Snöskotern på släpvagnen

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Ett bra tips är att sätta så många bindöglor man kan på släpen, tror jag har 12-14 på min, och kollar med jämna mellanrum om jag kan hitta fler ställen att sätta öglor på som gör surrningen enklare. Har flera, både fram och bak, nere på flakbotten, och dom är guld värda.
Ni som sätter extra bindöglor i flakbotten, går ni igenom en balk eller direkt i plywooden eller vilket golv som nu sitter på vagnen?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
måste sitta i en balk/kraftigare plåt om det ska vara godkänt. på vårat vagn sitter det några öglor i lämmarna, en m8 genom tunnplåten med en bricka på utsidan, och det är inte godkännt, när man spänner så ser man hur hela skiten bågnar innåt, väntar bara på att öglorna ska släppa pga att bultarna smiter genom hålet.

bulta genom balkar så håller det

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
måste sitta i en balk/kraftigare plåt om det ska vara godkänt. på vårat vagn sitter det några öglor i lämmarna, en m8 genom tunnplåten med en bricka på utsidan, och det är inte godkännt, när man spänner så ser man hur hela skiten bågnar innåt, väntar bara på att öglorna ska släppa pga att bultarna smiter genom hålet.

bulta genom balkar så håller det
Tills balkarna börjar rosta...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Tills balkarna börjar rosta...
visst, men plyfan ruttnar upp och lämmarna rostar också upp, sen kan man ju rostskydda där man bultat eller rent lämna in på galvning om man vill vara seriös. då kan man inte ha öglor enligt dig isåfall.
sen finns det alu vagnar också och där rostar det inte upp några balkar

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
Har skruvat genom balkar med stora brickor på undersidan. Bara genom plyfan duger inte.

4P kommer med öglor skruvade i sidolemmarna från fabrik så tänker man sej bara för lite vart man sätter såna så duger det garanterat också. Kanske inte ska sättas alltför långt från de förstyvningsbalkar som sitter uppefter kanterna.

Hursomhelst så efter att jag satt öglor i flakbotten så använder jag nästan bara dessa, hur praktiskt som helst vare sej det är skotrar eller hojar som ska knytas fast!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
japp vårat 4p vagn har öglorna i lämmarna, men bra känns det inte om man vill spänna ordentligt, fast det kanske delvis har att göra med att iaf vårat bara är reggat för 590 kg lastvikt, och då kanske det räcker med öglorna i sidolämmarna för att spänna hela lastvikten frammåt och halva åt sidorna och uppåt eftersom det är så låg lastvikt