Skotern tvärdog..hjälp tack!

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Hej.
Har nyss köpt en ski-doo formula mx 91 som jag var ute o körde med idag.
Efter jag kört en bra stund så tvärdog den plötsligt när jag gasade på rätt hårt...Sen försökte jag starta den o den tände först till men sen inte ett liv...boggserade hem den o kollade stift men dom var krut-torr..provade med att prima o fylla i bensin men inget hände...sen åkte jag o köpte nya tändstift och den tände till 1 gång men sen åter död igen...jag har gnista på båda men den vänstra är mindre än den högra....sen är det högra stiftet krut-torrt och den vänstra dyngsur??...märkte även att lyset på skotern inte tänder när man försöker dra igång den heller...och det gjorde den först men nu lagt av??...kan det vara el-fel?..eller har ena cylindern nypt?..snälla hjälp!
 
Last edited:

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Mycket svårt att säga men jag tycker det låter som om nåt har hänt i tändplattan, en skruv kan ju tex lossna å leva rövare. men det kan precis lika gärna vara en vevhustätning som flugit eller nåt... Vad är det för motor i?
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Ja de är ju inte lätt men själv skulle ja kika in i svänghjulet å kolla att allt står rätt till.. ganska fort gjort.
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
ja får ta o kika det och se...ska gå igenom det jag kan imorgon med bättre belysning, tack för tipsen!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kolla cdi'n... Vart så för mig också när jag presade min 643'a på isen där det var lite blött den bara tände helt omöjlig att få igång äver med startgas så vi lade cdi'n på tork över natten och satte ditt den dagen efter startade på andra som vanligt:)
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Jag lät den stå över natten i kallgaraget mitt, borde inte cdi:n ha torkat där?..iofs var det rätt kallt inatt...sväng hjulet kunde jag inte kika på något närmare eftersom jag inte hade bra verktyg för det.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Du, ta & kolla om slidskivan går runt när du drar runt motorn.
Gör den inte det så är det drivningen för slidskivan som har pajjat.

Det är mindre kul!
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Ännu en möjlig felkälla;

Låter som ena cylindern gått snålt och därför "snällskurit", dvs kolven har i höjd med kolvringen/ringarna nypt lite i loppet och kladdat av sig material på cylinderväggen. Kolla kompet på båda å jämför. Denna typ av skärning gör att kompet på den drabbade cylindern blir obefintligt, men motorn går att dra runt, gnista finns osv... Brukar ofta räcka med att hona lite + nya kolvar!
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Ska dra den till ett varmgarage med riktig belysning om en timme sen ska en kille hjälpa mig o gå igenom allt...men det kan ju vara en trolig bov till problemet att kolven skurit...men tycker det verkar som jag har lika bra komp på båda kolvarna..men jag måste mäta dom för att få riktigt veta.
Ska kolla så jag inte har is-propp först o testa startgas...kan juh vara förgasar membranet med.
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Konstaterat felet...haveri.
Den har inte fått nån olja därav skurit...
Hann ha den en dag efter köpet innan den skar...kul :(
Bara leta ny motor eller bränna upp skiten...gubben vill inte ta tillbaka den heller.
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Skivan som ska snurra i förgasaren är stumm...det är väl den som är slidskivan antar jag?...så axeln i motorn har väl rasat...han som hjälpte mig sa nått sånt, att det var kört :(
10 000 åt skogen som det ser ut just nu.
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Förresten!
Passar Rotax 503 eller 536 på min skoter, om man skulle måste byta?
Eller rättare sagt vilka motorer skulle jag kunna byta till?
Och måste jag byta ut nåt mer än bara motor?
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Brukar finnas begadnade Rotax motorer på skoterskrotar och blocket under 10 000:- så de lönar nog sig att köpa en sån om raset går på mycket mer. Har tyvärr ingen koll på vilka som ska kunna passa där inunder.
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Tog löst topplocket idag o kikade lite på cylindrarna...så inte ut som det var nått fel på dom...kanske nån liten pytte repa men knappt det..inget som syns iaf, kolvarna ser ut o röra sig som dom ska iaf...ska riva löst cylindrarna o be nån fastställa hur allt verkar.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Dyyyrt !

Du, ta & kolla om slidskivan går runt när du drar runt motorn.
Gör den inte det så är det drivningen för slidskivan som har pajjat.

Det är mindre kul!
Skivan som ska snurra i förgasaren är stumm...
det är väl den som är slidskivan antar jag ?
...så axeln i motorn har väl rasat...
han som hjälpte mig sa nått sånt, att det var kört :(
10 000 åt skogen som det ser ut just nu.

:(
I så fall har du någonting åt detta hållet att vänta när du river motorn !







.