summit xm 2013

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Till er som försöker bygga trädkramare av era xm.. Då jag satte team tied på rmkn blev den skidoo lik i snön, mycket svårare att komma upp på snön, så team tss 04 med rmk org alt 61/40 kam och black purple alt black white sek fjäder så garranterar jag att det kommer lira betydligt bättre i bottenlös puder!
Kör hårt..
Inte kan den väl bli sämre för det är en tied variator? Det ska väl vara variatorernas variator. men pga det är en tied så blir det helt anorlunda med helixarna så om jag fattat rätt kan man inte gämföra tied med en annan variator med samma helix för dom jobbar inte på samma sätt. Så antar du kanske hadde fel helix till rmk:n?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hej hopp, ang. Styrhöjaren citerar jag chris burandt.. Han hade följt trenden med stockholms styren på pudermaskiner, men funderade på varför han blev trött i axelpartiet samt varför han hade svårt att kontrollera maskin då det blev brant... Han gick tebacks te sitt ursprung (skotercrossåkare) de är dom som behöver mest kontroll på maskin av alla... Hur många stockholms styren har ni sett där.. Dessutom kör dom 100% 5" styren på deras maskiner.. Dom är +180cm långa, rekommenderar att då du står nära sturet skall du ha raka armar... Svin äckligt i början men när det blir brant förstår man varför...
Sen till cp stången på XM om du inte har höjarn i samma vinkel som stånge.. Så tvingas du nästan över på dal sidan av maskin då du motstyr vid skrå åkning, därfför Norrona med flera rekomenderar höjarn längs stången..
Körde själv med 3"höjare på xm och är 178cm.. Ju kortare ju bättre pos på maskin, hade nog flyttat bak styrsången om man går under 3" då tenderar man att komma för långt fram och man tappar trycket på mattan, åsså sladdar man....
Jag tycker det är svårt dedär med styret. jag har min höjjare högre än linjen med styrstången men känns som styret blir i vägen när jag vill ställa mej längst fram för att få den att gå neråt igen om den börjar klättra för mycket uppåt på skrå. Lägre höjjare kan hjälpa men styret tar i kroppen hur som hälst när man vill stå längst fram och ska jag då ställa styret ännu längre bak kommer det bli problematiskt för mej i alla fall. är 190cm lång så känns som höjjarn är ganska lagom men kanske ska testa en lägre bara för att se.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Inte kan den väl bli sämre för det är en tied variator? Det ska väl vara variatorernas variator. men pga det är en tied så blir det helt anorlunda med helixarna så om jag fattat rätt kan man inte gämföra tied med en annan variator med samma helix för dom jobbar inte på samma sätt. Så antar du kanske hadde fel helix till rmk:n?
I Know... Jag har kört TIED sen 2011.. Det är den särklassigt bästa variatorn extremt följsam på alla vis.. Men efter att ha kört 60mil med tss04, och fått fram en jävulskt elak settup som jag om jag grävt ner mej så skotern står rätt upp, vinklar ner den pumpar tre ggr på gasen så är jag helt uppe på snön..
Det funkar inte med tied.. Då måste jag möta med bromsen och jag är inte så duktig/fit att jag klarar det en hel dag i skogen.. (12år sen jag var på bana senast)
Tss 04 är mer påeller av.. Tied är helt enkelt för följsam.. Ska testa öka fjädertrycket men är orolig för remslir...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
blää vad less jag blir. en fjällbjörk hoppade fram och böjde min frontbåge samt spräckte plasten där frontbågen går in/fäster!

fan om dom kunde stå stilla!

sen har variatorremmen släppt lite cord, skar bort det men remmen verkar vara på väg att ge upp!

r.i.p originlremmen.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Tror inte jag kommer flytta saxen iår, snön har satt sig så är svårt att jämföras rättvist. Har iofs fjällsäsongen kvar, där blir det ju lätt en del klättra, så kanske man skulle ta sig tid att testa?
Satt en antistab-axel som ger lite av samma effekt som powder wedge, svårt att säga om det blev bättre eeller om det är psykiskt. Tycker mig märka en liten förbättring upp på snön. Mindre klapper från Mattan iaf, bara det är ju värt det.

Tror en 146 är svår att få så mycket bättre, den är så kort så den ändå reser och håller på. Nu har den här säsongen varit extrem med snö (iaf här), så den har känts kort. Kanske blir mindre nästa säsong? På det stora hela är jag jäkligt nöjd med den, smidig nåt djävulskt. Provat 3 olika skidor, men kommer behålla original då Jag gillar dom bäst.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Tyckte min 146a var okörbar uppåt innan... men så hade jag inte bakfjädrarna speciellt hårt heller och balatan på orginal.
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Jag tycker det är svårt dedär med styret. jag har min höjjare högre än linjen med styrstången men känns som styret blir i vägen när jag vill ställa mej längst fram för att få den att gå neråt igen om den börjar klättra för mycket uppåt på skrå. Lägre höjjare kan hjälpa men styret tar i kroppen hur som hälst när man vill stå längst fram och ska jag då ställa styret ännu längre bak kommer det bli problematiskt för mej i alla fall. är 190cm lång så känns som höjjarn är ganska lagom men kanske ska testa en lägre bara för att se.
Jag är också 190 cm lång, kör med en 4” höjare kommer att byta till 3”. Jag har höjaren linjerat med styrstången. Jag hade svårt först i början då man skråade att kunna få ner framändan, men efter jag linjerade höjaren och sänkte styret så har det blivit mycket lättare. Det som sker då man gör det är att skotern blir lite mer lutad utåt mot dalsidan på grund av att man annars får styret för nära, vilket gör att balansen blir bättre på maskinen, och eftersom den lutar lite mer ifrån dig kommer du också längre fram på den. Upplever att efter jag linjerat och sänkt styret så är den lugnare och mer balanserad än den var innan, tycker den är riktigt grym på brant skrå och trädkörning nu…
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Ska prova att flytta ut skidorna jag med inför nästa tur. Vad tycker du om SLP PP jämfört med orginalskidorna? Stor skillnad?

Själv har jag problem att hitta ett bra läge på styrhöjaren. Har provat att haft den i samma vinkel som styrstången, upplever att det ger mindre slag tillbaka till styret. Men problemet är att det känns lite fel när man står och kör, upplever att jag kommer lite för långt bak på maskinen, och när jag står längre fram är det nästan så att styret tar i benen.

Hur har ni andra ställt eran höjare i förhållande till styrstången?
Jag har satt tillbaka original skidorna då powder pro skidorna är hemska i det här föret har även monterat dom i det bredare läget och upplever en klar förbättring. Men till nästa pudersäsong åker dom på igen då gillar jag powder pro skidan skarpt, bra bärighet och styr fantasktiskt bra.

Det ultimata tror jag hade vart Lynx blade skida, kopia av powder pro men med betydligt lägre köl.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Blade med Framvagnen i smala läget kan nog funka. Tyckte den blev tungbruten med dom i breda. Flöt bra, för bra för min smak. Vill kunna trycka ner den när jag vill. Men annars lagom aggressiv.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Tyckte min 146a var okörbar uppåt innan... men så hade jag inte bakfjädrarna speciellt hårt heller och balatan på orginal.
Ska se om jag hinner flytta saxen mellan några fjällsvängar, så ser Jag skillnaden mer direkt. Satte hårdare fjädrar, men blev lite galet, blev dom hårdaste och när jag servade dämparna blev den för hård även på 1 andra. Så satte tillbaka original på 3an.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
blää vad less jag blir. en fjällbjörk hoppade fram och böjde min frontbåge samt spräckte plasten där frontbågen går in/fäster!

fan om dom kunde stå stilla!

sen har variatorremmen släppt lite cord, skar bort det men remmen verkar vara på väg att ge upp!

r.i.p originlremmen.
Attack-björkarna kan vara luriga.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag tycker det är svårt dedär med styret. jag har min höjjare högre än linjen med styrstången men känns som styret blir i vägen när jag vill ställa mej längst fram för att få den att gå neråt igen om den börjar klättra för mycket uppåt på skrå. Lägre höjjare kan hjälpa men styret tar i kroppen hur som hälst när man vill stå längst fram och ska jag då ställa styret ännu längre bak kommer det bli problematiskt för mej i alla fall. är 190cm lång så känns som höjjarn är ganska lagom men kanske ska testa en lägre bara för att se.
Det är just det som du skriver som är problemet med xm... Den obefintliga backshiften och sega karaktären på motorn ställer så sjukt höga krav på dej som förare! Du är redan körd om framändan dragit iväg iaf. Bland träden.. Du ska aldrig stå så långt fram som du kan på den, för då tappar duntryck på mattan! Dvs. Det du försöker astadkomma med vikt förflyttning förlorar du på fäste åsså sladdar du, som snubben som var 190cm och skulle sänka till 3" skrev.. När han hitta the sweet spot så upplevde han större kontroll... Jag låver dej att linjera med stången sänk styret och testa en backe utan träd genom att flytta foten suksesivt 5cm bakåt tills det känns bäst... Kommer att vara mitt för förstärkningen misstänker jag....
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Skulle nog bara satsat på billigaste hanvärmarsatsen och klistrat därinne.
Göra hål osv fungerar nog inge vidare, kommer bara in en massa fukt då.
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Får pröva med det. Hur mycket kan man belasta elsystemet med egna strömslukare egentligen?
 

Rytter

Medlem
26 feb 2009
16
0
1
Umeå
Har märkt något skumt.

När jag startar skotern och den har stått oanvänd ett tag (nu senast har den varit oanvänd över veckorna i väntan på helgen) så tänds check engine lampan direkt efter pipet från DESS systemet. Istället fär "Warm up" så står det "check engine" och lampan tänds. Detta håller bara i sig i ett litet tag ca 10 sek kanske sedan slocknar lampan och texten "warm up" visas.

Får inte detta när skotern stått över natten och jag kallstartar, inte heller får jag detta när jag drar igång den när jag är ute och kör och den är varm. Detta har hänt de senaste 3 helgerna när jag startar den för första gången efter den varit oanvänd under veckorna.

Någon som varit med om liknande eller har en ide om vad det kan vara?

Blir att ringa ÅF imorgon och fråga, men man är ju nyfiken så man vill gärna ha svar nu direkt ;-)

Visst kan dom se när dom kopplar in datorn vilken felkod som gjort att "check engine" lampan tänts?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har märkt något skumt.

När jag startar skotern och den har stått oanvänd ett tag (nu senast har den varit oanvänd över veckorna i väntan på helgen) så tänds check engine lampan direkt efter pipet från DESS systemet. Istället fär "Warm up" så står det "check engine" och lampan tänds. Detta håller bara i sig i ett litet tag ca 10 sek kanske sedan slocknar lampan och texten "warm up" visas.

Får inte detta när skotern stått över natten och jag kallstartar, inte heller får jag detta när jag drar igång den när jag är ute och kör och den är varm. Detta har hänt de senaste 3 helgerna när jag startar den för första gången efter den varit oanvänd under veckorna.

Någon som varit med om liknande eller har en ide om vad det kan vara?

Blir att ringa ÅF imorgon och fråga, men man är ju nyfiken så man vill gärna ha svar nu direkt ;-)

Visst kan dom se när dom kopplar in datorn vilken felkod som gjort att "check engine" lampan tänts?
Det kan du se själv. Hålla M intryckt och blinka med hel/halv ljuset så ska felkoden komma upp.
Står mer om vad koderna betyder på http://m-performance.se/Sidor/etec600.html
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Samma sak på min och vad jag hört många andras. Det är givaren i slutburken som varnar för dig också säkert. Över något.
 

antonasen

Medlem
16 aug 2012
48
0
1
Sundsvall
Det är givaren i slutburken som varnar att det skiljer för mycket mellan den och givaren som sitter på pipan, har kollat upp det med ÅF och fick det svaret, blir så när det kommer varmluft på första givaren och fortfarande är kalluft kvar i slutburken