Staffs "Fjällcam".. är de möjligt?

E

ejwbegysv

Vart den ska stå är hemligt :)

Moderkort köpt idag :
842kr ink moms...

Intel BLKD945GSEJT JOHNSTOWN BOARD MINI-ITX INCL. ATOM N270 CPU BLK

Blir nog hemmabyggt vindagregat som kommer att driva datorn..

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, tyvärr så kan du nog glömma att kunna ha den ståendes där under vintrarna med enbart batterier och en liten solpanel. Annars kanske en beg bärbar men ändå rätt så ny kan vara något att skrota för moderkort mm.. gör ju inget om tex. skärmen är paj. Dom borde vara byggda för att dra lite mindre ström än normalt men det dära kan ju du bättre än mig.

E

ejwbegysv

Datorn drar 1 amp @ 12volt / per timme..

Datorn är igång 2 timmar per dygn (5 minuter per timme) = 2 amp per dygn..

75amp batteri, låt oss räkna lågt och säga att vi får ut 35amp ur detta batteri, då kan vi köra ca 17 dagar på batteri.

En voltregulator som gör om 6-24volt till exakt 12volt, samt ett urladdningsskydd skall monteras. Om för lågt volttal registreras så startar inte datorn förens det är över tex 11,2 volt.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ett större fritidsbatteri, solpanel och vindsnurra så bör du klara det du behöver inte många watt/vecka för att driva din lösning. Problemet blir nog kylan.
Är det helt omöjligt att dra 12/24volt strömkabel?
Jag har konsulter som bygger trådlösa nät storskaligt och dom använder kabel, batterier ja allt man kan tänka sig för att mata sina radioprylar med.
Dom kanske har en lösning till dig som redan är utprovad.
Jag kan lämna dig telefon och kontakt om det är intressant. Privat meddelande så fixar jag det.

B

Biosteel

Datorn drar 1 amp @ 12volt / per timme..

Datorn är igång 2 timmar per dygn (5 minuter per timme) = 2 amp per dygn..

75amp batteri, låt oss räkna lågt och säga att vi får ut 35amp ur detta batteri, då kan vi köra ca 17 dagar på batteri.

En voltregulator som gör om 6-24volt till exakt 12volt, samt ett urladdningsskydd skall monteras. Om för lågt volttal registreras så startar inte datorn förens det är över tex 11,2 volt.
när det är så mycket som spelar in som vädret vilket är fruktansvärt förrädiskt på ett fjäll så bör man inte räkna för mycket i teorin eftersom kyla och värme gör att material leder ström olika bra/dåligt. enda riktiga sättet att få reda på om det funkar är att testa i praktiken:hmmmm2:

E

ejwbegysv

Ett större fritidsbatteri, solpanel och vindsnurra så bör du klara det du behöver inte många watt/vecka för att driva din lösning. Problemet blir nog kylan.
Är det helt omöjligt att dra 12/24volt strömkabel?
Jag har konsulter som bygger trådlösa nät storskaligt och dom använder kabel, batterier ja allt man kan tänka sig för att mata sina radioprylar med.
Dom kanske har en lösning till dig som redan är utprovad.
Jag kan lämna dig telefon och kontakt om det är intressant. Privat meddelande så fixar jag det.
Om det går åt "skogen" så kanske jag ringer dom och ber om hjälp :) Tjurig som man är så ska jag försöka själv först :beer:

Då den förhoppningsvis (om länstyrelsen godkänner det) skall stå lååångt ut på kalfjället så finns det inte någon ström att tillgå..

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Om det går åt "skogen" så kanske jag ringer dom och ber om hjälp :) Tjurig som man är så ska jag försöka själv först :beer:

Då den förhoppningsvis (om länstyrelsen godkänner det) skall stå lååångt ut på kalfjället så finns det inte någon ström att tillgå..
Lycka till, galna projekt är roliga att följa. :beer:

E

ejwbegysv

Kanske går att ställa ner uppstarts intervallen under mörka timmarna också?
Jo vi får se hur setupen blir, beror lite på väderdatat som jag gärna vill ha på natten..

Finns dyra lösningar för att logga väderdata, men vi får se..

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
vad ansöker du om hos länsstyrelsen? Alltså jag känner till kameralagen så det är inte det jag undrar över utan vad du skriver till dem att kameran skall användas till etc?De lär ju fundera över en ensam kamera mitt ute på fjället tänkte jag*skratt*

Crazy project dock :)

E

ejwbegysv

Så här säger lagen :
Får man sätta upp en webbkamera var som helst?

Lagen om övervakningskameror gäller bara sådana kameror som är uppsatta så att de kan användas för personövervakning. (Detta gäller förstås inte videokameror som manövreras för hand på ett stativ). Om kameran sitter på långt avstånd från det som syns på bilden och det inte går att identifiera några individer, är det inte en övervakningskamera. Då behöver man inte tillstånd enligt personuppgiftslagen (PUL). Om det går att identifiera personer, ska den lokala länsstyrelsen kontaktas för ett ge eventuellt tillstånd.

E

ejwbegysv

vad ansöker du om hos länsstyrelsen? Alltså jag känner till kameralagen så det är inte det jag undrar över utan vad du skriver till dem att kameran skall användas till etc?De lär ju fundera över en ensam kamera mitt ute på fjället tänkte jag*skratt*

Crazy project dock :)
Sorry läste lite för fort :)

Nja jag vet inte vad dom kan tycka, ev får jag väl stälal den på gränsgatan mellan sveriger-norge.. där gäller ju inga lagar?

E

ejwbegysv

Jag har nu även beställt, chassi och ett nätagg som jag kan programmera, för tex start stopp varje timme..

E

ejwbegysv

Någon som är duktig på batterier? hur många amp-timmar får man ur ett fullladdat 75amp bilbatteri om man går ner till 11,2volt?

E

ejwbegysv

Själva moderkortet + processor + lagring drar 12watt (12volt). Nätagg har 95% verkningsgrad vid 12volt.

Kameran vet jag inte men det brukar inte vara mycket alls...

Edit, kameran drar 300mA vid 5volt. (USB)

Väderstationsgrejen har jag ej byggt än men den dra inte många mA