Skotern dör vid fullgas F7

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Aja, nu går skoter jäveln skit igen blir så less.

Problemet uppstår när jag trycker fullt då är det som att den dör av och bara böööar, tills jag släpper på gasen.
Blir bara dock så ibland, har blivit mer på sistone och idag var det inte äns roligt.

Tycker att problemet uppstår när skotern är varm då den har fått stå en stund går den mycket bättre.

Testade att byta tändstift för att se om det var dom som var slut, men var fortfarande likadant.

Någon idé om vad det kan va ?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kolla om det är gashängsbrytaren som jäklas med dej, testa koppla ur den för att se om det är den.
Skadar inte att kolla att vajrar och att avgasportar löper lätt

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hur kollar man om avgasportarna löper lätt?

Kollade idag även kompen på den 8.5kg och 9kg.

Var ute idag och testade den igen och funkade klockrent i 1km tills den vart varm då vart då kass igen, stannade av vid ett ställe och tog en rök och sen starta den igen och då funkade den som den skulle i kanske 400m =/

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ta lös avgasportarna och rengör dem ordentligt, kontrollera samtidigt att vajrarna löper lätt.

Gashängsbrytaren har en kontakt som du kan testa koppla ur i felsökningssyfte. Den sitter vid styret och jag tror färgerna är lila,vit med svartstreck och brun.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okey groban ska testa det imorgon! :)

Finns det annars nått mer jag skulle kunna testa imorgon när jag är vid skotern :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
om det är gashängsbrytaren så börjar inte skoter att böa, den slocknar...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Synd att man inte har en gopro kamera eller något så man kan spela in ljud å film om hur det blir :(

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har idag rengjort avgasportarna, dom var så skitiga att jag knappt fick upp dom, fick lov att bända upp dom med en skruvmejsel för dom skilade fast. Men efter rengöringen gick dom hur lätt som helst.

Satte tillbaka allt efter mitt korta minne och for ut och testa igen och den gick exakt som jag ville tills...
Check engine lampan börja blinka , den blinka 6 gånger och kollade upp vad det var, det var ju apv.

Testade ett fippla lite med wirerarna men ingen skildnad.
Den börjar dock bara blinka efter 1-2 full gasrepor men aldrig om jag bara kör lugnt runt 30-50.

Så vad kan jag ha gjort för fel? :-/

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
portarna öppnar vid 7200 varv , och det är enbart om du gasar över det som motorn försöker öppna dom , ta av wiren vid motorn och dra i den , dem ska smälla tillbaka med ett "klunk" , justera dom så du ser 34 mm av själva wiren mellan nippeln och höljet

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Går det att ta lös wiren utan att ta lös portarna? (minns inte hur det såg ut)

Sen undrar jag åt vilket håll wiren ska gå nere vid avgasportarna ? ska dom vara mot variatorn? eller ska båda peka inåt mot varandra
Tänkte om jag kunde ha ställt dom fel där.

Men ska testa imorgon odysse och se om det blir bättre! :)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det borde bli att den dör eller misständer på hög varv , det är dock ytterst ovanligt på dom här motorerna , tändspole däremot pajjar ofta .... du kan ta lös wiren från apv motorn genom att bara haka av dom , wiren ska gå mellan cylindrasrna under toppen

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okey. Då är det nog statorn som håller på att ge upp för det är som att den misständer och dör av när jag trycker fullt när den är varm. Har en stator liggandes så ska testa byta den då och hoppas på det bästa,

Om det är tändspolen som har börjat pajja blir det nå liknande symptomer då ?

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Skriv i tråden hur det går för dig. Jag har liknande problem med min F7-06. Har provat en beg tändspole och tycker skotern går något bättre men inte bra, det är inte säkert att den spolen är ok. Har beställt en ny tändspole,men inte fått den ännu.