Allt är väl relativt hur saker håller för folk...vissa kan få allt att gå sönder, det beror helt på hur man bär sig åt =)
De här med remproblem och skidoo är väldigt väldigt uppförstorat via nätet precis som allt annat som skrivs på nätet ska man ta det med en nypa salt...
Jag hade själv en Skidoo Xrs 600 Sdi 2007a som jag köpte ny första remmen höll bara tror det var kring 30-40 mil. Läste då på lite och började höra mig för hur man skulle göra. Bland annat ta bort en del av variator skyddet på den skotern hjälpte mkt för att väck all varmluft.
Sen att rengöra variatorerna från damm & rem rester med bromsrengörning, ta bort början till uppremsningar på remmen och bränna bort de sista med tändare. Sen när man kört fast så stå inte och tokgasa som vissa gör de stinker rem lång väg. Har man kört fast gräv dig lös, tippa upp skotern åt båda sidor och bygg med snö under så skotern kommer sig upp eller be om hjälp att ta dig lös.
Med dagens skotrar som har kring 0,73 hästkrafter per kilo så håller inte en rem lika bra som förut speciellt inte om man missköter sig totalt och gör allt för att den ska gå sönder.
Tror faktiskt snowmobile hade en bra variator guide i fjol om remmar och variatorer?
Så ta å rengör och sköt om grejerna på skotern och tänk dig för om du kört fast, gäller oavsett märke alla skotrar "äter" remmar om man inte tänker sig för.
Det svider rätt hårt att behöva köpa en ny rem för 2000-2500 kr. Och har du väl sprängt en rem så kan du ha gjort bort dig å det skapar mer remproblem i framtiden...