[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Nov-03 kl 09:27 AM (CET)]Försöker få igång tempmätaren på min Lynx.
Fel på mätaren, givaren samt givar/jord-kablage är uteslutet.
När man jordar givarkabeln med motorn igång så ska mätaren ge fullt utslag, visst? (Så är det på bilar iaf).
När jag kopplade + på mätaren till instrumentbelysningen o. jordade givarkabeln så ställde sig mätaren och "hoppade" på 50 grader. Provade då att koppla + till framlyset (testade både hel o. halvljus) och då gick mätaren upp till 100 grader o. "hoppade". (Mätaren mäter mellan 40 o. 120 grader).
Lysena lyser precis som de ska, både framlyse o. instrumentbelysning, dock så "fladdrar" instrumentbelysningen ngt.
När jag kollade spänningen med min defekta voltmeter så gav den inget utslag på likströmm, bara på växelström. (Felet på mätaren är att den visar inte rätt antal volt...enl. den har ett bilbatteri 30 volt).
Ska det vara växelström?
Mätarna uppför sig ju som de ska på ett bilbatteri (dvs. fullt utslag), och det är väl likström?
Vad kan tänkas vara felet?
Voltregulatorn: Borde inte lamporna lysa dåligt alt. brinna när man varvar upp lite?
Likriktare: Borde inte även framlyset "fladdra" då?
Alla tips mottages tacksamt!
Fel på mätaren, givaren samt givar/jord-kablage är uteslutet.
När man jordar givarkabeln med motorn igång så ska mätaren ge fullt utslag, visst? (Så är det på bilar iaf).
När jag kopplade + på mätaren till instrumentbelysningen o. jordade givarkabeln så ställde sig mätaren och "hoppade" på 50 grader. Provade då att koppla + till framlyset (testade både hel o. halvljus) och då gick mätaren upp till 100 grader o. "hoppade". (Mätaren mäter mellan 40 o. 120 grader).
Lysena lyser precis som de ska, både framlyse o. instrumentbelysning, dock så "fladdrar" instrumentbelysningen ngt.
När jag kollade spänningen med min defekta voltmeter så gav den inget utslag på likströmm, bara på växelström. (Felet på mätaren är att den visar inte rätt antal volt...enl. den har ett bilbatteri 30 volt).
Ska det vara växelström?
Mätarna uppför sig ju som de ska på ett bilbatteri (dvs. fullt utslag), och det är väl likström?
Vad kan tänkas vara felet?
Voltregulatorn: Borde inte lamporna lysa dåligt alt. brinna när man varvar upp lite?
Likriktare: Borde inte även framlyset "fladdra" då?
Alla tips mottages tacksamt!