Uppdaterar tråden med nya portningar av nya (beg) cylindrar och nu siktar jag på bottenstark bränslesnål motor så de blir bet blygsammare volymer på portningen.
Jag vill även visa vilka verktyg och mallar jag kommit fram till funkar bäst och jag kommer förklara portvinklar för olika typer av effektregister.
De bästa materialet för portmallar har tillslut blivit 0,5mm armerad epoxylaminat 0,5mm. De är lättslipat och lätt att klippa i samt enormt spänstigt typ som reedventiler. De innebär att de spänner ut tight mot cylinderväggen om man rullar ihop en mall o stoppar in i cyllen. Här ovan visar jag några mallar till Kalle Gradins watercross motor de är kopierade D&D portningar för AC 800-900cc.
Här har jag tryck ner den nya portmallen i org Thundercat 1000 cylindrar. Notera att cylindern är svartlackerad med mattsvart värmebeständig färg. De blir tydliga rispmärken i färgen om man tillverkar en stålnål av någ lämplig tråd ,tigtråd i detta fall. Jag sprayar på värmefärg alla Biltema för då kan man torka den på några sek med Varmluftspistol och färgen är mattsvart.
Insugsportarna (överströmmarna bild ovan ska bara höjas någon mm så då är de lättast att bara ritsa med skjutmått med anliggning uppe ifrån packningsytan.
Här ser ni två mystiska mallar som de står 19,5 och 7,5 på de är inkastvinkeln i taket på överströmarna. Här kommer jag ändra vinkeln några få grader för att få lite mer bottendrag. Första överströmare närmast utblås blir nu 7,5gr vinkel uppåt vs org runt 5,5. Ju brantare vinkel man kastar in färskgasen uppåt ju mer botten får man. Bakre överströmmarna blir 19,5 vinkel vs org typ 17 så även de bakre riktas mer uppåt. Vill man ha mer högvarvseffekt siktar man mer åt vågräta hållet.
De bli fler bilder och beskrivning om vad vinklar hit o dit gör för effekt samt jag kommer uppge mina nya portdurrationer för vridmotorn.