Skuren M8a.....

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Tackar för svaren, väntar just nu på nya kolvar och ska väl prova få ihop maskinen innan vintern. man längtar ju tills man får prova ny mattan riktigt då jag endast hann köra några mil innan kolvhaveriet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Kollade på kolvbilderna nu först och sådär brukar kolvar se ut när motståndet är för högt i avgassytemet, dvs blir bruna nedanför ringar avgas. Är utblåset på dämparen skadad typ igenviken? Eller är alla mil körda mest i djup snö vilket kan ge höga motstånd. Eller har AC gjort slutdämparen lite väl tät?

Den ser även ut att ha gått snålt = mycket svart sot på kolvtopparna, snålhet i samband med högt motstånd på utblås dämpare ger överhettade kolvar som tar mer stryk och kan spricka, ringarna tar också slut fortare när de går hetare.

Vissa oljer kan också ge sot under ringar och på kolvtoppar liknande bilderna, vilken olja körde du?

Wiseco kolvar "smidda" är i detta tveksamma fall säkrast för de spricker inte.
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Nä, jag har precis lyft ur motorn och lämnat iväg den för att kolla vevaxeln (för säkerhets skull)
Det låter som att det är materialutmattning i kolven enligt dom flesta jag har pratat med och som har sett kolvarna.
Avgassystemet är helt oskadat och det ska väl inte bli så hårt motstånd i utblåset på den här modellen då den är placerad uppi framvagnsutrymmet, dom flesta mil i vinter har man ju planerat körningen så att befintliga spår och leder ska korsas i 90 grader :)
Jag kommer att montera originalkolvar i den.
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Är de inte nått me olja på AC att utan deras egna olja blir de nå skit med avgasportarna?
Har för mig de, kan de stämma?
Har kört med Statoils Racing Way då jag har sett att de är in princip samma olja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Om det är materialutmattning skulle jag inte köpt org kolvar i detta fall. Wiseco är bäst på materialutmattning pga segare smides material. På kända kolvspräckarmotorer sätter man tveklöst in smidda kolvar.

Jag har ingen efarenhet at motex olja men du kan prova byta oljemärke till garanterat bra oljer som fungerar bra och inte ger sot förbi ringar. Kör du någ av dessa har du garanterat en stenbra olja.

Mina favoriter är Payback Challenger helsyntet
Payback snopro som är samma som skidoos helsyntet,
Aspen helsyntet
Statoils racing way syntet , men även delsynteten statoils är bra.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Om det är materialutmattning skulle jag inte köpt org kolvar i detta fall. Wiseco är bäst på materialutmattning pga segare smides material. På kända kolvspräckarmotorer sätter man tveklöst in smidda kolvar.

Jag har ingen efarenhet at motex olja men du kan prova byta oljemärke till garanterat bra oljer som fungerar bra och inte ger sot förbi ringar. Kör du någ av dessa har du garanterat en stenbra olja.

Mina favoriter är Payback Challenger helsyntet
Payback snopro som är samma som skidoos helsyntet,
Aspen helsyntet
Statoils racing way syntet , men även delsynteten statoils är bra.

Payback må va sämsta oljan man kan köra på! Inga haverier med Statoil olja eller castrol. Men med payback, då jäklar. Dessutom gått upp 1%. Fick vänta längre på mina kolvar än beräknat. Kollade kolvbultslagrena å dom hade blånat. Paybacks olja visst den luktar lite å ger lite avlagringar men smörjer lika bra som rostlösare. Körde dock deras olja på förra skotern, även den en open maskin å då fungerade så tror skarpt på det är ändrat recept eller leverantör på olja till payback.