Skotern dör vid fullgas F7

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
har samma på min crossfire 7 -06 , lindat om statorn och bytt tändspole men ingen skillnad orkar inte varva och stänger av ena stiftet vid full gas , tar soppa som ett djur !
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har ev. samma problem med min F6:a, jag tycker den går väldigt fett när den är kall, när den börjar bli varm går den bra men om man trycker på över en sjö så tappar den orken efter ett tag.

Problemet märks tydligast när man drar fullt från stillastående, då orkar den bara upp till ca 6500 varv ibland eller när man pressar så tappar den orken. Och den drar mer soppa än polarens F8:a.

Jag har bytt stift, bytt/justerat tps, tagit bort tss, bytt rem, bytt/justerat allt som har med APV att göra och kollat kolvar/cylindrar mm.

Någon som vet vad som är felet och har ni samma syndrom?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
tokerik typ så är min skoter också fast har dock inte märkt något på soppa förbrukningen då jag inte har kört nån längre sträcka.

Fick inte tag i nån avdragare så kunde inte byta statorn :/
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nope då jag inte har någon avdragare till svänghjulet så kan jag inte byta statorn och utesluta den dvs,
Sen vet jag inte vilka kablar det är man ska ohm'a om man ska mäta upp statorn,
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ska du ohm mäta statorn gör du det enklast i kontakten, här är värdena

Orange - orange = 1.9 ohm
blå/vit - blå/vit = 18 ohm
Grön/röd – svart/röd = 17 ohm
Grön/röd – brun/vit = 17 ohm

Du ska även mäta till jord. Dvs.
Grön/röd – jord
Orange – jord
blå/vit – jord

Där måste det vara full isolation.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Sitter alla dom där kablarna på samma kontakt? isf vet jag vilken kontakt det är , annars är jag helt lost :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ska du ohm mäta statorn gör du det enklast i kontakten, här är värdena

Orange - orange = 1.9 ohm
blå/vit - blå/vit = 18 ohm
Grön/röd – svart/röd = 17 ohm
Grön/röd – brun/vit = 17 ohm

Du ska även mäta till jord. Dvs.
Grön/röd – jord
Orange – jord
blå/vit – jord

Där måste det vara full isolation.
Första var på 2ohm
sen 17,16,16 dvs dom 3 sista var 1 ohm under värdet.

Spelar det någon roll? Känns ju som att 1+/- kan lika väl vara mätaren?

Om det nu inte spelar någon roll hur ska jag nu gå vidare? =/
Hur mäter man volten? Måste skotern vara igång då eller ?

Vore tacksam för tips för nu är jag helt lost =/
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Första var på 2ohm
sen 17,16,16 dvs dom 3 sista var 1 ohm under värdet.

Spelar det någon roll? Känns ju som att 1+/- kan lika väl vara mätaren?

Om det nu inte spelar någon roll hur ska jag nu gå vidare? =/
Hur mäter man volten? Måste skotern vara igång då eller ?

Vore tacksam för tips för nu är jag helt lost =/
Temperaturen på spolarna samt ev felvisning i din mätare förklarar dom små skillnaderna du fick.

Statorn bör mätas både med varm och kall motor för att få säkra värden. Har du gjort det?

Minns inte vad som är skrivet dom tidigare två sidorna i tråden, men om du inte gjort det kan du kolla kabelstammen noggrant efter skador samt prova byta tändspolar. Dom är väl kända problem-makare på dessa maskiner om jag minns rätt.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nä jag mätte aldrig skotern varm bara när den är kall, dock ganska dumt av mig då skotern går dåligt då den är varm.. Men får testa mäta den imorgon igen!

Går det inte att mäta upp tändspolen också? Eller är det bara att köpa en ny för att kunna utesluta den?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du har ingen bekant med liknande maskin som du kan låna spolen av?

Ja, tändspolen ska gå att mäta också, om du hittar värdena till den. Samma gäller där, mäta både på primär och sekundärsida (lågvolt & högvolt) samt varm och kall.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jo jag har en polare som äger 2 f7or , ända problemet är att han bor 16 mil bort =/

Okey får sätta mig imorgon direkt och börja googla efter värdena om ingen snäll person här på forumet råkat sitta på dom och hinner skriva ut dem :)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
eller så ber du din kompis mäta på sin/sina skotrar ...
men brukar tändspolen verkligen ställa till med sådana problem? är den inte hel, eller helt paj?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ska du ohm mäta statorn gör du det enklast i kontakten, här är värdena

Orange - orange = 1.9 ohm
blå/vit - blå/vit = 18 ohm
Grön/röd – svart/röd = 17 ohm
Grön/röd – brun/vit = 17 ohm

Du ska även mäta till jord. Dvs.
Grön/röd – jord
Orange – jord
blå/vit – jord

Där måste det vara full isolation.
Testat skotern varm nu. 2.5ohm , 25ohm, 22ohm , 22ohm.

Så det vore inte den, men hur mäter man volten? Vilka kablar samt värde?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det "går inte" att mäta volten på nåt bra sätt. Volten ger oerhört olika värden beroende på hur känslig mätare du har, hur hårt du drar i snöret, hur hög tomgång du har osv.. Har du rätt motstånd så ger den rätt volttal, så enkelt är det.

Nu har du ohmat statorn, och konstaterat att den verkar ok.
Då måste du gå vidare till nästa möjliga felkälla, som i mina ögon är tändspole, tändkablar och tändstift.

Har du koll på om den får soppa som den ska på fullgas? Hur ser stiften ut då den dött?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ohm okey låter ganska krångligt det där då alltså.

Skotern dör aldrig den som bara "böar" in och vägrar varva,nästan som att den inte får tillräckligt med tändning. Men släpper jag gasen så funkar den igen, och den funkar klockrent på låga varv men inte på högre varv.

När jag var ute idag och skulle köra den varm för att kunna ohma den sen så testade jag hålla stumt över en åker när den började böa och den började aldrig varva som den skulle och åkern var kanske ~70meter.

Har testat byta tändstift 2-3 gånger och ingen skildnad där heller, kollade tändstiften när jag kom hem och dom är gyllebruna/mörkbruna nått därimellan så soppa/olja får den som den ska.

Det som är så grymt störande är att den går bara dåligt när den är varm, Idag när jag skulle köra den varm kunde jag köra i ca 5-10min innan den börja gå dåligt , då for jag hem och ohmade kollade stiften. 20 min senare for jag ut igen och den funkade som den skulle i 2-5min sen vart den konstig igen.

Går det att ohma tändspolen eller är det bara att köpa en ny och hoppas på det bästa ?

Så det jag har kollat just nu är:
Tändstiften, även testat nya.
Mätt upp statorn
rengjort avgasportarna samt kollat så apv-motorn öppnar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ta kontakt med Odysse här på forumet, han kan dessa maskiner mycket bättre än jag. Men jag vet att tändspolarna är kända för sin dåliga samarbetsvilja... Men kolla om han har några fler tips innan du börjar köpa prylar!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okey får göra det! Var precis påväg att skicka iväg en order på en ny tändspole och voltregulator.. :)

Tack för hjälpen ändå! :)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har en tändspole från en 600:a som du får låna (vet inte om det är samma till 700:a). Men varför skulle det vara spole/stift/kablar om den går bra på lägre varv?