Törs man köpa en freeride-12?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
En eloge till ni som skriver att remmarna håller 60-100 mil. Oftast när det pratas sådant här så är det ju alltid min har gått 2000mil 8800varv konstant utan minsta problem. Nu vet man ju hur det kommer se ut. Vilken rem kör ni med, en arbetskollega säger att han provade alla remmarna. 391, 411 och vad dem nu heter men att det var någon billig Laitisrem som funkade bäst. Nu körde han en kort så det spelar väll in.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör bara 391 pga det är förhållandevis bra pris på dom (inte i sverige)
Har ingen erfarenhet av "pirat" remmar men det jag lyckats läsa mej till är att dom fungerar bra men ger sämmre förvarning innan det smäller.
Och att man ofta får vikta om mm så känns inte aktuellt för mej

Då vi kör som vi kör blir variatorerna ibland över 100c heta och det tror jag ingen kort maskin kan komma upp i utan en fruktansvärt dålig setup. Så kör jag led med min är dom "lagomt" varma och får känslan av att ett par 100 mil/rem inte är några problem
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Allt är väl relativt hur saker håller för folk...vissa kan få allt att gå sönder, det beror helt på hur man bär sig åt =)

De här med remproblem och skidoo är väldigt väldigt uppförstorat via nätet precis som allt annat som skrivs på nätet ska man ta det med en nypa salt...

Jag hade själv en Skidoo Xrs 600 Sdi 2007a som jag köpte ny första remmen höll bara tror det var kring 30-40 mil. Läste då på lite och började höra mig för hur man skulle göra. Bland annat ta bort en del av variator skyddet på den skotern hjälpte mkt för att väck all varmluft.
Sen att rengöra variatorerna från damm & rem rester med bromsrengörning, ta bort början till uppremsningar på remmen och bränna bort de sista med tändare. Sen när man kört fast så stå inte och tokgasa som vissa gör de stinker rem lång väg. Har man kört fast gräv dig lös, tippa upp skotern åt båda sidor och bygg med snö under så skotern kommer sig upp eller be om hjälp att ta dig lös.

Med dagens skotrar som har kring 0,73 hästkrafter per kilo så håller inte en rem lika bra som förut speciellt inte om man missköter sig totalt och gör allt för att den ska gå sönder.

Tror faktiskt snowmobile hade en bra variator guide i fjol om remmar och variatorer?

Så ta å rengör och sköt om grejerna på skotern och tänk dig för om du kört fast, gäller oavsett märke alla skotrar "äter" remmar om man inte tänker sig för.

Det svider rätt hårt att behöva köpa en ny rem för 2000-2500 kr. Och har du väl sprängt en rem så kan du ha gjort bort dig å det skapar mer remproblem i framtiden...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Och har du väl sprängt en rem så kan du ha gjort bort dig å det skapar mer remproblem i framtiden...

Den största faran med att spränga remmen är väl att man kan åka på att rikta veven. Eller den klassiska serie 3 rotax, packboxen innanför variatorn får sig en kyss med följd att skotern skär.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Allt är väl relativt hur saker håller för folk...vissa kan få allt att gå sönder, det beror helt på hur man bär sig åt =)

Så ta å rengör och sköt om grejerna på skotern och tänk dig för om du kört fast, gäller oavsett märke alla skotrar "äter" remmar om man inte tänker sig för.
Mina maskiner har alltid velat ha rem, men har aldrig kört sönder en rem vid en fastkörning...?
Hålla efter variatorer är en självklarhet.

Min slutsats är att original variatorsetup funkar för "normalåkaren".
Åker man lössnömaskin som jag så funkar det oftast bra att surfa lite myr, göra lite klättringar då och då, åka fort på led (varför man nu skulle göra med med en lössnöare) utan problem.

Men när man börjar åka på riktigt, vara i bäckraviner och piska maskin längre stunder för att överhuvudtaget ta sig fram, ja då har jag har då aldrig stött på en originalmaskin där remmarna håller, oavsett märke...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är en sak jag inte förstår. Alla skriver gör rent variatorerna från gummirester och rengör remen?

Blir dina variatorer skitiga har du mest troligt en dålig variatorsetup.
När min lirar fint i variatorerna är skivorna så rena som dom kan bli.

Däremot hur många av er tar isär variatorerna och rengöra alla glidytor på lagringar till viktarmar rullar mm?
det gör jag men skivorna får sköta sej själv.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Är en sak jag inte förstår. Alla skriver gör rent variatorerna från gummirester och rengör remen?

Blir dina variatorer skitiga har du mest troligt en dålig variatorsetup.
När min lirar fint i variatorerna är skivorna så rena som dom kan bli.

Däremot hur många av er tar isär variatorerna och rengöra alla glidytor på lagringar till viktarmar rullar mm?
det gör jag men skivorna får sköta sej själv.

+1 på den!

Sen som redan sagts, hur länga ska en rem hålla vid verklig plågning i skogsbranter med noll fartvind som kyler. Tror nog man får vara nöjd om man kommer över 50 mil vid enbart sådan körning.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Jag åker på en freeride 137:a 12:a och de är en sjukt rolig maskin. pigg och smidig.
Enligt Motorbolaget i Umeå så går !2:eek:rnas motorer inte sönder på samma sätt som 11:ans motor. Så de rekommenderade mej att köra denna säsong också och lämna in för kolvbyte nästa år. Min har gått 350mil.
Då har man bättre andrahandsvärde på den å.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jamen det här låter ju kanon! Nu fick man tillbaka lite sug igen:) priset jag har fått är ca 80k, dä kan väl inte vara ett så dumt pris?
Har det blivit någon affär?
Här är en bild på den som jag köpte för några veckor sedan, helt original 146" 2012 förutom att jag monerat lite högre styrhöjare och CA Pro XTX.


Freeride.jpg
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Har det blivit någon affär?
Här är en bild på den som jag köpte för några veckor sedan, helt original 146" 2012 förutom att jag monerat lite högre styrhöjare och CA Pro XTX.


Visa bifogad bild 18349
Nja, inte helt original:) Lite ändringar är det.
Lyftbåge silver (svart original)
Spindel vit (guld original)
Ingen ruta
Bukskydd.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ok då,
Numer är det även en uppgraderad styrbox från mulle i den och vilken kväll som helst ska jag stoppa i lite nya saker i variatorerna.