summit xm 2013

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
verkligen! med det verkar som det är värst på summit SP modellerna om man kollar på andra forum
XM är den maskin de kända problemen uppkommit först på, troligen för att dessa maskiner är först i trafik på högre höjder, stora delar av USA har knappt haft snö ännu.

Första signalerna på DT kom före jul , sedan har det tagit ett tag och i förra veckan vart det officiellt i Nordamerika att det vart en Safety Recall men den borde finnas på bossweb för ÅF här i Sverige också.

Safety Recallen heter 2013-11 Gäller alla varianter utom Skandic/Expedition

http://wwwapps.tc.gc.ca/Saf-Sec-Sur/7/VRDB-BDRV/SEARCH/SearchResult.aspx?mk=15698!2096&md=0&fy=0&ty=9999&ft=&ls=0&sy=0&lang=eng


I korthet:
90 graders kopplingen på bränsleledningen från bränslepumpen kan spricka pga att slangklamret kommer i kontakt med oljetanken och därav fylla motorrummer med bränsledimma ........

Finns mer info här
http://www.dootalk.com/forums/topic/538130-safety-recall-2013-e-tec-fuel-pump-inlet-breaking/

I denna tråd finns det även bilder
http://www.dootalk.com/forums/topic/530518-xm-fuel-line-problem/


Detta är den officiella recallen från Ski Doos website
January 21, 2013
SKI-DOO® – E-TEC FUEL PUMP INLET FITTING BREAKING
Dear Ski-Doo Snowmobile Owner,
This notice is sent to you in accordance with the requirements of the Consumer Product Safety Act, the U.S. Environmental Protection Agency (EPA), the Canada Motor Vehicle Safety Act and Environment Canada. Bombardier Recreational Products Inc. and BRP US Inc. (“BRP“) have decided that a defect which relates to vehicle safety exists on certain Ski-Doo snowmobiles and are conducting a safety recall.
This recall is safety-related as well as emission-related. Our records show that you own a potentially affected vehicle.
WHAT IS THE POTENTIAL PROBLEM?
Under certain condition, fuel pump inlet fitting may become in contact with the oil tank and can break which could permit fuel to leak. If such leakage occurs, fuel vapor in the presence of an ignition source could result in a fire and can potentially cause serious injuries.
WHAT SHOULD YOU DO?
Immediately stop using your Ski-Doo snowmobile and contact an authorized BRP Ski-Doo dealer and make an appointment to have your snowmobile repaired. Fuel and oil tank spacers will be installed. The dealer will perform this work at no charge to you.
WHAT TO DO IF YOU FEEL THIS NOTICE IS AN ERROR?
This notice was mailed to you according to the most current information we have available. If you no longer own this vehicle or some information in this notice is incorrect, please contact BRP at your earliest convenience.
NOTE: A broken fuel pump inlet fitting may cause the vehicle to release air pollutant exceeding the U.S. Environmental Protection Agency (EPA) and Environment Canada standards resulting in potentially failing a state or local emission inspection.
As defined in Title 40 of the Code of Federal Regulations and the Canadian Environmental Protection Act, as a manufacturer, we are also required to correct vehicles that may be emitting pollutants in excess of emission standards. These emission standards were established to protect the public health or welfare from air pollution.
If you have questions, need assistance, or to find the nearest authorized BRP Ski-Doo dealer:
Visit www.ski-doo.com
In the US and Canada: 1-888-638-5397
9:30 to 17:30 Eastern time Monday to Thursday,10:30 to 17:30 Eastern time Friday
Your continued satisfaction with your Ski-Doo snowmobile is important to us. Please understand that we have taken this action in the interest of your safety and your vehicle's proper operation. We apologize for any inconvenience this may cause you.
Thank you for your immediate attention to this matter.
Sincerely,
After-Sales Service Department,
Bombardier Recreational Products Inc.
 

antonasen

Medlem
16 aug 2012
48
0
1
Sundsvall
WHAT SHOULD YOU DO?
Immediately stop using your Ski-Doo snowmobile and contact an authorized BRP Ski-Doo dealer and make an appointment to have your snowmobile repaired. Fuel and oil tank spacers will be installed. The dealer will perform this work at no charge .
det var detta min ÅF kallade för "körförbud" från BRP
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
det var detta min ÅF kallade för "körförbud" från BRP
:eek:h: Ja, jo egentligen kan det kanske tolkas som det men det måste ju sättas i sammanhanget också, finns inte många som är beredda att offra flera skoterhelger i väntan på delar så alternativ måste ju finnas även för en ÅF med bristfällig engelska...

Spelar roll, det viktiga för de som fortsätter att köra är att göra en kontroll, finns några enkla lösningar beskrivet i denna tråd för hempularen http://www.dootalk.com/forums/topic/...-line-problem/.

Dessutom är dessa fix i stort sett lika med BRPs dvs lämpligt material som distans mellan tank och oljebehållare samt lägesjustering av tank och oljebehållare.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gäller detta bara 2013? Vet av en freeride 2012a som denna nippel gick av på ifjol.
Ja det gäller bara 2013 modeller. (Safety recall 2013-11)

Men det kanske är värt att kontrollera tidigare modeller, när motorrummet är rejält varmt och det går hårt så rör sig ju bl a 4 kg oljebehållare en hel del
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Evol R på i fronten och en rejäl testsväng i eftermiddags i den nya snön. Grymt kul och grymt nöjd!
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Förresten har jag ett konstigt problem. Idag trodde xm:en att den var på 900m öh när vi var på 400-450. En summit -11 som var med visade rätt. Vet inte om det påverkar motorns prestanda?

En Bd 3900 -13 var också med och visade också för hög höjd. Det enda vi har gemensamt förutom själva 800 etecen då, är att vi bägge monterat SPI-system. Däremot har min visat lite hög höjd (700 när man är på 400) även innan systemet åkte på... sen ibland har den visat rätt.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
fattar inte varför aldrignöjdhöjdmätaren fortfarande finns kvar. Den har aldrig fungerat på nån maskin överhuvdtaget. Det är omöjligt att få en höjdmätare baserat på lufttryck att fungera utan att kunna kalibrera den själv. Inom flyg så kalibreras höjdmätarna inför landning med rätt lufttryck för att visa rätt. Ski-doos höjdmätare skulle kunna visa hyffsat rätt om man kunde ställa in den själv när man vet vilken höjd man är på men som det är nu så har jag alltid bläddrat förbi den i mätaren för att slippa se den.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vid hyfsat klart väder tycker jag den är hyfsad, kan ju vara intressant att se hökdskillnaden mellan tex stuga o kalfjäll. Sen är vi ju allmänt på låg höjd, kommer man 2000möh så kvittar kanske ett två hundra meter fel när man ska justera in maskinen före avfärd?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
det hade ju ínte varit många kr dyrare med en billig gpsmottagare i mätaren som visade höjd inom 100meter iaf. Eller bara en funktion för att kalibrera den innan avfärd.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Prim 441 fjäd 180/345 vikt 21g klick 4, sekundär team tied, helix 70-57 full prgresiv, fjäder 140/240, drev 21/45
Sen hade jag ju röret, körde 17g innan.
Ok, tack. Var det också en Summit?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Fick brev av brp idag. "Sluta använd snöskotern genast och kontakta åf för tid". Har redan tid... hur ska msn tolka detta. Åker förbi och frågar imorgon
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Ringde min åf. Gick bra att köra. Den var kollad under första servicen verkade vara anledningen...