TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
få vem som helst köra? =)
Yes och det duger med en snotric så får du vara med.

Till helgen blir det att rita upp 200m på älven. Jag ska försöka ställa in boggin för den tänkta föraren som väger 82kg med skor och overall.
Jag har ju fått bra råd i tekniksidan om hur man ställer in boggin. Utblåset ska även strypas tills den går som bäst men den ska tåla minst 700m fullgas så det blir lakeracingpipor.

Det kommer även dit en svårslagen rx1 turbo 300hk+ från denna by (lugnvik) om den inte hinner säljas innan dess (blocket) ? Den har 44mm kammar och 365 matta. Den går som ett skollat troll så jag får hoppas han spinner bort sig eller den säljs innan dess (långt bort) :amuse:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Är det alltså jag som är tilltänkt förare? :D OM nu så är fallet vill jag nog provgasa maskinen nån sväng innan annars kan de bli en rolig prövning :)
Det är inte helt omöjligt du får köra för det är inte helt säkert den tänkta föraren har tid den dan. Jag ska meddela dig så fort jag vet hur det ligger till. Du kan ju Pma tel nr ditt.

Ja helt klart måste du prova några repor först för det är en konst att få den gå rakt 200m. En stor fördel med den eller alla Thundercatter är att de är stabila vid nersläpp från skidlyft oberoende fart och underlag. På min sitter krängstaget kvar i framvagnen också så den kan inte ens vobbla vid avslag. Helt odramatisk att köra rent säkerhetsmässigt men jag ska försöka sänka skidlyftet en aning innan dess.

Ja det är Jörgens 300hk i riktiga Lugnvik .

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du hittar effekten innan turbon börjar ladda så borde du ha en chans. Spec då det är ett dragrace och inte hela vägen över sjön.

Min rätt o-optimala "dragrace" thunder tog då en 270hk på 201m.

Sen vad det hade att göra med, låter jag vara osagt. Om han span för mkt i början eller om jag fick några meter försprång innan han nådde full effekt.

Hoppas på det bästa, skulle vara trevligt att se maskinen. :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost, hur går det med testandet?

Bobo
Mjaoey jag hadde inte tid denna helg att testa ut varesig boggiinställningar eller variatorset. Men i morgon och säkert några kvällar till ska olika variatorinställningar testas. Jag ska helt enkelt testa vilket varvtal som ger högst mattsnurr/fart vid 200m. Den går ju bra redan vid 8500v men jag har inte någ koll vart max effekt ligger. Då jag dumt nog inte bromsat än får man försöka leta åt effektivas varv och det kan ligga från 8500 till 9600 varv så det blir nog några omviktningar. Jag är lite orolig om den måste varva 9400+ för endast kolvarna är bytta sedan den var ny 1998 Kvack!

Bra man köpt Supertipvikter som är sjukt bra märker jag. Dessa supertipvikter har brantare ramp som ger mer driv till mattan tidigare i varv än polaris 10-serie vikterna jag kört tidigare, de tycks passa min motor perfekt ,mycket lättskruvade vikter och stort ställområde.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ja Boost ställ i grejjern riktigt nu! :) Hur gåre med chafförs frågan?
Jo jag har en snubbe här i byn som ska köra är det tänkt han är också skoteråkare och gasbenägen,,enda nackdelen är att han är tjockare än dig hehe 87kg.

Men jag hoppas du är där ändå och kan hoppa in om han kör åt hell.

Jag skulle ut i dag var det tänkt men boggin tog all tid, hopplös att ställa in hårdare i baken. Jag har flyttat saxen fram o bakåt utan att den blir hårdare bara mjukare. Det enda jag lyckas med är att få den tvärstum = utan fjädring:eek:hwell:

Den är så mjuk i baken att jag blir tvungen dra upp balataremmarna något hutlöst och i värsta fall släppa spänningen på framdämpare i boggi för att få ner skidorna en aning ivf.

Förmodligen är fjädrarna dyngslut i baken:tsk: Det blir nog kalleankainställning av boggin med skidor i luften hur jag än bär mig åt.

Men o morgon ska jag garanterat provköra både högre varv och kalleankaboggin:madgrin:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
ska du åka dragrace skulle ajg rekomendera att montera framdämpare ifrån en AWS1 framvagn.
Som det är nu har jag ingen nytta av framvagnen för den är forfarande i luften ca 100m i slaskföre 5 +gr

Dagens test måste jag nog vara nöjd med "tror jag" Jag är ju ingen dragraceåkare direkt men nu tror jag det mesta stämmer bra: Boggin blev över förväntan bra och jag kan köra tokslak matta UTAN nonslip!!:)

Testkörningen uppmätt 200m med trippelmätare,, fick spåra upp 3 skoterbredder själv i snöslasket på isen. 50 m bestog av uppståvatten så minst sagt värdelöst före.

Slutfarten på mattan är nog ganska inponerande 170kmt som bäst med 32 kamms matta. Jag vet att 130kmt är bra på 200m snöunderlag så några 170kmt var det såklart inte men säkert i närheten av 120-130 trotts uppståvatten och kraftig nersjunkning i start "gissar jag".
Vid starten blev det en grop på 20cm djup och en hel traktorskopa stor snöslask-hög bakom. Den är mycket svår att få gå rakt de första 50m men vid 100m har man kontroll då skidorna dansa lite i marken.

Jag provade 2 olika varvtal 8600v och 9000v. 9000v gav ca 10kmt mer slutfart på mattan så jag ger mig nog där. Kan hända den ger mer på 9500v men jag vill inte äventyra motorn för en korvgrillsdragrace för jag kommer inte åka med mer vartal än 9000 senare heller.

Nästa test blir strypt utblås och ger det några 100a varv mer får den väl varva det för tillfället. Jag hammrade ihop ett ställbart utblås i kväll som testas i morgon.

Bobo

Medlem
29 dec 2011
24
0
1
Skogsgläntan
Det blir nog bra det där, om nu inte banan slaskar bort:(

Konstigt att det inte står någonting om skoterskoj på klubbens hemsida, bara annonsen från i fjol

/Bobo

MrSup

Välkänd medlem
Låter grymt! Jag vill köra!! Ha för mig att när jag körde i fjol så hade jag slutfart på närmre 145km/h Med en Lynx re 800R och så fruktansvärt långt efter rx1an som vann va jag inte. den hade väl runt 300hk snackades det om då! Så jag tror du har en bra chans!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Låter grymt! Jag vill köra!! Ha för mig att när jag körde i fjol så hade jag slutfart på närmre 145km/h Med en Lynx re 800R och så fruktansvärt långt efter rx1an som vann va jag inte. den hade väl runt 300hk snackades det om då! Så jag tror du har en bra chans!
145kmt med en Lynx 800r lät helt otroligt bra var det mätarfart och mattspin?

Vad var gjort åt den i motorn och vilken kamhöjd,dubbat,nonslip?
Jag antar att du tog starten och rx1an kom på slutet.