TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Snart borde du riva i gång vrålåket igen :D
Jo snart ska de igång igen såfort isen lagt sig.

Blir några justeringar på min 1000cc ivf ,,Troligast inge på 900an som vi är mest nöjd med.

Min tc låter en aning för högt så jag ska täta till dämparen en aning. Och det i sin tur medför att jag inte törs åka 28mm stingers pga det högre motståndet.
Min tc ligger väldigt nära spikning hela tiden nu med 28mm stingers så jag får nog gå upp till 30mm med tätare dämpare gissar jag. Kan bli så grova som 31mm ber på hur tät/tyst jag gör dämparen.

Jag har faktist gjort en motormodd i vårvintras som jag inte hann provköra . Jag fick tag i org topplock som jag gjorde om en aning. Jag sänkte kompet till ca 12,5-1 för att kunna köra 95okt säkrare för den låg väldigt nära spik förut även på 95 okt (delv ber på smala stingers.

Jag skulle även vilja ha tag på beg trimpipor av någ slag för jag/vi har igentligen ingen aning hur bra eller anus våra omgjorda pipor drar. D&D bigpipe vore intressant provköra.

Om någ ligger på Trimpipor av någe slag så säg till. Jag är även intresserad av helt org pipor
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Oj någon som väcker denna gammtråd hehe.

Jo statusen är "inte haft tid förens nu att färdigställa nertystningsprojektet = bygga om till grova stingers men strypa i dämparen istället. Jag är just i dag klar med svetsningen av de bet grövre stingrarna 35mm inv mått mot 28mm i fjol. Det är 1mm grövre än org stingrar så jag antar jag kan strypa utblåset i dämparen ner till blygsamma 40mm hoppas jag. Då går den tystare än en org Thundercat. Utblåset är dessutom omflyttat rakt ner i skidspåret för mindre riktverkan på bullret.

Jag hoppas också att motorn gillar mer flöde genom stingrarna då den har generösa insugsmått och portning och låg farligt nära spikning i fjol.

Har också kostat på ställbara vikter då den var svår att få på belastning på låg/mellanvarv. Med de vikterna kan man flytta in vikterna närma leden så den växlarihop mer tidigare. Det ger även lägre touringvarv vilket inte är dumt för bränsleåtgången för den var fasligt törstig vid sportåka led i fjol 5-6l milen!!.

900an körs då o då och är helt ok i stinger o dämpare (tror vi). Den går tyst och bra i hela registret så vi tror inte den kan gå bättre. Kan ev tänkas att den också skulle få ut några hk med mer flöde i stingers o dämpare?
Det märker vi om min kräker ur ovanligt många hk med mindre motstånd så får vi nog grova på även dennes stingrar eller åtminstonde sätta dit mer öppen dämpare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
årets moddar blev en hit ,,jävulskt nöjd minst sagt !!Jag fick en hel bunt flugor i en smäll:amuse:
Tystare
Bränslesnålare
Råstark på lägre varv

De nya moddarna för i år blev en hitt.
Det är 35mm stingers och topplocksbyte till mer vridtoppar bredare squishband för att flytta ner effekten några hundra varv. Jag gillade inte ligga på över 9300v då förbrukningen var sjukt hög och ljudet bedövande.
Dämparen är såpass strypt att den tog så stora stingers utan att gå sämmre . Nu låter den som en org thundercatt i db och piporna laddas upp lika fort som i fjol.

Nu kan jag lasta på 72,6gr vikter (64gr i fjol) och den drariväg utan dess like! Supertippvikterna är lastade maximalt långt in på vikten så de ger på brutal matning från låga varv . Nu kan man köra ledtouring på bara 5000-6000v så soppaförbrukningen sjönk kraftigt. Jag kan köra den på 2,5lm om jag inte gasar hårt.
Ber på vilken helix och sekfjäder jag har varvar den forfarande rätt skapligt trotts blyvikterna 8800-9000v (startvarv 4000v) den tycks vara brutalt stark just på 8800v.

Jag ska försöka ta mig till sandslåns dragracing nästa månad för nu kan nog 4taktsturbomaskinerna få det svettigt ,,,och nu måste jag försöka hä mig till en bromsare:amuse:

Ska fixa film så fort jag kört in den nya remmen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Mindre än 24 timmar sedan skrev han att han låste försöka ta sig till en bromsbänk, tror inte han se hunnit.

Topic: skulle vara roligt med en film, och kanske tillochmed se den live någonstans:)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Mindre än 24 timmar sedan skrev han att han låste försöka ta sig till en bromsbänk, tror inte han se hunnit.

Topic: skulle vara roligt med en film, och kanske tillochmed se den live någonstans:)
håller med dig! man vill se maskinen i arbete!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Den kommer synas på sandslåns/hästagrunnet skoterdag-dragrace nu snart nästa mån dat? Jag ska bara leta åt en lätt förare för jag är för tjock :amuse:
Men film måste jag göra ändå då de förra filmerna inte på långa vägar visade hur den går nu. Den var käpprätt åt hell bestyckat i variatorerna i fjol.

I går testade jag yttligare ny variatorset i sekundären.

I primären har jag 72,6gr supertippvikter och fjäder som ger 4000 startvarv,,ska prova ännu tyngre vikter senare.

I sek testade jag min nyare rullblock se variator öööö årg 98 haha. Sopade i 60/40 helix med f7an gröna fjäder i mittenhålet. Jag har kört den äldre glidklackaren förut för den är svinbra vid acc ivf ,,ej lika bra vid tillbakaväxling i snö.

Det är nog nära optimalt för både lite dragrace som toring med ovan setting,,jag kan ligga o ledåka på mellan 4500v till 6000v max (under 100kmt) men såfort man rör gasen oberoende av fart exploderar den iväg med fruktat bra snurr på mattan växlar ut mycket och tidigt i varv och motorn tycks inte pressas nämnvärt.

För att kunna hitta det sista i utväxling måste den såklart bromsas.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost! Jag kan köra den åt dig på sandslån.
Låter bra med reservförare:)

Hur mycket väger du?

Lättast förare sökes gärna Etiopier eller anorexi/bullemi/ätstörningar sjuka :bigsmile: Jag har ätstörning åt fel håll hehe.

Jag har varit ute i dag i snöstorm och testat olika helixar + 200m starter men det är svinsvårt att köra rakt så långt när skidorna är i luften :tsk:

Hur f.. får man eländet att gå rakt 200m?????? Släpper man gasen och styr om är man ju rökt direkt!

Hur ställer man in boggin för bästa acc men gärna med skidkontakt med underlaget efter ca 50m?

Det käns som den tappar acc om jag släpper av förspänningen på främre boggidämpare samt sträcker upp balataremmarna. Den är nu max nersläppt i fram boggi + max spända fjädrar i bak,,, men det ger som sagt skidlyft på tok för långt.

Vinner man något att jobba med framvagnen också?
 

perra74

Aktiv medlem
4 mar 2008
76
0
6
jag kan komma ner till dig och köra 53 kilo orädd dåre.skulle du ta på dig att hläpa till med ett projekt till nästa år har en mountain cat 800 tanken är att den ska få en stress fläkt och event en cyliner till he he.ursäkta off topik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
jag kan komma ner till dig och köra 53 kilo orädd dåre.skulle du ta på dig att hläpa till med ett projekt till nästa år har en mountain cat 800 tanken är att den ska få en stress fläkt och event en cyliner till he he.ursäkta off topik
Holy smoke 53kg !! Det kan ev vara lättare än min no1 förare.
Tyvärr har jag inte ännu fått hans viktuppgifter då han ligger på sjukhus ,,, det är Umeåmannen som låg i sin bil utan mat 2 mån:madgrin: Jag hoppas han är i bra form tills den 4e på sandslån.

800 turbo lät kul ,,men bygga dit en extra cylle lät ännu bättre. Om jag kan hjälpa till med något och har tid/ork gör jag såklart det.

Vart bor du?
 

MrSup

Välkänd medlem
82 kilo men erfarenhet av holeshot tävling, Backtävlingar, Dalajärna dragrace m.m Jag va med Erik Olsson och hämtade hans enduro du skruvat med om du minns.. Å jag är ganska orädd av mig! :D Dom "riktiga" dragrace maskinerna är ju rejält sänkt men på den där banan blir det ju ganska uppslirat snabbt så frågan är om man tjänar så mycket på att sänka osv!? Ja Det är full gas hela vägen som gäll så det är bara hänga åt det hållet den ska gå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
82 kilo men erfarenhet av holeshot tävling, Backtävlingar, Dalajärna dragrace m.m Jag va med Erik Olsson och hämtade hans enduro du skruvat med om du minns.. Å jag är ganska orädd av mig! :D Dom "riktiga" dragrace maskinerna är ju rejält sänkt men på den där banan blir det ju ganska uppslirat snabbt så frågan är om man tjänar så mycket på att sänka osv!? Ja Det är full gas hela vägen som gäll så det är bara hänga åt det hållet den ska gå
Dina meriter låter bra och du bor nära. Du får köra om inte min ordinarie förare kvicknar till.

Frågan är om lättare förare typ 53kg är så smart på en vanlig snöbana och utan dubb?
Jag har bara en vanlig 32mm kam matta....Med för lätt förare finns säkert risken för att den spinner i starten så mycket att den inte ens lyfter skidorna = många kilo ligger på framvagnen = värdelöst acc.

Thundercat väger ju som en 4takts rx1 eller andra tunga 4takts turbosar runt 265kg. Jag har inte lättat ¨mycket då org piporna fortfarande sitter på endast någ kg i lättare dämpare. Tar jag bort ryggstödet ger det säkert 5-10kg men det ser så coolt ut med ryggstöd på ett dragrace så det får nog sitta kvar.

Jag mins att det fanns en enkel modd man kunde göra i bak boggi för att få mer proggresiv/hårdare fjädring i baken men tyvärr mins jag inte exakt hur man gjorde? den modden kunde göras på alla äldre artic boggisar.
Om någ vet vad det var så säg till tack.
 

MrSup

Välkänd medlem
Ja kort och gått är det bara hålla stumt även om det spinner i starten och hoppas det håller ihop. Det är ju samma förhållande för alla. Ett år hade dom sandstart där och det är rätt stor skillnad! Jag fick en brons pockal där ifjol med lånad skoter och naturligtvis fick ägaren till skoter pockalen :) Menar du dom där 3kanterna man vrider på för att få styvare fjädring?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Låter som en brutal maskin det där. Är det på sanslån/kramfors, när är det och vad är det för klasser?

/Bobo
Jag tror det är den 4e (om två veckor) söndag? Men är inte helt säker då lördag låter mer vettig.

Den är inte så brutal ,,det är en vanlig familjeskoter med ryggstöd. Och jag har ingen erfarenhet av inställningar boggi för dragrace så den kan komma sist. Vanliga 2 cylindriga org maskiner med bra inställda boggi åker förmodligen ifrån den då det bara är 200m. Och turbo 4taktarna väger lika lite som TC och har 180-400hk så de dänger förmodligen katten också. buuuhuuu.

Men den är skön att lyssna på ivf ,,helt otroligt fint/fränt trippelljud blev det med pipombygget.

Finns inga regler man får ha 1000hk och dubbat om man vill då det bara är en skojdragracing med korvgrillning.

Ang vridförstyvningarna i boggin så är de ställa i starkaste läget. modden jag svammlar om görs någonstanns i vikningen/led i bak boggi. Jag letar förbrilt då Jag haft en ritning på papper. Men jag tror en kompis har koll på denna modd så jag ska höra med den snubben.