snabbaste/största skotermotorn?

  • Trådskapare Deleted member 6797
  • Startdatum

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Thunder 1000 gör utan problem över 200. tror 216km/h är högsta man har mätt upp en org maskin i.
Jo det är ett riktigt fartmonster! Min kusin hade en gammal T-cat 900 -93 med 1000 motor, fullportad, JAWS trippel rör med stingers och 192 dubbar i mattan. Det var helt sjukt så den gick, man körde mätarn ut på skidres utan problem. Och om jag inte minns fel så gick väl bara mätarn till 170km/h på dom där gamla, nå iaf den gick i botten på nolltid.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jo det är ett riktigt fartmonster! Min kusin hade en gammal T-cat 900 -93 med 1000 motor, fullportad, JAWS trippel rör med stingers och 192 dubbar i mattan. Det var helt sjukt så den gick, man körde mätarn ut på skidres utan problem. Och om jag inte minns fel så gick väl bara mätarn till 170km/h på dom där gamla, nå iaf den gick i botten på nolltid.
Thunderägare brukar inte säga att mätaren går till 160 eller 170, utan dom anger vilken bokstav i ordet ARCTIC CAT som står längst ner på mätaren den står på.

T.ex
På det här föret går den till mittersta Cet, vid skare så går den till första Tet.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Thunder cat gör inte mer än 180-190 vad jag hört, läst i några gamla skoter tidningar, dem hade problem att få upp dom i över 180 men gick bra upp till dem, mach zan har dom mätt upp till 199 Km/h helt original,.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ja, dom "nyare" thundercattarna går inte superfort, tror det var -98,-99 dom började gå sämre och fick däng av andra mindre maskiner.
Den största anledningen till det var att japanerna hade ställt tillbaks tändningen rejält så maskinerna hade inte alls de 170hk som var sagt. Inte ens arctic själva hade fått det riktigt klart för sig.
Men lösningen på de missade hästarna och den låga toppfarten är enkel, en liten krysskil som ställer på tändningen så är dom värst igen.

De "gamla" går bättre orginal.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Thunderägare brukar inte säga att mätaren går till 160 eller 170, utan dom anger vilken bokstav i ordet ARCTIC CAT som står längst ner på mätaren den står på.

T.ex
På det här föret går den till mittersta Cet, vid skare så går den till första Tet.
Jo, det vet jag. Min svåger skröt ganska friskt om det när han hade sin trimmade zrt 800. Men var det så också på dom där gamla, fula små mätarna som T-cat 900 hade? Jag kommer inte riktigt ihåg för det är minst 5år sen min kusin hade det där våldstrimmade monstret.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Här filmas grafen som tydligt och klart visar att varvtalslmätningen inte funkar. Grafen hoppar fram och tillbaks likt en seismograf under värsta jordbävningen. Vid ett tillfälle så går den även ut mot skärmens ytterkant och sifferrutan visar åtminstonde över 8300 rpm.

Minst 5st på plats konstaterar ut varvtalsmätningen av motorn inte är tillförlitlig och flyttar mätningen till hjulen. Detta skrivs på filmen.

Ändå sitter en liten skojare och tycker sig kunna påstå att toppvarvet är 7500.

Alla pulls fram till 1:47 är förkastliga av det faktum att de just har dålig RPM-signal. (vilket ju även framgår av bilden som visas vid 1:47 - för de som kan läsa) Pullsen efter 1:47 är alltså något mer aktuella...
Att du, från gester och annat kroppsspråk, kan se att minst fem st. kommer överens om något som helst förstår jag inte, då nästan inte ett enda hörbart ord yttras under hela klippet.

Vem har sagt att "toppvarvet" är 7500 - och vart i klippet, efter 1:47, körs det på 8300?
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 6797

glöm då inte att tekniken går framåt och att dagens twinmaskiner börjar få fruktansvärt mycket vrid:eek:

men till exempel så går xcr 800 trippeln hårdare än min edge 600?:D
å mer vrid å ljud
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
körde en fullportad V-max 4 med jaws, vforce3 osv (800a bör tilläggas) i vintras. Den gick onekligen bra. Men det dummaste japanerna gjorde med den maskin va att borra dne från 750 till 800a. För 800orna KAN inte hålla ihop remmarna riktigt, då variatorn inte ens sitter på vevaxeln. Så ÄN om det skulle vara den värsta motorn, så håller inte remmen för en fullgasrepa över sjön.

Sen vet jag inte vilken Mach 1a det pratas om som ska gå så bra så den spöar en thundercat. Kan då inte vara 05ans 1000cc mach iallafall, för den spöar jag med F7an rakt över sjön.

Men mina ören faller iallafall på thundercat, då det är en jävligt stadig och fin motor, som med "lite" trim, även spöar de nyare maskinerna.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Trodde vi pratade orginal skotrar. Ska vi prata största motorn som är trimmat (2t) så är väll F1000 tubro en bra kandidat. 418bänkade hk (?) tror jag det var
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Trodde vi pratade orginal skotrar. Ska vi prata största motorn som är trimmat (2t) så är väll F1000 tubro en bra kandidat. 418bänkade hk (?) tror jag det var
Finns dom på andra sidan atlanten som har plockat ur 480hk ur M1000 motorerna :) Inte för att jag tror att de skulle hålla i längden men.. Skulle inte vilja ge mig ut i bergen med en så hårt trimmad motor..
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Alla pulls fram till 1:47 är förkastliga av det faktum att de just har dålig RPM-signal. (vilket ju även framgår av bilden som visas vid 1:47 - för de som kan läsa) Pullsen efter 1:47 är alltså något mer aktuella...
Att du, från gester och annat kroppsspråk, kan se att minst fem st. kommer överens om något som helst förstår jag inte, då nästan inte ett enda hörbart ord yttras under hela klippet.

Vem har sagt att "toppvarvet" är 7500 - och vart i klippet, efter 1:47, körs det på 8300?
Nä, det kan ju faktiskt gått till så att alla där tyckte att den första mätningen visade perfekt varvtal.
Sen att det smög in nån tomte och placerade om varvtalsgivare och sen hackade sig in i filmen och skrev det utan att de 5 på plats har en aning om det. Om du vill tro det så ok.

Ja, vem är det som har påstått sig veta att varvet är 7500....

Antagligen körs det inte på 8300 ens före 1:47. Som jag skrev i första inlägget, som det står i filmen och som enligt mig de som gjort filmen förstår så var inte rpm-mätningen tillförlitlig.