Sluttampen med Snowhawken.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, den där ser ut att fungera.
Förmodligen är det så att dina två gula kablar ska kopplas in där, och att det är en regulator med två ingångar.
Förbind sedan metallhöljet på den med motorblocket (jord).
Som "bcool" säger, testa det, du har inget att förlora.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Okej hannu, ska prova det som ni säger.. jag jordar voltreggen i blocket med en bult rakt igenom, sen drar jag ena gula på gula efter kontakt, och andra på grön och ser... annars testar jag på andra gröna, sen på slutet byter jag plats på kablarna och kör igen... ser väl om det funkar!

tack för ni är aktiva i det här.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Så du menar, dom 2 gula kablarna från Voltregulatorn ska T'as in på en av dom 2 gröna efter kontakten, och den andra gula på Voltregulatorn ska T'as in på den gula efter kontakten?

Men som Hannu sa... det verkar ju inte finnas nån chassiejord på min skoter? eftersom jag ha + i alla kablarna.'

så finns det chassiejord på dom gröna? Jag kanske måste mäta igen.. jag är hemma vid 22:30, jag mäter dom gröna kablarna med Ohm
och ser om dom har nån förbindelse med chassiet..

försöker uppdatera kl 22.30, ser om ni är online då. om du kommer på nått, feel free to write som man säger!

är otroligt tacksam...
Japp, precis så.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Okej hannu, ska prova det som ni säger.. jag jordar voltreggen i blocket med en bult rakt igenom, sen drar jag ena gula på gula efter kontakt, och andra på grön och ser... annars testar jag på andra gröna, sen på slutet byter jag plats på kablarna och kör igen... ser väl om det funkar!

tack för ni är aktiva i det här.
Hej.
Jag har försökt att söka scheman och info angående denna motor, men hittar ingenting som stämmer exakt.
Däremot så verkar den inkoppling som vi har diskuterat fungera.
Det finns ytterliggare en typ av regulator som har inbyggd likriktare för att kopplas till batteri, men då har den en kabel till som är röd.
Två gula kablar tyder på att båda dessa är spännings-ingångar från två olika spolar när jag kikar på ett elschema där det ingår en liknande regulator.
Och då är det mycket viktigt att den jordas ordentligt, annars kommer spänningen att bli oreglerad (långt över de önskade 12-14 volt).
Intressant att höra hur det går.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Yes, jag hann aldrig ikväll blev sent, fick jobba över, jag ska testa direkt jag vaknar imorgon och uppdaterar er direkt! Tack för svaren!
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Okej grabbar... Nu har jag testat och testat och testat:) kommit fram till det här.

Innan jag ens börja här på snowmobile och skriva så testade jag med VOLTREGGEN att T'a in den bara helt enkelt på lyskontakten längst ut och jorde reggen.. fick ut max 1 volt då....

Nu när jag gjort som ni sa... kopplade in voltreggen på kablarna... då fick jagg bara ut 1 volt ur alla kablar... vilket resulterar i att voltregulatorn verkar strypa ner
strömmen alldeles för mycket men det kan ju va för att det är något fel med kopplingen men när jag kopplar in får jag helt enkelt ut bara 1 volt... har iallafall kollat och efterkontakten gröna och gula, dom har hur mkt ström som helst i sig.. testade först med reggen på gröna = 1 volt i gröna, sen gula = 1 volt i gula... vad i fridens liljor kan det vara för fel?:)
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Jag testade först med den nya... med 1 ifrån. kopplade in en extra jordkabel på den också så jag va säker att den skulle få jord.. som sagt, 1 volt.. sen kopplade jag in den andra, med 2 gula blev samma... men den ena gula har en svart sträng på sig.. ska inte den va jordad också? på den med 2 gula.. för ena gula på den har en svart sträng som suddats ut halvt och knappt syns...
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Gör det, håller på knakka ihop här, totalt. :p

hållit på i 3 veckor nu med elen, skulle varit lättnad att få in bilen och tina upp den än att ha skotern ståendes där hela tiden:)
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Är i garage och fixar lite saker, om du har tid att spela iväg ett sms när du kommer på något/om du kommer på något och skrivit här så vore det oerhört tacksamt så jag kan titta så fort som möjligt:) 0768109385.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hittade ett elschema till en skoter med 494, årsmodell 2000. Ser lite annorlunda ut jämfört med min skoter och min beskrivning, så detta kan hjälpa!

Jag har markerat dom intressanta kablarna, och hela det intressanta området. Koppla in enligt detta, och se om det funkar.

Lite större bild här: http://i52.tinypic.com/bf3w45.jpg


 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Okej, ursäkta men är urkass på läsa sånt där men har kommit underfund med alla kablar och var det är. men var ska voltreggen sitta egentligen?

ser så dåligt hur det ser ut där och vad det står..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Testa reggen med 2 kablar
Gul på reg -> Gul efter kontakt
Gul med svart streck på reg -> Grön efter kontakt
Svart på reg -> Svart efter kontakt
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
JAg har ju bara 2 gula kontakten på reggen?

och jag ar ju provat som du säger där-

svartgul på gröna kablar
och gul på gul kabel

men jag får ju bara ut 1 volt ur kablarna då... samma om jag testar med den nya voltreggen... jordar den och kopplar den på gul efetrsom den bara har 1 kabel och då får jag samma, 1 volt....
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Det ser ut som att det finns fyra kablar ut från denna regulator, men en är jordad, så den kan vi bortse från.
Men den gula som blir till två gröna ser ut att vara till bland annat framlyset, och den ska kopplas in på en kabel till regulatorn (gul/svart på regulatorn)
Och den andra gula går till en annan del av systemet, den ska kopplas till den gula på regulatorn.
Och sista kabeln från regulatorn verkar gå till tändningslåset.
MEN, det ser väldigt skumt ut vid själva spolen, jag är lite lur på att man nyttjar båda sidorna av den, och inte jordar själva spolen.
Jag ser inte hela schemat, men som det ser ut verkar det lurigt att det kan vara så.
Och det innebär att du måste sätta multimetern MELLAN de två gula kablarna ut från generatorn för att mäta den spänning som verkligen kommer fram till belysningen, prova det så får vi se.
Alltså mäta mellan kablarna, istället för att mäta mellan en kabel och jord.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Grabbar, jag har ju bara 2 gula från regulatorn, var får ni 3:e kabeln ifrån? :p Har det skett ett missförstånd eller är jag kass på skriva kanske? :)
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Nej.
Men du behöver nog bara det, den i schemat är lite annorlunda.
Jorda höljet på den mot motorblocket, och koppla in den mellan de gula kablarna från generatorn, och så provar du att mäta mellan dessa gula kablar, så får vi se vilket värde multimetern visar.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Jag börjar tro att det är som "bcool" nämnde tidigare, att du saknar chassiejort till belysningssystemet.
Därför är det kopplat på detta sätt, och det innebär att du måste ha två trådar (som har sitt ursprung i båda dom gula från generatorn) till allt elektriskt du kopplar in i så fall, du kan inte bara ta en kabel, och jorda i chassiet.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
jaha, så dom 2 gula från generatorn, alltså motorn... ska jag dra in en varsin gul på reggen på dom, och sen mäta dom? alltså kan jag ju bara kolla reggens kablar på kontakten bara där dom 2 gula kommer från motorn alltså och sen mäta där på dom?