TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Om allt går som planerat så kommer vi med ett par skotrar från Lycksele i år också:)
Det låter bra. Som tur är slipper jag köra mot er som har uppblåst motor för det blir 2 klasser. Turbo för sig,eller om det rentav var 4takt för sig.

Däremot får ni hårt motstånd min kompisare från byn som kör apex 06a mcx 330hk vers.. Men jag vet inte hur den står sig på dragrace då den är förlängd och har camoplast back contry 44mm matta.

Men den snabbaste från 2 takt får möta snabbaste turbomaskin som avslutning på draget.
 

Tobbe O

Medlem
30 mar 2012
10
0
1
Lycksele
Det låter bra. Som tur är slipper jag köra mot er som har uppblåst motor för det blir 2 klasser. Turbo för sig,eller om det rentav var 4takt för sig.

Däremot får ni hårt motstånd min kompisare från byn som kör apex 06a mcx 330hk vers.. Men jag vet inte hur den står sig på dragrace då den är förlängd och har camoplast back contry 44mm matta.

Men den snabbaste från 2 takt får möta snabbaste turbomaskin som avslutning på draget.
Apex 330! ca 40 hk mer än jag då:( men men, man kör ju för skoj skull:)

Är det den röda Apexen som körde "utom tävlan" i fjol?

/T
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Klassindelningen blev ändrad ; Standard och Modifierad, oavsett 2T, 4T, med eller utan Turbo osv..
Ok,,då har du stor changs att vinna standardklassen med din nya Ac turbo. Och jag blir sist i mod gat dämit :madgrin:

Jag lägger in en protest :ban: Turbo borde få åka för sig



Svar till Tobbe.
Ja det var förmodligen den röda Ap-turbon som inte han dit i tid för anmälan ifjol. Testade du köra mot den?
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Ok,,då har du stor changs att vinna standardklassen med din nya Ac turbo. Och jag blir sist i mod gat dämit :madgrin:

Jag lägger in en protest :ban: Turbo borde få åka för sig



Svar till Tobbe.
Ja det var förmodligen den röda Ap-turbon som inte han dit i tid för anmälan ifjol. Testade du köra mot den?
Halojj Boost !
Jag tror att Darxol menar att standard =sugmotor och inte original mont. turbo för annars blir det lite
knepigt. Låt säga att du har en Nytro 180 då för du köra i mod klassen medans kör
du en A-c turbo orig.mont kör du i standard klassen.
Jag tror att det där ger sig på lördag morgon :)
/Magnus.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Inställt på sandslån enligt säkra källor så kom inte hit ni långväga lyckselebor!

Det var för blött tydligen. Vi får hoppas det blir av nästa helg eller senare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Oj har någon hittat åt den här tråden haha.
Jag har just hämtat boggidämpare som jag lämnade in på rep hos kramforsligan. De var orörda från 1998 så det var både lite gas och lite vattenblandad olja i dem, genomslag var bara förnamnet.

På motorsidan har jag i sommar och höst inhandlat 2 uppsättningar "riktiga" trimpipor. En uppsättning PSI som är väldigt bra trialpipor med pikevarv 8600v. De är kända för att ge bra botten och lättbestyckade i fuggar och variatorer. Det är separata ljuddämpare med 32mm stingerrör = perfekt för långa fullgasrepor.
Jag hade även turen att komma över dragracingpipor Aaen superlätta skapelser med obefintliga trippeldämpare som kommer leva fan. De har vansinnigt små stingerrör på 26mm inv mått som är tänkta för max 200m full gas. De är pikade till 8800v men jag tror min motor vill över 9000v med dessa. De är kända för att ge bra effekt i ett rel brett reg men grilla kolvar oerhört lätt hehe. Jag ska snabbtesta dem som de är men sedan blir det grövre stingrar och större ljuddämpare.

Jag har även inhandlat en fräsch primärvarre som helrenoveras och har även renoverat sek varren totalt. Det finns inte ord för hur slut den gamla primären var och även sek varren så nu blir det nog brutal skillnad.
Det finns tyvärr ingen snö här men jag ska testa piporna på isen ivf. Nu äntligen kommer motorn få bra pipor så jag har stora förväntningar på bra effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Va bra det verkar ju vara en hel del på gång. När blir det turbo då ?? :eyebrows:
Jo jag tänkte försöka ge turbo 4-taktarna en hårdare kamp på sandslån i år om det nu inte blir inställt pga för tunn is eller ingen snö.

Turbobygget är färdigbyggt i min biologiska dator in i minsta detalj. Men inte förens jag har fått ut varenda droppe effekt ur mina 1000cc på sugvis som är mer sport.

Men det blir i någ gång i framtiden:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Re: Sv: TC 1000 tas till 200+

Pga snöbrist kunde jag inte provköra trimpiporna jag skaffat i sommar men jag hann provköra de nyrenoverade variatorerna och det blev en chock. Maskinen drog iväg helt hutlöst och varvade ca 500rpm mer än tidigare trots att variatorena nu var längre ifrån varandra så remmen ligger 5mm djupare i sekundären. Jag viktade på 4gr mer på supertip vikterna men det sänkte inte varvet lilla minsta ,,9300varv med 68gr vikter. Före renovering så sjönk varvet till 8800v med den vikten. Tyvärr tog snön slut så jag hann inte ens vikta på mer gr så den hamnar på 8800v som är mer behagligt varv.

Renoveringen av varrarna är bästa trimåtgärd jag gjort hitintills. Nu går den så bra även med mina ombyggda org pipor så Aeen piporna och psi piporna får en hård match mot mina hemmabyggen.

Jag vill inte hålla på att byta pipor i bänk för det är tidkrävande = dyrt och jag snål/fattig. Så jag måste ha snö/is för att testa ut vilka pipor som ger bäst effekt. Hade det bara varit en normal vinter så skulle alla pip tester varit klara och bänkning möjlig.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Har du ändrat cc. måttet mellan variatorerna elr. vad menar du? Låter skumt att remmen ligger 5 mm. djupare i sekundären, borde inte funka bra.. Ang. piptest så kan du ju leta upp ngn. lång åker el. helst ett gräsflygfält att testa på. Sen äre ju bara att hålla stumt och stirra på varvräknarn, mest varv=mest effekt!:madgrin:

Vet att tikka har dynokört kapade std. rör på tc. och fick ut 190+hp. Kommer ej ihåg trimningsgrad på motorn men den klev över 200hp med "trimrör" sen. Kan ha varit jaws el. DD rör? minns ej. Hur mkt. skiljer dia. på bellyn mellan std. och trimrören du har? (gissar att psi är grövst)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Re: Sv: TC 1000 tas till 200+

Förra cc måttet hittade jag på själv genom att se till att remmen låg 3mm över sekvarrens skivor. Men jag hade remsprängnings problem så därav ändrade jag cc måttet till Bengans motors rek för ac 0627-020 rem. Problemet blev då att remmen ligger för djupt typ strax under skivorna trots max spänd rem. Jag har även stummat bakre motorkudde som tar upp radialtrycket rakt bakåt. Men varför liggerv remmen så lågt i sek då jag har standard 309mm cc mått kan man fråga sig??

Problemet med sommartest av pipor är att vatten tempen endera är för kall eller för varm så bestyckningen blir svår och för varm temp ger värdelös effekt.

Mina ombyggda pipor skiljer sig enormt från org de är både kapade 5cm och grövre krök samt singelburk. Hur många hk den ger nu är omöjligt att svara på men i fjol testade jag gång på gång mot kompisarens F1100 12"speedwerks kittad till påstådda 240hk och den åkte på däng från stillastående till 171kmt på hårt till halvhårt skoterspår. f1100an gjorde bara 171kmt så vi gav oss där. Inte förens vi gick ut i ospårat 20cm nersjunk så kunde f1100an slå tcatten i acc. Och nu går tcatten bet bättre bara efter renovering av varrarna. Jag tippar på allt från 190-210hk nu.

Aeen piporna har samma dim på magen som standardpiporna och spi har också samma eller lite smalare om jag mins rätt. Aeen piporna är rena dragracepipor med 26mm stingrar!!!! De är 1cm kortare i tuning mot org pipor och ska dra till 8800-9000v. Spi piporna är trialpior med tuning samma som org och 32mm stingrar och ska dra till 8600v. Mina pipor har jag tunat till 9300v och de körs mot singelburk.

Jag borde nog kosta på en bänkning med mina pipor också då jag liks ska till bromsbänk snart med några vattenmotorer jag byggt.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Ok, ja det börjar verkligen bli dags att bänka din maskin.. :eyebrows: så kör hårt med rören
som sitter på, blir ju jäkligt intressant iom. det mesta är hempulat :biggrin1: