switchback 800 2009! hur är den?

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
I helgen var jag i vuoggatjålme och körde skoter (~500-1200 m.öh), vet inte om det var pga höjden men jag hittade inte glappet som vanligtvis ligger på kring 5500 rpm. Hur jag än gjorde så fanns det inte där :O (januari mappen).
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
I helgen var jag i vuoggatjålme och körde skoter (~500-1200 m.öh), vet inte om det var pga höjden men jag hittade inte glappet som vanligtvis ligger på kring 5500 rpm. Hur jag än gjorde så fanns det inte där :O (januari mappen).

Det är just det som är problemet med mappen på 800cfi, den funkar inte under 500 meter ö.h.
Tycker min går sämre än nånsin med januarimappen.. bluddrar nånting horribelt inte bara vid 5500 utan även på lågfart.. Blir spännande att se vad nästa rackel mapp kommer ge för symptom..
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Mappen dom håller på med nu testas i trakterna runt umeå, så den borde ju funka här tycker man.. fast förtroendet för att polaris duger till att få 800an att gå som den ska är i princip obefintligt från min sida.. kommer inte köpa en ny 800 förrän jag vet att dom fått till mappen.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Varför ska du köpa en ny? -09 är ju i princip ny :p
Är mars mappen bättre än januarimappen? mindre bludder och lägre förbrukning?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Är mars mappen bättre än januarimappen? mindre bludder och lägre förbrukning?
Ingen skillnad i förbrukning för mig i alla fall. Ligger fortfarande kring 3.7-4.1 i förbrukning beroende hur jag kör :p

Nu har den nya uppdateringen kommit. Ska få min installerad snart. Dom byter tydligen ut hela boxen vad den nu heter mot en ny. Vet inte exakt vad som görs men det skulle tydligen bara komma 200 st sådana till hela sverige. Kommer säkert mer senare om behov finns.

Om någon vet mer skriv gärna här.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Jaha, min tog 2,3-2,6 i helgen beroende på hur jag körde med januarimappen. Ska lämna in min på tis/ons nästa vecka för uppdatering kommer jag också få en ny box då lr? är det ecu boxen?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Nu var det inte dimensionen jag funderade över det är ju samma på alla 22 mm. Kan inte kolla för jag har inte skotern på denna ort. Men som sagt ser ut att passa om jag minns rätt hur det ser ut på skotern.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Varför ska du köpa en ny? -09 är ju i princip ny :p
Är mars mappen bättre än januarimappen? mindre bludder och lägre förbrukning?

Ny ? Nä, en -09 är ju 2 år gammal.. dessutom har min gått 500 mil innan säsongen är slut och en skoter som gått långt tappar så förbannat i värde även om den är nästan ny. Nu är det en rmk assault orange madness 2011 som lockar :)
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Får väl se till nästa år om dom får till det.
Nån som fixat framdämparna? Är det bara att pumpa i mer luft i dom för att få dom hårdare lr hur funkar dom?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Uppdateringen med ny ecubox blir inte av förrän nästa år antar jag. Det är ändå slutkört för i år för min del. Polaris har tydligen skickat ut så otroligt få så det är knappt någon som fått den. Vet inte varför.

Framdämparna ska inte ha luft. Det står air 2.0 på dom men det är kvävgas som ska i har jag hört. Vet inte om det är svårt att fixa själv?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Det kan bildas kondens om man bara använder luft. Gasen är torrare i alla som jag har fattat det.

Man kanske kan fylla på lite med luft om det skulle behövas dvs större delen gas + liten del luft. Det är min gissning. Men då bör man nog korta serviceintervallet känns det som.
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Funkar inte med att bara skaffa en pump till framdämparna som sitter på. Måste byggas om, man får byte ut munstyckena/pluggarna till schrader ventiler i gaskammrarna. Går då att köra med dem precis som Fox Float dämparna. Men luft har ju även sina nackdelar, ändrar volymen mycket beroende på temperatur & även kondens-känsligt. Och det är ju inte något vidare med rost inne i dämparen.