Snödjup runt Dalarna

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fortfarande dåligt med snö i Älvdalen men norr om Älvdalen är det helt ok, finns gott om orörda myrar och lederna är ok.. Bra med snö men dåligt sladdade...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hoppas inte det är någon härifrån som inte uppför sig.

Hej ni alla skotermänniskor.
Nu har vi fått lite problem här i Fredriksberg, det har blivit för mycket buskörning inne i samhället och ute på skidspåren.

En sådan här vinter med ganska lite snö här i södra Dalarna lockar förstås mycket folk hit till Fredriksberg från både när och fjärran, eftersom vi faktiskt har en del snö att köra på. Men alla friskusar som kommer med släpvagnar och lastar av sina fina skotrar kanske inte borde få köra fritt, eftersom de inte kan ta till sig reglerna här. Får de fortsätta så riskerar vi regeringen sätter stopp för terrängkörning vintertid.

Så hjälp till om ni kan.
Tack så mycket, mvh Fredriksbergs skoterklubb.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har varit i kräckelbäcken idag måndag. Skit kul, halvt om halvt snöstorm uppe på höjderna. Nästan ingen sikt å absolut inga spår att följa. Även våra egna spår blåste igen på några minuter.
Ner mot dalsänkorna samlades snön , klev av skotern å stog med snö upp till bröstkorgen.
I skogen NERFÖR fick jag gasa för att komma nånstans då snön samlades framför och uppepå huven
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har varit i kräckelbäcken idag måndag. Skit kul, halvt om halvt snöstorm uppe på höjderna. Nästan ingen sikt å absolut inga spår att följa. Även våra egna spår blåste igen på några minuter.
Ner mot dalsänkorna samlades snön , klev av skotern å stog med snö upp till bröstkorgen.
I skogen NERFÖR fick jag gasa för att komma nånstans då snön samlades framför och uppepå huven
Såjaaaa.... :)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Blir åkning bortåt kräckelbäcks hållet i morgon lördag 18/2 då snön behagar lysa med sin frånvaro längre söderut. Det blir en del friåkning (ej mycket led) kan lämna rapport tidigast i morgon kväll
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Nån vart upp till Kräckel under helgen ? lurar på o åka upp under veckan
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Japp var där igår. Snöstorm å dålig sikt. Hårt och vindpinat på öppna ställen och på topparna men i lä sluttningarna där det finns mer växtlighet har snön hamnat istället. Kan inte rekomendera att ha en polaris indy från 90talet med sig i sällskapet. Fy f-n har aldrig burit så mycke skoter. Men vi andra med lite modernare grejor hade jätte kul i snön.
Tror vi har nån form av rekord i kortast sträcka under en dag. 3,5 mil. Men fan va kul vi hade
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Nästa vecka (v 9) tänkte vi åka 2 eller 3 skotrar från Funäsdalen till Sälen o tillbaka dagen efter. Ligger Kräckelbäcken nånstans där i mellan?

Mvh Hans
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej kräckelbäcken ligger ca 12-13 mil väst syd väst om funäs
Syd-Sydost om funäs ligger Kräckelbäcken, några mil norr om Älvdalen...

Man åker inte förbi där om man åker till sälen.
Det bästa måste vara Funäs>Tännäs>Lofsdalen>Särna>Nornäs>Sälen
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nu vart det lite fel av mej. Kan fan inte höger o vänster tydligen.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Vad låg snödjupet på ungefär i kräckelbäcken då? Tänkte om det har ändrat sig på sistone, var där för ca 3 veckor sedan!