Staffs "Fjällcam".. är de möjligt?

E

ejwbegysv

Hej..

Idag börjar arbetet med att bygag en helt mobil webbkameralösning som skall kunna ställas mitt ute på fjället för sig själv.

Mina krav är :
Ska klara -30 grader
Skicka en bild i timmen via mobilt bredband
Ska drivas av solceller och batteri
Egenbyggd tempmätare.

Budget 3-4000kr (räknar då inte med delar jag redan har)

Ska bli spännande och se o mdet går... :rock:

Last edited:
E

ejwbegysv

Tänkte bygga ihop en miniserver själv men hittade denna som drar endast 6watt (vid 220volt dock) :

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Beroende på hur mycket slantar det får kosta så finns det nästan färdiga grejor för detta. Satte upp en liknande lösning för ca 2-3år sedan och det gick på ca 10000kr, men nu bör det finnas minst lika bra grejor för betydligt mindre pengar. Den lösningen bestod av 1st nätverks kamera och 1st gprs-router. Den skickar en bild varje timme, funkar kanon även idag utan underhåll.

E

ejwbegysv

Om jag väljer den enkla vägen så blir det kanske så här :

Ström :
Lutar åt denna eller om jag bygger en egen :

Klarar 6v-24v och max 125watt.
ca 800kr :(

Lagring alt 1:
S-ata till CF-Kort inbyggnad:

ca 200kr
CF-Kort som klarar -40 grader :

ca 400kr

lagring alt 2 :
En vanlig USB sticka.

Moderkort alt.1 :
Intel D945GSEJT med intel atom 1,6ghz:

pris ca 1100kr

Fördel med denna är inbyggt 12v nätagg. och SO-DIMM socket (mindre ström).

Moderkort alt 2:
Intel D945GCLF2 Mini-ITX Med Cpu Intel Atom 330

Nackdelen är att den saknar 12v nätagg, detta är dock ev. en fördel också då externt nät agg. kan hantera 6-24volt och har lite mer avancerade funktioner.
Samt att minne är standard DDR2.

Minne :
2gb ddr2 som jag redan har..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Varför inte bygga på en 3g-router + billig nätverkskamera då behöver du inte blanda in något mer... nätverkskameran sköter då allt. Blir garanterat den smidigaste och troligen billigaste lösningen.

E

ejwbegysv

Varför inte bygga på en 3g-router + billig nätverkskamera då behöver du inte blanda in något mer... nätverkskameran sköter då allt. Blir garanterat den smidigaste och troligen billigaste lösningen.
Det är en väg att gå :)

Nej men jag vill köra min egenbyggda väderstation också som skall kunna skicka upp värden till webbservern...

E

ejwbegysv

Solpanel 45watt kan jag få lös för 1500kr inkl regulator... Vindverk blir svårare, kanske kan bygga ett eget...

B

Biosteel

Solpanel 45watt kan jag få lös för 1500kr inkl regulator... Vindverk blir svårare, kanske kan bygga ett eget...
satt och funderade på de där ja. har du tänkt på hur många soltimmar som finns då du ska sätta exempelvis en solpanel på fjället ?:confused:

E

ejwbegysv

Soltimmar i sundsvall som ligger på ungefär samma bredgrad:

jan Feb. Mars April Maj Juni Juli Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. I alt
Sundsvall 43 81 135 185 259 287 267 215 142 98 57 34 1803

Så det är inte många timmar på vintern, men det blåser nog rejält mycket mer på kalfjället iaf..

B

Biosteel

Soltimmar i sundsvall som ligger på ungefär samma bredgrad:

jan Feb. Mars April Maj Juni Juli Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. I alt
Sundsvall 43 81 135 185 259 287 267 215 142 98 57 34 1803

Så det är inte många timmar på vintern, men det blåser nog rejält mycket mer på kalfjället iaf..
skulle ju isf ha satsat på nått beggat vindkraftverk till en lten slant :hello:

E

ejwbegysv

har nu kollat upp Intel D945GSEJT med intel atom 1,6ghz och den drar strax över 20watt vid normal belastning, med en USB/CF-kort som lagring så bör det inte bli så mycket mer än 25watt ca..

*Edit :
Subsystem Current Draw at 12 V Power Consumption
Minimum Load Configuration 1.02 A 12.28 W

Då alltså utan några tillbehör.

Jag funderar på om man kan schemalägga start/stopp av datorn för att dra mindre ström.. Så at den bootar en gång i timmen och tar kort/läser väderdata och sen stängs ner. På så vis borde man komma ner betydligt i strömförbrukning, kanske t o m kan klara sig på ett 12v batteri ett bra tag

Last edited:

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
tänkte på en grej angående solpanelen. tror du inte de blir ett problem när de snöar att den blir täckt ? är inte så insatt i sånna grejer men kan tänka mig att den måste vara näst intill liggande för bästa effekt och då när de snöar borde de inte då bli så att de blir som ett lock åvanpå ? annars roligt projekt

vart ska den stå någonstans då ? ;)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
tänkte på en grej angående solpanelen. tror du inte de blir ett problem när de snöar att den blir täckt ? är inte så insatt i sånna grejer men kan tänka mig att den måste vara näst intill liggande för bästa effekt och då när de snöar borde de inte då bli så att de blir som ett lock åvanpå ? annars roligt projekt

vart ska den stå någonstans då ? ;)
Tvärtom, man ska dom nästan lodträtt då solen står väldigt lågt på vintern...
Man vill ha panelen vinklad 90" mot solen...
Så det ska nog inte vara nån fara med snön...