Skoterelektroniken spökar

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Nov-03 kl 09:27 AM (CET)]Försöker få igång tempmätaren på min Lynx.

Fel på mätaren, givaren samt givar/jord-kablage är uteslutet.

När man jordar givarkabeln med motorn igång så ska mätaren ge fullt utslag, visst? (Så är det på bilar iaf).

När jag kopplade + på mätaren till instrumentbelysningen o. jordade givarkabeln så ställde sig mätaren och "hoppade" på 50 grader. Provade då att koppla + till framlyset (testade både hel o. halvljus) och då gick mätaren upp till 100 grader o. "hoppade". (Mätaren mäter mellan 40 o. 120 grader).
Lysena lyser precis som de ska, både framlyse o. instrumentbelysning, dock så "fladdrar" instrumentbelysningen ngt.
När jag kollade spänningen med min defekta voltmeter så gav den inget utslag på likströmm, bara på växelström. (Felet på mätaren är att den visar inte rätt antal volt...enl. den har ett bilbatteri 30 volt).

Ska det vara växelström?

Mätarna uppför sig ju som de ska på ett bilbatteri (dvs. fullt utslag), och det är väl likström?

Vad kan tänkas vara felet?

Voltregulatorn: Borde inte lamporna lysa dåligt alt. brinna när man varvar upp lite?

Likriktare: Borde inte även framlyset "fladdra" då?

Alla tips mottages tacksamt!
 

Dajd

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Rosvik
Det är växelström i lynx och ski-doo.
Det kan då vara att mätaren inte klarar det, men även att du jordar i motorn.
Jag TROR om jag inte mins fel att gul/grön kabel är jord men det gick inte att mäta sig till för att den visar 12v iallafall.
Positiv jord....
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok, då klarar förmodligen inte Biltema-mätaren växelström alltså.

Men orginalmätaren har jag ju, och såvitt jag förstår så fungerar den (när jag kopplar + till + på bilbatteri o. givare till - på bilbatteri så ger den fullt utslag).

Men det kan alltså vara så att mätaren INTE ska ge utslag när jag har den i skotern och jordar givarkabeln? (Har provat både i motor o. chassie osv.)?
 

Boggen

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Ta och sätt en diod på matningen till
mätaren så ska du se att det funkar

ska du lyxa till det så kan du sätta en kondensator efter dioden
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ska testa det!

Ska det vara några speciella "värden" på diod o. kondensator, eller funkar det med vad som helst?
 

NF

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Härnösand Sverige
Du kan ta nästan vilken diod som helst. Ta en "stor" elektrolytkondensator, säg 100uF och koppla den mellan + på mätaren (efter dioden) och jord. Minus på kondensatorn mot jord...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nu har jag gjort vidare "undersökningar".

Först varmkörde jag skotern, sen koppla jag + på mätaren till + på ett bilbatteri. Sen - på batteriet till chassiet på skotern.
Då visade mätaren rätt(?) temp. (45-50 grader...realistisk temp iaf).

Har kollat med en fungerande voltmätare nu också...skotern har 12V växelström, medan batteriet har 12V likström. Det lustiga är att orginalmätaren fungerar inte på på skoterns ström (växel) men på batteriet (lik)...kan det ha gått sönder nåt i den som gör att den bara funkar på likström, eller ska kanske Lynx ha likström till instrumenten likafullt?
(Mach 1 -92 har växelström).
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Verkar som så att mätaren endast funkar på likström (av nån underlig anledning), så nu ska jag bygga mig en likriktare och behöver lite råd.
Efter ha diskuterat lite med "Perrr" så kommer följande frågor:

Om jag bara sätter en diod på + kabeln...får jag inte ut bara hälften av spänningen då? (Den tar bara från t.ex. 0 o. upp i en sinuskurva?)?

Om jag bygger en likriktare med 4 dioder...blir spänningsfallet för stort då? Tappar man 0,7V/diod?

Nån som kan sno ihop ett enkelt kopplingsschema för likriktare med 2 dioder?

Tacksam för hjälp!