Switchback assault 800 tips och knep

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Tänkte byta matta på skotern men värdelös som man är så råkade jag dra av en av bultarna som håller fast locket till kedjehuset. Har försökt x antal timmar med att få till skiten men går inte vidare.
Har försökt att dra ut bulten med en grispitt men bulten är modell hårdare så den äter borrarna, plus att det är bulten längst ner till vänster så den är inte helt lätt att komma åt kan man säga.

Någon som vet hur pass hårt lagren för drivaxeln + axeln från variatorn sitter? Är det bara att ta bort segersäkringen och pilla ut lagret eller måste man ha någon typ av avdragare? Skulle underlätta om jag kunde få bort hela huset och borra ur ett spår på baksidan, bulten sticker ut lite där.

Enormt tacksam för hjälp :D

http://www.n0.se/v/f/93a42_horskotern.jpg (skriver in länken också då den bilden inte syns för mig)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Tänkte byta matta på skotern men värdelös som man är så råkade jag dra av en av bultarna som håller fast locket till kedjehuset. Har försökt x antal timmar med att få till skiten men går inte vidare.
Har försökt att dra ut bulten med en grispitt men bulten är modell hårdare så den äter borrarna, plus att det är bulten längst ner till vänster så den är inte helt lätt att komma åt kan man säga.

Någon som vet hur pass hårt lagren för drivaxeln + axeln från variatorn sitter? Är det bara att ta bort segersäkringen och pilla ut lagret eller måste man ha någon typ av avdragare? Skulle underlätta om jag kunde få bort hela huset och borra ur ett spår på baksidan, bulten sticker ut lite där.

Enormt tacksam för hjälp :D

http://www.n0.se/v/f/93a42_horskotern.jpg (skriver in länken också då den bilden inte syns för mig)
Är det en 11 så går kedjehuset skruva bort, du behöver inte bort med några lager.

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
En fundering. Visst är det skillnad på SLP PP (powder pro) och SLP SLT (straight line track) ? För den skidan som rekommenderas i denna tråd är väll den senare?

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Paybacks drivmedelsförstärkare är sjukt fin, prova i min f7:a, skillnaden på renhet i motorn utan och med payback. Sotigt som satan överallt före, efter jag kört payback en säsong så var motorn kliniskt invändigt, finns att köpa på Laitis!
Kör 1 % olja i tanken och 0,2% paybacks drivmedelsförstärkare kan jag lova motorerna håller för alltid.

Oljan i tanken gör susen speciellt för de områden som normalt kan bli utan i vissa skrymslen typ ner i veven mf ställen. Och boret i drivmedelsförstärkarn håller spridarna i nyskick + rost borta även under vinterförvaring + lägger ut det hala ytskiktet överallt.

Jag rek olja och payback i alla tvåtakts tankar "som har insprut"

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
En fundering. Visst är det skillnad på SLP PP (powder pro) och SLP SLT (straight line track) ? För den skidan som rekommenderas i denna tråd är väll den senare?
Får jag bumpa min fråga? Finns det någon vänlig själ här som kan svara ? =)

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Jag har fått ett erbjudande från en firma att ta hem vita SLP SLT från USA för 3550kr. Tycker ni jag bör slå till ? =)

A

AssaultRMK

Nej, SLP PP är en bättre skida passande SWBn, Motorhuset.se var åtminstone tidigare billigast när det gällde dessa och sålde dem då för 3000kr inkl allt och frakt.

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Tack för lite synpunkter. Ja läser man i denna tråd så är SLT en bra skida. PP blir tungstyrd och spårig på led. Är SLT enormt dålig i djupsnö enligt er? Påverkar bredden på skidan mycket i djupsnö enligt er eller kan det finnas fördelar med en smalare skida vid viss typ av körning?

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Är switchbacken lätt att bryta i trots den något bredare framvagnen? Fått ett bra pris på en -13 men är samtidigt väldigt sugen på en freeride då jag redan kör skidoo och trivs väldigt bra där..
Får bättre pris på en switchback än freeride så lite talar ju för den, skulle bara vilja veta hur polarisen är.

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Är switchbacken lätt att bryta i trots den något bredare framvagnen? Fått ett bra pris på en -13 men är samtidigt väldigt sugen på en freeride då jag redan kör skidoo och trivs väldigt bra där..
Får bättre pris på en switchback än freeride så lite talar ju för den, skulle bara vilja veta hur polarisen är.
Jag skulle vilja påstå att den är det. Allt är relativt självklart. Men jämfört med en Renegade -11 jag jämförde med i vintras är den enormt lätt bruten.

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Original skidan funkar ju jätte bra så jag personligen skulle ju lägga dom där pengarna på annat till skotern..
Ja det är inte så tokig, men jag skulle villa ha vita skidor för fåfängans skull samt att jag tycker skidorna är lite tungstyrda emellanåt.

En annan fråga om det är någon som prövat. Om jag skulle byta till SLP PP, får jag bättre styrning jämfört med original?

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Btw, såg på blocket ett erbjudande med lite extra godis, nu vet jag inte vad du fått för erbjudande men tänkte iallfall tipsa...
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Switchback_MOTORHUSET_EDITION_49162959.htm?ca=1&w=3

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Ja det är inte så tokig, men jag skulle villa ha vita skidor för fåfängans skull samt att jag tycker skidorna är lite tungstyrda emellanåt.

En annan fråga om det är någon som prövat. Om jag skulle byta till SLP PP, får jag bättre styrning jämfört med original?
SLP PP är en aning aggresivare än gripper skidan. Det blir inte mindre tungstyrt med SLP. Det blir säkerligen bättre styrning än med gripper, MEN SLP pp blir jävligt nervösa när det är lite skare. Jag skulle inte byta ut gripper med ett par Slp...men det är jag det.