hmmm.
att hålla på och svamla och beställa från staterna det som redan finns i närheten ter sig rätt så underligt och aningen snålt. summera ihop alla frakter + leveranstid m.m. så e det baske mig INTE värt de futtiga slantarna som sparas. nån hundring extra och man har dom samma dag. de stål som levereras till samtliga skidor oavsett märke är ändå bara att förpassa till sopkorgen och sätta på riktiga grejer under plasten. dessa tar man ju ändå me sig mellan de skotrar man har så det e ju inte så att man köper dessa varje gång man byter maskin
Snålt att importera? Snarare större utbud och likvärdiga lev.tider (ex. skickas från deras östkust Fredag v. 1 och kan hämtas ut här hemma Onsdag v.2. Ex2. skickas från South Dakota Tisdag v. 1 och kan hämtas ut Onsdag v.2 - och då är det lång väg inrikes hos dem, fördel handla från östkusten) - (såvida den svenska lev. inte överträffar den "generella" lev.tiden som brukar te sig till uppåt en vecka i vårt land.
En dag som denna vill Forex ha 6,23 SEK för 1 USD.
Exempel:
Sled-Parts (har inte tittat på KJ Motorsports eller ODS, men de har säkert liknande priser)tar $290 för en komplett skida + $95 frakt (säg totalt $400) = 2491,80:-
2491,80 * 1,05 * 1,25 + 100 = 3370:-
3595:- är de billigaste jag hittar på Stenmarks Maskin,
och det inkluderar inte frakten.
Av erfarenhet vet jag att man inte betalar full moms+tull när man handlar från rätt ställe i USA, så 3370:- är absolut övre gräns - och då har jag ändå dragit till på totalsumman för USA-importen. (jag skulle ha gissat på runt 2500-2700:- om man gopratar lite med leverantören, och utan att riskera för mycket misstankar runt ett nolldeklarerat paket i vår tull)
De Stenmarks har till salu verkar bara finnas i två färger och endast för Ski-Doo/Lynx, så utbudet är som sagt braaaa mycket större hos jänkarna.