Sladdning Sävast 2013

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Idag har Arne och jag hämtat vikingarna (offroad) från sommarvilan och samtidigt kört upp gamla spåret från sävastån (ravinen) mot petbergsvägen samt leden vid sidan om petbergsvägen

Tog sedan en premiärtur med sladden (raspen) mot Bodsvedjan och Paradisön, det var oerhört guppigt och gropigt, blev betydligt bättre men inte helt bra på vissa ställen, väldigt hårt i spåren

Vän av ordning kanske funderar på varför inte sladda när det är + ° men mig veterligt så finns det ingen sladd som funkar i kramsnö, sladdarna samlar på sig den blöta snön och lämnar inte sladden
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har sladdat till skoterstugan idag på em, puckelpist hela sträckan, blev riktigt hyfsat ändå

Synd att alla kör i samma spår innan sladdning är påbörjad, det blir ju ett smalt djupt dike som gör det mkt besvärligare när vi kommer igång med sladdningen
 

henvik

Medlem
12 jan 2009
49
0
6
Sävast
Om man är intresserad av att hjälpa till att sladda i år hur gör jag.
Jag har sladdat i sävast för 2 år sedan.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har sladdat idag skoterstugan och längs "vår" krafledning samt kört upp spåret längs jvg.

Rent otroligt hur dålig leden var längs kraftledningen bortanför stugan, fullt jobb att hålla sig kvar på vikingen, det blev massor bättre

Det som måste göras är att köra upp vändplatser för sladdekipaget bla. mot gränsen till Sunderbyn
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag och Arne har sladdat idag till stugan-bäcken-börsttjärn-gruvberget
Vi fick till det ganska bra och om man jämför hur det såg ut innan så blev det oerhört mkt bättre :)

RS V + raspen


Arne med snowmovern + V III
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Idag har jag och Arne gjort fint bla. efter vår sträcka av kraftledningen Svalget - Sunderbyn
Träffade oxå en del trevligt folk på lederna, en skidåkare som var väldigt nöjd med våra leder :), en skoterburen fd arbets o jaktkamrat och ett par sladdansvariga från Sunderbyn samt en gammal bekant till Arne
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kul att se er igång, man blir sugen på att åka ut och jobba.

Fina bilder!:)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Hej!
Jag och några polare kör lederna här hemma.. Men klubben har bara råd med en skoter på vårat område, så vi funderar på att gå ihop och köpa in en till att sladda med. (privat köpa och äga)
Hur är RS Viking att köra med? Om man jämför med Viking 3.

Sen en fråga om raspen. Vi har en liknande sladd som är riktigt bra. Men vi har planer på att bygga om den så att hyvelstålen sitter mer omlott så att säga. Nu sitter dom som 3 V efter varandra. Planen är att bygga så att det blir mer som eran, med vart annat liksom. Hur lång är eran raspen?

Mvh
Markus
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
På din första fråga kan jag svara = RS Vikingen är oerhört stark, men jag väljer nog ändå Viking III:an pga att den är lättare och har låg+hög växel. Sen är den lättare att laga/fixa om nåt går sönder.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Kompletterar lite, raspen anser jag klart effektivare än snowmovern vi oxå har, men den är lite bökigare och tyngre att använda, mitt betyg för raspen kanske oxå beror lite på att jag byggt den själv :) :)
Kör man tex. ut i lössnön med raspen blir man straffad direkt

Måtten på raspen 370 cm lång (utan draganord) 142 cm bred

Personligen föredrar jag att dra sladden med RS Vikingen pga av stark som en oxe, tung vilket ger mkt bra dragegnskaper samt förståss för att slippa den stinkande 2-t röken

RS Vikingen drar betydligt mindre bränsle än vår 2-t Viking vid sladdning

Alla RS Viking efter -06 har hög/låg men det är sällan jag saknat lågvxl på vår, det är väl i såfall i en lång relativt brant backe med raspen efter som motorn morrar ganska hårt