Switchback assault fixas inför vintern

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Köpte mig en ny spade på biltema .. 70:- är den nog värd :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Ser ut som samma som Classes har/hade fast deras var blå och dyrare. Har en sån, funkar förvånande bra måste jag säga! Trodde inte plasten skulle palla när snön var hård men inga problem. Enda bekymret jag har är att fästa den på skotern. Men en massa stroppar så går det, drygt å få lös bara. =)

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
annars så kan du ju bara kolla på det "nya" kedjehuset så ser du ju vart det är limmat :)
Kan väl avslöja att det är nog jag som demonterat det där kedjehuset ;)
Går bra men tålamod och värme. och som en tidigare sa. enklast att värma från insidan tunnel.
Tror du har tjänar på att riva ut boggie och matta. Lycka till! :)

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jo precis jag kollar bara på de "nya" och kollar vars limmet sitter på de :p vad är de för lim man ska använda ? eller måste man limma dit de nya ?

spaden kostar ju bara 70:- så jag är nöjd om den håller ett tag bara :p
man får väl vara försiktig i skare och klibbsnö så man inte knäcker den :)

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
sen så kan du ju vara lite försiktig att elda på andra limmade delar av skotern. tex kylaren då du förstör limningen om den hettas upp för mycket.

tycker denna film beskriver mitt tycke om spadar i plast.. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=LbMVrZfA9Gg
ja men jag tror ändå att den funkar ganska bra .. de som kommer ge vika med säkerhet är handtaget och kanske lås pinnarna man klickar i för att montera ihop den , då dom är i plast . men resten av spaden tror jag ska hålla :p

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jag körde på det här:
https://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/2-Komp--Lim/Lim-karosseri-Powerbond/?p=1

Den har samma och i vissa fall bättre egenskaper gällande hållfasthet än de epoxy som Polaris använder, härdar dock långsammare.

Limma måste du göra, chassit på dessa maskiner är ju så mjukt att utan så är det nog risk att du råkar ut för större haverier.
Hur lång härdningstid är de på den ? :) jag ska ringa och kolla vad priset är på polaris lim och om dom har de hemma :) men är de för dyrt så köper jag nog inte de :p

A

AssaultRMK

Hur lång härdningstid är de på den ? :) jag ska ringa och kolla vad priset är på polaris lim och om dom har de hemma :) men är de för dyrt så köper jag nog inte de :p

60min härdtid och 72h till full styrka.

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Idag har de blivit bytt kolvar i skotern :) blev lite stressad efter en kompis kom förbi med sin nya IQr 600 -12 som jag tog på en provsväng (abstinens på högnivå) ... sen är de inte bättre då allt folk lägger upp alla bilder från hemavan med 1-1.5m puder snö :p
Nu är de bara att vänta till måndag och köpa lite kaross lim . Då kan man äntligen montera kedjehuset och ta ut den på en sväng och dämpa skoter suget lite :)
Nyårs resan till tärnaby verkar ju lovande då de ligger så mycke snö där uppe :)

Attachments

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Mitt kedjehus var då inte änns limmat :/ kanske därför de hade spruckit ?
Var iaf skönt att de inte var limmat när de skulle lös :p

wtf, var det inte limmat!! borde räknas som konstruktionsfel då enda plåten som håller ihop chassit på mag sidan är vekare än fan..

Dvs att kedjehuset lär fungera som brytpunkt mellan tunnel och bulk på magsidan! JAG tycker du borde få ett nytt kedjehus av polaris!

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
wtf, var det inte limmat!! borde räknas som konstruktionsfel då enda plåten som håller ihop chassit på mag sidan är vekare än fan..

Dvs att kedjehuset lär fungera som brytpunkt mellan tunnel och bulk på magsidan! JAG tycker du borde få ett nytt kedjehus av polaris!
Ja jag skulle ju vilja ha de också :) ska påpeka de nästa gång jag är in på eson .. men lär ju inte få mer än ett "ajdå" som svar nu då garantin har gått ut :/

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ja jag skulle ju vilja ha de också :) ska påpeka de nästa gång jag är in på eson .. men lär ju inte få mer än ett "ajdå" som svar nu då garantin har gått ut :/

Kedjehusen var inte limmade på årsmodell 2011, detta började man med 2012.