summit xm 2013

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
ha låna mig den en dag så får du se.
Du vet ju vad vi säger att du smygkör mycket å inte dampflippar på gasen som vissa andra :)
å ändå tar den 5L milen så nog går det å få den att äta mer ....
Men vid finkörning ser man ju stor skillnad mot övriga märken....
Försvann inte damptummen efter fem dagar på en Summit? ;-)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
ingen som har bekymmer med att den läker glykol?

min lämnar en liten fläck på marken om den blir riktigt varm och står och svalnar
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
800e-tec verkar bygga upp rätt så högt tryck i kylsystemet och vid tillräckligt högt tryck så släpper locket ut lite.

Nivån ska ligga ungefär vid skarven på burken eller strax under, fortsätter man att fylla på så kommer det rinna ur mer.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har nivån sjunkit nämnvärt? Kanske ditt lock öppnar lite för tidigt
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Vanligt, går inte att hålla nivån enligt burken. Min -11 var värre tyckte jag... som att den gick varmare, rann ut riktigt mycket när jag körde efter vägen till garaget.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Både min och kompisens xm trycker ut en skvätt glykol. Så länge det finns i behållaren Skulle jag inte bekymra mig...

Bränslemässigt har jag kört den på allt mellan 1,8 och 6 l/mil. Arbetar den vill den ha mat! Men det fina är ju att den går att snålköra om det behövs. Olja är den mycket mycket bättre på än - 12an boondocker jag hade. På en av brytarturerna drog den i sig i stort sett hela oljebehållarn. 7 mil, 35 liter bensin. På en liknande sväng med Summiten hade det försvunnit ca 3-4cm av oljenivån, samma soppaförbrukning.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Första remman sa upp sig i helgen, 131mil, helt acceptabelt tycker jag med tanke på körningen den fått stå ut med.

Men det blir nog att montera något variator kit inför nästa säsong, när man kör i extremt mycket snö med tummen mestadels mot styret så går det riktigt varmt.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp. Ni som nu hunnit åka summiten i snö som satt sej. Är den så grym som jag misstänkte eller gör sej den mjuka bakändan påmind även där.. misstänker den kan slå över rätt lätt när det blir rigtigt brant.. sista frågan.. vidgren eller morris hur blev han då ni ändrade läget på saxen...
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Mjuk och djup snö ännu i kiruna att den håller sig där man vill ha den. Visserligen inte skråat psykbrant... Tycker den går som en dröm i skogen... gör vad man vill med den, försöker lära mig att köra bland träden utan allt för mycket maskinell skada bara :) lätt att bli övermodig och det blev jag idag då jag vände in den rätt i ett träd...

På 146an gjorde saxbakflyttningen bra med skillnad... mindre snösåg, bättre klättrare. Vill inte vika upp lika mycket på skrå. Kommer upp på snön bra för en 146a
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Jag åker 163 och har åkt i riktigt tät terräng i helgen som var och upplever den väldigt smidig. Har inga som helst problem med att den reser över heller, kan ju bero på längden också =P Kanon nöjd än Sålänge. Körde med skidorna på smalaste i början men då vart den alldeles för orolig så jag ställde ut dom och den följer fortfarande mina vinkningar fast mer kontrollerat.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Har inte kört i satt snö ännu, men gissar den kommer loopa :-D bra bett i mattan.
Inte flyttat saxen än, men låter på jockmus som det är värt att prova.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Ja det blir tyvärr till ett litet problem när snön sätter sig, i alla fall med 146" längd, den står rakt upp hela tiden när det går uppför. Det är ju i och för sig rätt kul och nu när snön har satt sig så har man ju inte samma problem som i puder att man "stegrar bort sig".

Jag ska testa flytta skidorna i bredare läget, nu när snön blivit hårdare så är den lite nervös och eventuella slag känns betydligt mer. Ska tillägga att jag kör med powder pro skidor också.
 

Rytter

Medlem
26 feb 2009
16
0
1
Umeå
Jag ska testa flytta skidorna i bredare läget, nu när snön blivit hårdare så är den lite nervös och eventuella slag känns betydligt mer. Ska tillägga att jag kör med powder pro skidor också.
Ska prova att flytta ut skidorna jag med inför nästa tur. Vad tycker du om SLP PP jämfört med orginalskidorna? Stor skillnad?

Själv har jag problem att hitta ett bra läge på styrhöjaren. Har provat att haft den i samma vinkel som styrstången, upplever att det ger mindre slag tillbaka till styret. Men problemet är att det känns lite fel när man står och kör, upplever att jag kommer lite för långt bak på maskinen, och när jag står längre fram är det nästan så att styret tar i benen.

Hur har ni andra ställt eran höjare i förhållande till styrstången?
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Jag som tidigare kört SLP PP utan att tveka är riktigt kluven, skulle behöva ha ett par liggandes att testa med mot DS2:eek:rna. Tror skotern skulle bli för nervig med SLP PP helt enkelt. Den reagerar redan nu på minsta kroppsförflyttning, men den dyker inte åt en sida p.g.a en aning styrutslag. Lite "förlåtande"... samtidigt som man ibland vill ha DS2:ans lite sämre bärighet, och ibland... oftast... inte. Hojj det är svårt.

Kör styrstång och höjare i samma linje. 3" höjare.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp, ang. Styrhöjaren citerar jag chris burandt.. Han hade följt trenden med stockholms styren på pudermaskiner, men funderade på varför han blev trött i axelpartiet samt varför han hade svårt att kontrollera maskin då det blev brant... Han gick tebacks te sitt ursprung (skotercrossåkare) de är dom som behöver mest kontroll på maskin av alla... Hur många stockholms styren har ni sett där.. Dessutom kör dom 100% 5" styren på deras maskiner.. Dom är +180cm långa, rekommenderar att då du står nära sturet skall du ha raka armar... Svin äckligt i början men när det blir brant förstår man varför...
Sen till cp stången på XM om du inte har höjarn i samma vinkel som stånge.. Så tvingas du nästan över på dal sidan av maskin då du motstyr vid skrå åkning, därfför Norrona med flera rekomenderar höjarn längs stången..
Körde själv med 3"höjare på xm och är 178cm.. Ju kortare ju bättre pos på maskin, hade nog flyttat bak styrsången om man går under 3" då tenderar man att komma för långt fram och man tappar trycket på mattan, åsså sladdar man....
Till er som försöker bygga trädkramare av era xm.. Då jag satte team tied på rmkn blev den skidoo lik i snön, mycket svårare att komma upp på snön, så team tss 04 med rmk org alt 61/40 kam och black purple alt black white sek fjäder så garranterar jag att det kommer lira betydligt bättre i bottenlös puder!
Kör hårt..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag provade en Xm 146" i helgen och har några funderingar..
Lätt att lägga ikull = Check
Lätt att hålla linjen = inte Check.

Vad är felet?
Styrstångens vinkel känns lite 1995 alt Nytro. Inte okej, hur tänkte Ski-doo där?

Motorn på den 146" jag provade känndes ganska tam (inte direkt slö) jämfört med min Arctic.
Motorn på Traktorcitys 154" demo jag körde känndes piggare, det bekräftar min teori om att den måste ha varit preppad på något vis.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
För mycket att lista.. Men jag följer med spänning vad morris, vidgren, jockmus mfl. Kommer fram till!
Ett är säkert, variatorerna lirar fan så illa.. Motorn saknar smäll från början ( förmodligen pga. Low emision arbete från brp) sen har man kastat i en moffa setup i variatorerna = dödat mycket fun factor..
Enda possitiva är att man inte behöver va nån einstein för att få det bättre.. Men satan sånt tålamod för att få det BRA!