Hej hopp, ang. Styrhöjaren citerar jag chris burandt.. Han hade följt trenden med stockholms styren på pudermaskiner, men funderade på varför han blev trött i axelpartiet samt varför han hade svårt att kontrollera maskin då det blev brant... Han gick tebacks te sitt ursprung (skotercrossåkare) de är dom som behöver mest kontroll på maskin av alla... Hur många stockholms styren har ni sett där.. Dessutom kör dom 100% 5" styren på deras maskiner.. Dom är +180cm långa, rekommenderar att då du står nära sturet skall du ha raka armar... Svin äckligt i början men när det blir brant förstår man varför...
Sen till cp stången på XM om du inte har höjarn i samma vinkel som stånge.. Så tvingas du nästan över på dal sidan av maskin då du motstyr vid skrå åkning, därfför Norrona med flera rekomenderar höjarn längs stången..
Körde själv med 3"höjare på xm och är 178cm.. Ju kortare ju bättre pos på maskin, hade nog flyttat bak styrsången om man går under 3" då tenderar man att komma för långt fram och man tappar trycket på mattan, åsså sladdar man....
Till er som försöker bygga trädkramare av era xm.. Då jag satte team tied på rmkn blev den skidoo lik i snön, mycket svårare att komma upp på snön, så team tss 04 med rmk org alt 61/40 kam och black purple alt black white sek fjäder så garranterar jag att det kommer lira betydligt bättre i bottenlös puder!
Kör hårt..