SX500 " Timbersled "

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
kastar in en bild på skenorna , skulle önskat hitta lite nyare modell på skenor med samma böj, men jag får börja med dessa läckerheter..:tongue1:

Attachments

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Tänkte börja bygga boggin men har inte riktigt bestämt mig för vilken modell det ska bli. valet står mellan timbersled och expertx... kungarna på snömoppar (snowhawk) kör ju med expertx men hmm vad ska man bygga ???:tsk:
Om man ser till skotrarna så är ju timbersled en renodlad puder boggie så jag skulle tro den funkar bättre än expert x i lössnö.

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Förr säsongen påbörjade jag en "crossbaneversion" som använder orginal bakdämpare o sedan samma boggiuppbyggnad som polaris ruch, rusch, ru va fan hur den nu stavas !!!

Attachments

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
Förr säsongen påbörjade jag en "crossbaneversion" som använder orginal bakdämpare o sedan samma boggiuppbyggnad som polaris ruch, rusch, ru va fan hur den nu stavas !!!
det va lätt den snyggaste versionen iaf! :)
varken jätte hög, lång, smal/bred! lagom är bäst! ;)

Ph

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Fabulerade iväg lite i byggandet, fan man har lite för lätt för hitta på nya lösningar.... men om jag bygger boggin av den gamla cr 500 svingen så måste det vara ett slags miljötänk... huvva men det kanske skulle funka den e lagom lång iallafall..:madgrin:

Attachments

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Alltid spännande med nya ideer. Boggiegeometrier är ganska komplicerat. Mycket testande innan man ser att det funkar som man tänkt. Jag är nog av uppfattningen att en vanlig skoterboggie är det bästa utgångsläget. Prova gärna men jag tror att det behövs många ändringar innan man blir nöjd med slutresultatet.

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Japp det blir en vanlig boggi till o börja med, man vill ju hinna testa bygget innan snön börjar tina.Hann med lite fredagsmys i garaget så nu e " mellanaxeln färdigsvarvad, men har dock inte bestämt vilken drevning jag ska köra ...:confused:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förutsatt att du har originaldrevningen på crossen och drivhjulen är 8-kuggars 2,86" delning är dimbersleds drevling 17 kugg på mellanaxeln och 20 kugg på drivaxeln. Rätt eller fel, det är vad dom valt iallafall...

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Dra 4 snabba whiskys så kommer lösningen som en blixt fra klar himmel...eller så dyker ja upp i morrn kväll vid 3draget!!!va ju förbi dig tors förmidda,nykter

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
You do the math ;-)
Ta reda på delningdiametern för de drev du tänker använda. Om du inte vet, kolla i kedjeboken som du laddar ner från kedjeteknik.se. Min 450 har kedjetekniks artikelnummer 500, 5/8" delning. Dela de olika delningsdiametrarna på dreven och du har utväxlingsförhållandet. Enklare är att skita i delningsdiametern och bara dela tandantalet för att få fram utväxlingsförgållandet.

Last edited:

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Räknade lite o det blir 17 på mellanaxeln, som timbersled , sen 13 o slutligen 17 på drivaxeln... kom dock på att konstruera bort två st "spännrullar" (alla):bigsmile::bigsmile::bigsmile:

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Det e en matta från ett polaris atv bandkitt 100 tum lång 2,52 delning o 29 cm brett, lyckades fixa loss en matta från fabriken i finland :bigsmile::bigsmile:

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
+5 grader o regn i luleå :tsk::tsk: tur att det alltid e bra väder i garaget. Halkade in lite på crossbaneversionen ,o en kreativ natt senare så har jag hunnit med detta :madgrin:

Attachments

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Jopp nog händer det lite iallafall men inte sååå mycket på snömoppefronten:tsk: e inne i en" jobba dygnet runt" period fram till helgen, men nästa vecka då smäller det till :evil: