarna tills den rusar, har svårt att gå ner på tomg. Därifrån skruvar du ut dem så lite som möjligt för att den ska gå ner på tomg rel fort från en uppgasning. Då är de rätt ställda för vädertempen som är nu! Men nästa säsong med -15-20c så kan den istället rusa på tomg. Jag brukar ställa inte dem både på vårkanten och när de är som kallast. Men ställer man in dem perfekt vid -10c så går de rel bra vid olika tempraturer. Ju högre höjd du kör på typ uppe i fjällen desto mer ska de skruvas in , de kan krävas helt inskruvade då och ändå går den surt.Har man maskinen upp i fjällen hela tiden byter man till mindre lågfartsmunstycken och sänker trottelnålarna max. Och vill man ha mer effekt på full gas byter man högfartsmunstycken också.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Ja de kräver 3 kraftiga drag kall så de är inte lätt att starta dem med löst rep kall. Ang att den surar på led i låg fart beror nog bara på feljusterade bränsleskruvar. Tyvärr sitter de trångt till så man måste lös med luftburken för att skruva in dem något halvt varv som ex. DE är vita plastskallar man skruvar på med fingrarna , skittrångt på ena förgasaren till vänster trots utan luftburk.De ska skruvas in om den går surt så börja med att kolla att bägge skruvarna är lika mycket utskruvade. Kör sedan motorn helt varm den måste va fullt varm ca 50-70c vattentemp för annars blir justeringen fel. Skruva in bränsleskruvarna tills den rusar, har svårt att gå ner på tomg. Därifrån skruvar du ut dem så lite som möjligt för att den ska gå ner på tomg rel fort från en uppgasning. Då är de rätt ställda för vädertempen som är nu! Men nästa säsong med -15-20c så kan den istället rusa på tomg. Jag brukar ställa inte dem både på vårkanten och när de är som kallast. Men ställer man in dem perfekt vid -10c så går de rel bra vid olika tempraturer. Ju högre höjd du kör på typ uppe i fjällen desto mer ska de skruvas in , de kan krävas helt inskruvade då och ändå går den surt.Har man maskinen upp i fjällen hela tiden byter man till mindre lågfartsmunstycken och sänker trottelnålarna max. Och vill man ha mer effekt på full gas byter man högfartsmunstycken också.

Det FANNS ett startsnöre i lådan bak i facket med dragkedja såg jag när jag tog hem maskinen.
Ägnade tid åt att läsa instruktionsboken på 134 sidor på engelska och där på sidan 91 :)
Men jag skulle behöva en 2003 Ski-Doo MZX 800 X Service Manual ? Finns den att få tag i som PDF?

Ska kolla förgasarskruvarna nu när man hemma i värmen och i garaget med lyft.
Det där kom ju på 2008? med automatiskt justering.

fick även tag i en repsats från Snopro (179kr) med plastklack för magnapullen och div. brickor.
Kommer även sätta ett värmeskydd på magnapullen då slutburken ger rätt mycket värme enligt tråden.
Repsatsen finns även på skoterdelen
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.762
844
113
Kramfors
Om du har HO motorn så har den DPM system som justerar bestyckningen ber på höjd. Men om den går fett på tomg och krypkörning så måste man ändå justera in bränsleskruvarna. Har man ställt in dem bra en gång så ska den gå rel bra på alla höjder i både lågfart nålhöjd och högfart. Man kan bli tvungen justera bränsleskruvarna en gång per 100 mil för förgasarnas trottlar nöts sönder så de drar förbi luft runt dem trots att man släppt gasen. De märker man om motorn har problem att gå ner på tomg ,den vill rusa. För att bota det så skruvar man ut bränsleskruvarna lite.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag bytte klacken och denna repsats (sno x 91-375) från Lindroths MotorCenter.
Självfallet kontrollerade jag delarna noga och det vore väl knasigt om de sålde fel delar.
För problemet är följande:
Klacken tar inte i kransen överhuvudtaget, inte ens lite.
Det har talas om att man kan sätta klacken fel men jag vet inte. Den ser ut som den skulle kunna greppa för att sedan släppa och glida undan fint.
Själva magnapullen ser ut som den skulle kunna vara schysst, dvs att den inte flexar utåt.

Jag kan tyvärr inte krosschecka delens nummer då de flesta sidor säger "Rotax 2000- Nya startapparaten"
Någon idé ?


Uppdatering: Demonterade magnapullen efter ett samtal med Lindroths och det visade sig då att oringen som följer med repsatsen inte ska fettas in vilket skedde. Andra övriga delar ska ha lite fett men absolut inte oringen.
Problemet löst!
 
Last edited: