Snowcheck 2013

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Är rmk assaulten helt värdelös på led? Vill hellre ha den än swbn pga, fotstegen, mattan, längden, mm. Behöver ej ha en skoter som är bra på led, då jag endast ser det som transport och ej nöje!
Hade en Swb -11 och nu en Assault Rmk -12, den fungerar mycket bra på led anser jag.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hade en Swb -11 och nu en Assault Rmk -12, den fungerar mycket bra på led anser jag.
fotstegen på swb då? Hemskt mycket snö & is uppbyggning? Hänger den upp sig enkelt i lössnl? Aldrig ägt en 155" lång skoter men är väldigt sugen på rmk assaulten. Så grymma fotsteg original och då slipper man ju ändå besväret att byta matta samt drivhjul.


Japp. En SWB Assault -12. No slip, rmk framvagn, Polaris egen "Scandinavian setup" -shimsade dämpare, 19-43 drevning, eget variator-kit, Peak 2.5 matta, extra vändhjul och lite annat smått och gott.

Börjar faktiskt bli nöjd nu.. :)
Haha, så det krävdes så mycket innan du började bli nöjd? :)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
fotstegen på swb då? Hemskt mycket snö & is uppbyggning? Hänger den upp sig enkelt i lössnl? Aldrig ägt en 155" lång skoter men är väldigt sugen på rmk assaulten. Så grymma fotsteg original och då slipper man ju ändå besväret att byta matta samt drivhjul.




Haha, så det krävdes så mycket innan du började bli nöjd? :)
Fotstegen är väl det jag fortfarande vill göra något åt. Funderar på Skinz, men vi får se. Kanske står ut denna vinter och siktar på ett nyköp till nästa vinter (och då får jag väl göra en bättre deal med mig själv så nya fotsteg ingår i köpet. haha).

Problemet är väl egentligen att de både bygger snö/is och är lite för breda. Blev dock riktigt stabila med förstärkningarna som kom 2012.

Jag tror inte du kommer uppleva att RMK:n faktiskt är 155" lång, de är förvånansvärt smidiga för sin längd.

Anledningen till att jag valde Switchbacken var att jag var på jakt efter den ultimata busmaskinen. Hade det funnits en RMK 144" hade jag förmodligen köpt den och kitat med nya dämpare istället, så jag är nog inte riktigt den typiska Switchback-köparen. Nu när jag snart är där, kan jag med handen på hjärtat säga att det är den överlägset roligaste maskin jag kört. Går förbannat bra!

Man vänder på en femöring, slänger skidorna i vädret och drar iväg med ett smile som sträcker sig från örsnibb till örsnibb. :nuts:
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Siralopne, tror du får fundera vad det är du brukar köra eller åtminstone vad du kommer att vilja köra.
Kör du mest led eller kör du mest lössnö?, bor du i en kustort eller inåtlandet?, hur månge fjällen resor blir det för dig?.
Det är helt klart som du säger att det är fler nyheter på RMK'n, dock så kan du alltid sätta på de nya fotstegen på Switchbacken om du inte gillar dem, handlaren sa att jag kunde sätta på dem för ca 2500kr.
Jag tror nog ändå att Switchbackens fotsteg är bättre, större och stabilare för ledkörning.

Jag kör 95% led, jag bor i en kustort och det blir nog max 1 fjällenresa för mig. Så jag valde Switchbacken, testvinnare, allaround skoter och jag tvekar att jag inte kommer att fastna särskilt mycket om ens alls där jag kör.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Siralopne, tror du får fundera vad det är du brukar köra eller åtminstone vad du kommer att vilja köra.
Kör du mest led eller kör du mest lössnö?, bor du i en kustort eller inåtlandet?, hur månge fjällen resor blir det för dig?.
Det är helt klart som du säger att det är fler nyheter på RMK'n, dock så kan du alltid sätta på de nya fotstegen på Switchbacken om du inte gillar dem, handlaren sa att jag kunde sätta på dem för ca 2500kr.
Jag tror nog ändå att Switchbackens fotsteg är bättre, större och stabilare för ledkörning.

Jag kör 95% led, jag bor i en kustort och det blir nog max 1 fjällenresa för mig. Så jag valde Switchbacken, testvinnare, allaround skoter och jag tvekar att jag inte kommer att fastna särskilt mycket om ens alls där jag kör.
Din handlare talar i nattmössan. de nya Powdertrac fotstegen som sitter på RMK:n passar inte på Switchback Assault.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Siralopne, tror du får fundera vad det är du brukar köra eller åtminstone vad du kommer att vilja köra.
Kör du mest led eller kör du mest lössnö?, bor du i en kustort eller inåtlandet?, hur månge fjällen resor blir det för dig?.
Det är helt klart som du säger att det är fler nyheter på RMK'n, dock så kan du alltid sätta på de nya fotstegen på Switchbacken om du inte gillar dem, handlaren sa att jag kunde sätta på dem för ca 2500kr.
Jag tror nog ändå att Switchbackens fotsteg är bättre, större och stabilare för ledkörning.

Jag kör 95% led, jag bor i en kustort och det blir nog max 1 fjällenresa för mig. Så jag valde Switchbacken, testvinnare, allaround skoter och jag tvekar att jag inte kommer att fastna särskilt mycket om ens alls där jag kör.
Grejen är den, jag bor i Piteå och har en stuga några mil inåt landet där säsongen är både tidigare, längre och mer snörik.

Jag är en lössnö åkare till 100% och ser led som enbart transport, dock kan det bli en hel del mil på led när jag bor där jag bor. Så fort jag är ledig kommer jag förmodligen att fara till fjällen.

Menar du att powdertrac fotstegen skulle passa till swb också? Vad jag förstått finns/passar dem bara till äldre modeller av PRO rmk/rmk assaulter.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Ska gå att såga av de gamla och sätta på de nya om man vill, men ja det var vad min handlare sa.

Ja Siralopne, du har ju att gämföra med din RMK 600, samma mattlängd antar jag?
Var vill du ha den stora skillnaden i gämförelse med din?, vill du ha bättre lössnö egenskaper eller bättre ledegenskaper än din?

SWB har nog lite bättre lössnö egenskaper med annat chassi och mera krut i motorn men sen är den nog mycket bättre på led.

RMK'n är nog lite bättre på led men mycket bättre i snö ;p
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ska gå att såga av de gamla och sätta på de nya om man vill, men ja det var vad min handlare sa.

Ja Siralopne, du har ju att gämföra med din RMK 600, samma mattlängd antar jag?
Var vill du ha den stora skillnaden i gämförelse med din?, vill du ha bättre lössnö egenskaper eller bättre ledegenskaper än din?

SWB har nog lite bättre lössnö egenskaper med annat chassi och mera krut i motorn men sen är den nog mycket bättre på led.

RMK'n är nog lite bättre på led men mycket bättre i snö ;p
Vill känna kraftskillnaden och allt vad det innebär och då blir man skeptisk att det kommer kännas för likt min rmk med samma längd och matta.

Dock kommer skillnaden vara som natt och dag antar jag!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ska gå att såga av de gamla och sätta på de nya om man vill, men ja det var vad min handlare sa.
Självklart går det att montera de nya fotstegen på swb men då får man även byta pyramiden till rmk:ns på en kostnad på ca 4500kr... + fotstegen. Sen åker man säkert på att byta något mer också... Men jag tror din handlare inte riktigt har full koll på sina maskiner...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Precis som Asker säger så går det, men det är ett jävla projekt. Vilket jag tycker fadern111 skall meddela sin handlare per omg. Han kommer ju få sälja och montera RMK fotsteg på Switchbackar på löpande band (skickar gärna upp min) till en kostnad på 2500:- eftersom det är den prisuppgiften han ger ut. :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Precis som Asker säger så går det, men det är ett jävla projekt. Vilket jag tycker fadern111 skall meddela sin handlare per omg. Han kommer ju få sälja och montera RMK fotsteg på Switchbackar på löpande band (skickar gärna upp min) till en kostnad på 2500:- eftersom det är den prisuppgiften han ger ut. :))
Haha, Låter som en ide! Vilken handlare talar vi om ? :eyebrows:
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Har priserna på tillbehör kommit för -13 ? å finner man dom på nätet ?
Funderar vad man ska ta på checken eller om man ska hoppa den å ta billigare maskin istället.