switchback 800 2009! hur är den?

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Pratade med min ÅF i torsdags och enligt han så va en ny uppdatering på G närmaste veckan så de borde kanske finnas en nu.. ska ringa o kolla
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Pratade med min ÅF i torsdags och enligt han så va en ny uppdatering på G närmaste veckan så de borde kanske finnas en nu.. ska ringa o kolla
Kan du skriva och säga när du vet. Är intresserad av att få den där uppdateringen installerad.
Vet du vad den är tänkt att åtgärda? Skulle vara kul att veta det också.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Som jag förstod så är det döläget på mellanregistret dom försöker få bort men även förbrukning skulle bli bättre. Ifs så har ja hört de flera ggr nu o ja vet inte om de blivitt nå bättre.... ska ringa imorgon för mer info
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Det kanske går att spänna fjädern i boggin hårdare än i 3 steg. Missade att en i denna tråd skrivit att han spännt den med 6 klick. Jag som trodde 3 var max måste ha missuppfattat detta.

Är det nån som kollat dom där kablarna man kan ta isär eller koppla ihop. Verkar ha något med etanol i bensinen att göra eller inte. Har inte ens kollat på det är det nåt man borde ha testat?
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Klick har ju med dämparna att göra, och steg fjädringen. beroende hur man nu vill se det.
Appro på dämpningen, hur j*vla många klick finns det på dämparna? har säkert vridit drygt 20, ska det inte komma nå stopp lr nå? tycker heller inte det blir nån större skillnad på dämparna:S
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Ja det var fjädern jag pratade om jag kanske var otydligt där som pratade klick. Menade bara att man vrider det där vredet i "klick" (fast det bara finns 3 inställningar) som på dämparen.

Jag fick den senaste mappningen installerad idag. Var ut och provkörde lite och den verkade gå fint. Tyckte den gick bättre än innan. Svårt att säga om det var nån stor skillnad motför förra jag vet inte faktiskt men jag tyckte den kändes rapp och bra. Ska kolla förbrukningen om jag hinner innan snön försvinner nu. Den har legat på 3.7-4.0 i förbrukning lössnökörning med ripsaw-originalmattan. Har dock fått en 44 matta på nu så det påverkar säkert mer än nyaste mappningen.

Du kanske har vridit för långt. Jag hade en phazer fx innan och då märkte man stor skillnad när klickade sig fram. Fanns dock runt 25 lägen om jag minns rätt. Fast det är ju andra dämpare.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Har vridit betydligt mer än 12 klick :O Det är ju air 2.0 dämpare fram, dom har ju ingen klick funktion och måste pumpas med en speciell pump som kostar skjortan.

Snowdevil: har du nyaste mappningen? en resumè isf tack :)
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Vad jag vet kom väl senaste mappen i mitten på januari, eller har jag missat nåt ? Har det kommit en ny mapp IGEN ??
Ja det har kommit en ny igen. Om du scrollar upp lite så ser du att lantz81 har skrivit om den.
Jag har bara hunnit köra en knapp timme med den senaste mappningen så kan inte uttala mig så mycket om den ännu.

Det är ju inte kalixmaskiners fel att boggin är lite mjuk på polaris -09or. Om inte polaris står för det så måste ju återförsäljaren betala hela kalaset inkl material och arbetstid så det kan jag förstå att man vill slippa.

Vad tror ni shimsa om dämparna eller byta till grövre fjäder eller både och?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Klick har ju med dämparna att göra, och steg fjädringen. beroende hur man nu vill se det.
Appro på dämpningen, hur j*vla många klick finns det på dämparna? har säkert vridit drygt 20, ska det inte komma nå stopp lr nå? tycker heller inte det blir nån större skillnad på dämparna:S
Det verkar vara returen det klickvredet om du menar den som sitter på dämparen i boggin. Trodde det var kompressionen men det verkar inte vara nån skillnad mellan lägsta och högsta läget när man vrider på det så det är nog returen.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har vridit betydligt mer än 12 klick :O Det är ju air 2.0 dämpare fram, dom har ju ingen klick funktion och måste pumpas med en speciell pump som kostar skjortan.

Snowdevil: har du nyaste mappningen? en resumè isf tack :)


Ja just det, glömde att det var swb vi talade om. De har ju andra dämpare än min..
Jag har januarimappen om det nu är den nyaste, men tappar ju räkningen med alla dessa mappar till höger å vänster.. tycker skotern går ungefär som den alltid gjort med mer eller mindre bludder på mellanregistret. Nu har den blivit totaldöd på topp oxå men det är variatorfjäderns fel och har inget med mappen att göra..
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Jag drar upp denna tråden igen för att få höra om det är någon mer som kört lite på senaste mappen och har något uttalande om detta.
Går det att få denna skoter att dra under 4l milen? Verkar inte spela någon roll hur jag kör eller vilken mappning jag har så har den alltid tagit runt 4l milen.

Januarimappen är gammal snowdevil.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Jag har faktist fått min att dra omkring 2,5 liter milen (woho! -.-' ). Vanligtvis ligger den på 3,5-3,7 liter/milen. Tycker den borde dra mindre. Kanske blir bra när(om) dom får till en bra mapp =/
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Ni som har flyttat om främre boggi infästningen till 08ans placering, hur tycker ni att det blev. Man har ju hört att 08orna kändes konstiga att köra.
Har även läst om dom som testat nya mappen som är på gång, och dem var iaf positiva till den, men det var ju i USA och där har dem ju lite annan bränsle kvalitet (lägre oktanhalter). Får väl se hur den funkar här, bara den kommer ut någon gång. Lät som det var pappers-svammlet kvar innan den släps ut officielt.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Jag drar upp denna tråden igen för att få höra om det är någon mer som kört lite på senaste mappen och har något uttalande om detta.
Går det att få denna skoter att dra under 4l milen? Verkar inte spela någon roll hur jag kör eller vilken mappning jag har så har den alltid tagit runt 4l milen.

Januarimappen är gammal snowdevil.


Säker att ni som fått mappen installerad i februari verkligen SLÄPPTES i februari ? Att det inte är januarimappen ni fått ? För jag har januarimappen i min och enligt min ÅF som jag pratade med senast idag så har nyaste mappen inte släppts än, dom håller på att testa den för fullt enligt honom.. Så det verkas vad jag förstår inte finnas nån nyare mapp än den som släpptes i slutet av januari..
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Säker att ni som fått mappen installerad i februari verkligen SLÄPPTES i februari ? Att det inte är januarimappen ni fått ? För jag har januarimappen i min och enligt min ÅF som jag pratade med senast idag så har nyaste mappen inte släppts än, dom håller på att testa den för fullt enligt honom.. Så det verkas vad jag förstår inte finnas nån nyare mapp än den som släpptes i slutet av januari..
Ja det låter bra att dom testar den ordentligt. Jag har fått 2 mappar inlagda sedan jag skaffade skotern. En i januari eller om det var februari och en nu i mars. Men den tvekar ju fortfarande ibland lite när man gasar samt att den nyser till lite då och då så det finns ju utrymme för förbättringar hoppas den mappen du pratar om kommer snart.