Snöskotern på släpvagnen

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Använd rejäla spännband, se till så du inte har överlast och ha vagn i gott skick sen är det rätt lugnt.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har alltid spänt motorcyklar och bilar som jag fraktat i de ofjädrade delarna (sving, hjul mm) och gör även så med skotern. Har sett att många sätter spännband över de fjädrade delarna. I mitt tycke är det felaktigt. OM man inte spänner så hårt att fjädringen bottnar, vilket känns kluddigt.
Annars är det väl bara att se till att du spänner den så kultrycket blir ok och så den inte kan röra sig i någon riktning. Vilka spännband du ska ha har jag hört många olika bud på (beror antagligen på hur många och hur de används?). Jag har alldeles för grova då de är stulna från mitt förra jobb (ställningsbyggare).

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Precis som Kallholmen säger

Spänn i ofjädrade delar, om jag inte missminner mig helt så tror jag att dom sa på kursen när man tog kortet att man vad tvingen att ha spännband som var godkända för 2000kg, var det under det så kunde man få böter. (dvs om du har biltema spännband sätt loggan inåt om du har deras billiga)

Men tänk på kultrycket annars blir det riktigt drygt å köra

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
MINIMUM för att spänna en skoter lagligt är två spännband. (Obs: PER SKOTER - Det är egentligen helt omöjligt att spänna två skotrar med samma spännband om man bryr sej det minsta lilla om hur skotrarna börjar se ut efteråt)

Exempelvis: Är vagnen nog lång så ett band fram som spänner från mitten på skotern neråt framåt mot båda sidorna och ett bak som spänner likadant fast bakåt. Spänner man på en kort vagn kan man bli tvungen att göra tvärt om.

Enligt lagboken ska lastsurrningen klara hela lastens vikt framåt och halva åt sidorna och bak. (utan att röra sej ett dugg)
Till alla slashasar därute: Det tar inte många minuter att surra ordentligt när man väl räknat ut vart på skotern man ska "knyta", visst skulle det kännas fördjävligt om skotern slet sej, vid exempelvis en dikeskörning efter en djurkollision, och skotern for in genom bakruta och hade ihjäl nån i bilen? (eller i någon annans bil för den delen)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Enklast är ett band genom bandtunneln. Ovanför axeln till främre övre stötdämparfäste. Fäst i vardera sidan om släpvagnen. Spänn.

För den som söker efter ett billigt pris kan jag rekommendera att köpa spännband från tyska amazon. Biltemapriser på spännband som är mycket bättre än biltema, och längre. Sök på ratschenspanngurt.

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Det såg ju ut at vara riktigt bra priser på de spännbanden på amazon.
Biltemas billiga är ju helt ärligt skit, använder man dom 2 gånger på
vintern när det är lite halv surt ute så går det knappt å få isär dem.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kör man med tvåtonsband klarar man sig garanterat (förutsatt att man surrat rätt).

Enligt lagen* gäller (för B-körkort):

- Surrning framåt ska klara minst 100% av lastens vikt.
- Surrning bakåt och åt sidorna ska klara minst 50% av lastens vikt.
- Du får lasta max det som är tillåtet för släpet.
- Du får dra max bilens tillåtna släpvagnsvikt (står i regbevis) så länge bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500kg.

Starka rekommendationer*:

- Surra med så låg tyngdpunkt som möjligt samt nära släpets mitt som möjligt (oftast över axeln/axlarna) för att bibehålla ett bra kultryck.

*Källa: transportstyrelsen.se

Sen gällande just skoter så har det mesta redan sagts. Surra i icke-fjädrande delar, en bra utgångspunkt är att kolla hur produkter som t.ex. SuperClamp fäster fast skotern. Jag surrar oftast så både på släp och sleddeck fast med spännband, typ. Ett fram runt spindlarna som håller framåt och åt sidorna. Ett bak som håller bakåt och åt sidorna.

Gällande spännband så som så många andra redan sagt - köp inte Biltemas utan köp bättre grejer. Kan kännas surt att lägga ut pengar på spännband men du kommer tacka dig själv när spännarna fortfarande går att använda efter halva säsongen (och 10 år till). Överdimensionera även gärna istället för att försöka matcha reglerna. Kommer du vara glad för när du ligger i diket och maskinerna är oskadda.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Använder band godkända för 544kg, varken mer eller mindre.

Spänner ett band igenom boggien (framför saxen) och bakåt så fjädringen drar ihop, samt igenom båda nedre a-armar och frammåt, så att framfjädringen drar ihop också.

Funkar då fint för mig.

MEN
Om skotern väger 500kilo, så ska den väl enligt lag spännas 500 kilo åt höger, 500 kilo åt vänster, 500 kilo bakåt, 1 ton framåt (kan minnas katastrofalt fel) men vill minnas att jag fick lära mig det på teorin.

Edit: Se där, hade visst dubblat vikterna, men då var jag rätt nära =)

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan varmt rekommendera att ta körkort för tungt släp.
Beställde lämplighetsintyget för 2 år sedan men det är först nu jag tagit mig i kragen och börjat teoripluggandet till BE-körkort. Man bara skjuter allt på framtiden.
"- Jag gör det sen" har tyvärr varit min melodi länge nu..
Min boggivagn har en totalvikt på 2.000 kg så den är fetolaglig att köra på vanligt B.

Har kört bil i snart 25 år (oj vad gammal jag känner mig)
Kuggade på första teoriprovet, klart svårare än jag trodde!
Nytt försök om 2 veckor.
Uppkörningen tror jag inte är särskilt svår, bara att göra säkerhetskontrollen rätt och kanske testa backa som man ska göra på körprovet.

Tror det finns ganska många här som kör sina skotersläp här med fel körkort.

Do it!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
4P TwinXL, 4st 2tonsband, 2st skotrar. Totalvikt släp 1000kg, dragare som får dra 1300 med B-kort.

Spänner nog mer och mer i ofjädrade delar - men framförallt ser man ju till att det inte rör sig varken framåt eller bakåt vid incident.

Jag testade lite ofrivilligt min egen surrning för några år sedan (inte så svårt för er att simulera detta). Åkte 80km/h(mer eller mindre) och fick upp en ren framför mig - detta var på vårkanten så asfalten var bar och greppet gott. Inbromsningen gick hur fint som helst.

Detta var kanske 5-10km före Arvidsjaur (på väg hem), stannade för kaffe i A-jaur och konstaterade att båda skotrarna förflyttat sig 40-80cm framåt i vagnen efter inbromsningen. Sedan dess har jag spännt något mer noggrant både när man är kåt på fjällen och har bråttom DIT, men även när hemlängtan är stor på söndakvällen och man ska HEM.

Bonustips: Lasta och surra kvällen före - utan stress - brukar bli mer välgjort. ;)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
och sedan ska man inte spänna tex två band fram, ett åt varje sida lite snett frammåt och ett bakåt. man ska spänna rakt ner, eller så rakt det går så man spänner ner lasten i flaket

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
och sedan ska man inte spänna tex två band fram, ett åt varje sida lite snett frammåt och ett bakåt. man ska spänna rakt ner, eller så rakt det går så man spänner ner lasten i flaket
Sluta.

Rätt:
- Surrning framåt ska klara minst 100% av lastens vikt.
- Surrning bakåt och åt sidorna ska klara minst 50% av lastens vikt.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Borde ju vara tvärt om. 100% bakåt, en tvärnit är väl mer skälig än att man skulle accelerera så pass att spännbanden går av..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
DUMHETER! Fysikens lagar gäller. Banden ska optimalt sitta i den riktning man förväntar sej kraften. Ett band som ska förhindra skotern/lasten att röra sej framåt ska optimalt sitta riktat rakt bakåt, kraften i bandet ökar med varje grad bandet riktas ifrån "lastens kraftriktning". Har du bara band rakt neråt så får du i teorin oändlig kraft i banden vid minsta lilla rörelse hos lasten. Varför man normalt "knyter" något neråtriktat beror ju på att man med samma band säkrar i flera riktningar samtidigt t.ex bakåt/uppåt och i sidled.

Borde ju vara tvärt om. 100% bakåt, en tvärnit är väl mer skälig än att man skulle accelerera så pass att spännbanden går av..
Det som menas med att lastsurrningen ska klara lastens vikt framåt betyder just det att surrningen som håller mot om lasten försöker röra sej framåt, (banden/bandet som sträcker bakåt), ska klara just 100% av lastens vikt. Surrningen som håller mot accelerationen behöver precis som du säger bara klara 50%.

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
För att gå tillbaka till grund frågan, glöm inte att ha drag på bilen.

[video=youtube;AeqRRGfxbIo]http://www.youtube.com/watch?v=AeqRRGfxbIo[/video]