Sladdning Sävast 2012

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
jag och hasse sladdade mot nötmyran sedan tog vi vägen mot kraftledningen och sladdade kraftlinjen mot sunderbyn och mot bodenhållet. vi kollade på bäcken men det var MYCKET blött där,hoppas att det blir ordentligt kallt så det får frysa på ordentligt.

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
jag har nog underskattat raspen,for i kväll mot bodsvedjan å det var ju som ett salsgolv, efter det så sladdade jag gruvberget,nya leden under 97;an sävastån mot skoterstugan,inspekterade då bäcken som går från gamla sävastv till ån,och jag tvivlar på att den går att anv något i vinter,stora isblock som låg huller om buller,svängde då av ca 100 meter tidigare på en äng där det var ordentligt med skoterspår,men jag fällde upp sladden i fall att.....sladdade sen till stugan-kraftlinjen mot sunderbyn- tillbaka mot stugan, vid kvavisträsket kopplade jag av sladden å chansade på att ta mig efter bäcken mot nötmyran å det gick då bara fint,så jag sladdade hela bäcken å vände på nötmyran å for till baka till kraftlinjen,sedan mot sävastån igen å till sävastmaskin, en nätt liten tur på 7 mil men nu är lederna kanonfina,synd bara att en del kör på tok för fort nu,även jag själv måste jag erkänna.En sak jag märkte att det måste efterdras alla bultar och muttrar på nysladden för fästet till dragkedjan gled ner på stången samt att bladet hade glidit bakåt mot kladdrullen men dom bultarna åtgärdade jag på plats, Nä nu ska jag vila några dagar från sladdningen i alla fall,kosmiskt ont i högerhanden efter dagens tur,men inga fastkörningar i alla fall.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sladdat sävast ön på morgonen. Även båthamn mm..

Nu finns det en nätsladd ovanför Golfkullens släpvagns parkering, för den som vill använda den.

Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ursprungligen postat av johnnype
Gott jobbat Johnny

inspekterade då bäcken som går från gamla sävastv till ån,och jag tvivlar på att den går att anv något i vinter,stora isblock som låg huller om buller
Inget som går att åtgärda?

,, ,så jag sladdade hela bäcken å vände på nötmyran å for till baka till kraftlinjen
Inga hinder i bäcken, typ nerfallna träd?

,att bladet hade glidit bakåt mot kladdrullen
Såg det nere hos Arne innan du for och tänkte det var en lite märklig inst. som Johnny gjort

Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fanns då två träd som var rakt över bäcken då jag körde första gången, men det är ju bra om de är borta.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Fanns då två träd som var rakt över bäcken då jag körde första gången, men det är ju bra om de är borta.
Ok, har vissa planer att åka ut i egen regi i morgon och om träden är kvar ta med motorsågen, men med tanke på att Johnny kört där med sladden igår borde dom rimligtvis vara borta

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Ok, har vissa planer att åka ut i egen regi i morgon och om träden är kvar ta med motorsågen, men med tanke på att Johnny kört där med sladden igår borde dom rimligtvis vara borta
träden är kvar, det går att köra på sidan men kanon om ni tar bort dom

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Ursprungligen postat av johnnype
Gott jobbat Johnny

inspekterade då bäcken som går från gamla sävastv till ån,och jag tvivlar på att den går att anv något i vinter,stora isblock som låg huller om buller
Inget som går att åtgärda?

det var så mörkt när jag kollade bäcken,kanske går det att fixa till,lättare om nån far dit på dan å ser..

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Ni gör ett kanonjobb! Jag och farsan for en sväng från bodsvedjan till kojan och tillbaks. Var sjukt fint efter lederna.

All heder åt er!

/Martin

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sladdat ön + kraftledningen mot Sävast Maskin.

Lederna ser fina ut, men är rätt mjuka på sina ställen.

Den som vill göra en insats får gärna ta en spade och hugga av branta plogkarmar mm.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag sladdat Gruvberget-Nötmyran-Bäcken-kraftledningen mot jvg.- och mot Petbergsvägen

Alla djupa diken som var efter leden vid sidan om jvg. är nu de flesta bra fyllda med raspens hjälp

Gott med denna snömängd att fylla diken med

Efter kraftledningen

Igenfyllt dike

Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
De flesta av våra leder är nu i riktigt hyfsat skick så jag tror att vi kan ligga lite lågt med sladdning ett tag, så anser även vår kasssör som vill att sladdkassan ska räcka säsongen ut

Det finns mkt annat jobb att göra efter lederna tex. ta bort sly som piskar ansikte och skoter, skotta ner plogvallar etc.