Att man radar upp oss i något som inte är i närheten av en vanlig opinion studio är symptomatiskt. Man orkar inte pallra sig hit och göra det ordentligt. Trots detta tycker jag att detta var jävligt kul. Lappen blir glad åt det lilla.
Det var otroligt mycket detalj fel i denna debatt. Argumentationen blir svart vit, Anders Kråik gjorde ett utmärkt jobb för renskötare sidan. Han har dock liten eller ingen lokal kännedom. Att säga att skotrar i tusental kör bland kalvande renar är nonsens. Jag har aldrig sett en kalvande ren på riktigt, och då är jag same m renmärke i
familjen.
Renskötarsidan menar att alt djurliv ska fredas denna tid på året.Min fråga är gäller det järv lo varg och björn också ?
Man började begära i Mars. I Mars ! Man talar om betes ro ! Jo men inte på hela befolkningens bekostnad. Kalvar föds inte i mars björnen sover osv. Arealerna som renskötseln hade med kommun förslaget motsvara arealer som är större än dom flesta svenska län. Jag har kört 100 mil genom samtliga samebyar under denna tid. Ja hur stort tror ni problemet med renar var då ? Det största problemet jag hade var 3 vajor som sprang på spåret framför mig i den riktningen jag skulle. Det är bara att slå av skotern och vänta lite så ordnar det sig.
Jag har talat inför kommunen om detta och vart med i diskussioner om kompromissen som lades fram. Det är ett ärligt menat kompromissförslag. En kompromiss i ordets rätta bemärkelse är att man backar lite från sitt förslag.
Andra samer och fjällbefolkning har lämnat ifrån sig sina traditionella områden till renskötseln utan knot.
Samebyn är en svensk statlig konstruktion med svenskens lag på sin sida. Man behöver inte kompromissa och gör heller inte det. Det normala samtalet människor i mellan har gått förlorad pga statlig inblandning.
Hur statlig den är åskådliggörs av att Matti Berg rablar upp svenskens rennäringslag §94 samtidigt som han i deras skrivningar hänvisar till FN's urfolksdklration
Vem jag är i bilden
Vem vet