Tips på bra skalkläder

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Är ute efter ett par nya täckbyxor inför vintern och har sneglat lite på främst Sweet, houdini eller haglöfs i 2-3500 kr klassen har någon några erfarenheter av dem? eller ska man gå på en skoterbyxa från t. ex fxr eller klim eller rentutav en onepiece kanske? Fasen vad förvirrande denna kläddjungel är.. Tack och lov att man inte blev kvinna!

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Skulle också vilja veta varför det skulle vara dumheter att köpa "snowboardkläder" för skoterkörning?
Som i alla andra kategorier får man vad man betalar för, och kollar man inte innan man köper så får man ju helt enkelt skylla sig själv. Jag skulle t. ex aldrig köpa kläder, som jag tänkt använda till skoteråkning, med en vattenpelare under 15k mm.

Jag är också ute efter nya kläder att åka i, och det jag letar efter är tunna vind-/vattentäta (ev. räcker det med vattenavvisande beroende på vattenpelare) kläder som ska vara smidiga och lätta. Inge tungt jobbigt och stelt tyg som typ halvarsson har i sina fodrade modeller. Det får gärna va prassligt för då fastnar inte snön. Snölås i armar och ben och gärna i midja också, samt hög krage.
Fodrade kläder är för pensionärer som ska sitta på sjön och fiska hela dan.
Hade man varit rik hade man nog siktat in sig på "dumheter" som State of Elevenate's M's Bec de Rosses som är gjord för skidåkare, men dom kostar saffran.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . de hela med att Snowboard/skidkläder är mindre lämpade för skoteråkning beror ju som vanligt på prislappen. Går du på Team sportia, Intersport, Stadium eller sportringen och kikar på deras inte dyra så dyra skidkläder så finner du att de passar helt ok/ jättebra för dagarna i backen, men inte för de krav som ställs av en aktiv skoterförare.

Åter igen, detta är en prisfråga, köper du kläder som är gjorda med högre krav på slitstarkhet och nån form av vattenresistens så funkar ju även skidkläder.

Fråga säljarna i butiken. Jag har hört ett flertal, under några år och det är sällan, aldrig de rekommenderar att man köper kläder ändamålsenliga för skidåkning ifall syftet är att köra skoter idem.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Först, kan varmt rekommendera one piece. Körde det ifjol och kommer nog aldrig gå tillbaka till jacka och byxa igen.

På ämnet skid/snowboardkläder vs. kläder framtagna för skoter så är den största skillnaden jag märkt att på skoter så sliter man på kläderna på andra ställen än vid skidåkning. Skoterkläder är ofta förstärkta för detta, det sagt så funkar det såklart även med skidkläder. Hänger ju på hur mycket man åker och vilken typ av åkning.

Mina kläder måste hålla för att dra rakt igenom granar och annat otyg som kommer i vägen samt åker ca 30-50 dagar om året.

Gällande kvalité spelar det nog inte så stor roll. Som med allt annat så får man vad man betalar för. Köper man ett par brallor för 900 spänn så är nog sannolikheten stor att de inte kommer hålla eller hålla väta borta efter några dagar.

Köper man grejer för 3-5000 per del (oavsett om de är designade för skoter eller ej) så kommer de sannolikt hålla längre. Har rätt mycket skalkläder av "bättre märken" som jag använt till allt möjligt genom åren har bland annat en HH skaljacka som nog måste vara över 10 år gammal nu och håller än trots misshandel av den (dock inte från skoteråkning).

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Man är ju velig som få. Var ut till Länna sport för att testa lite kläder. Det jag kom fram till var att jag INTE ska ha trelagers skalkläder... De känns för fladdriga. Testade i stort sett allt som rekommenderas i den här tråden. Den enda jacka som kändes riktigt ok var SP Duke som alltså inte är en skaljacka i traditionell mening. Gillade även SP Crusader men den blir lite för dyr.
Beställde nyss en SP Duke jacket och SP Porter pants. Blir det för varmt framåt vårkanten så kan jag nog tänka mig en Crusader också... jag som skulle handla billigt i år.
Trelagers (gore-tex) innebär inte alltid att det blir fladdrigt. Har tipsat om trelagers gore-tex SOFTSHELL ett antal gånger och för mig är det som gäller om du ska åka bland träden med dagens fotsteg. Softshell med stretch i håller för att bränna rätt igenom granskogen med vassa fotsteg. Åker du ut i en renodlad skaljacka och byxa kommer du komma hem besviken. Det kan jag garantera. Visst andas inte gore-tex lika bra som andra "vattentåliga" alternativ, men det är ju bara att välja, torr hela dagen eller blöt upp till knäna och i arslet:)

3-lagers blir definitivt mycket varmare än 2-lagers, men på med ett svalare underställ så är det fixat och betalar sig i slutändan. Ett svalt Helly Hansen i polyester istället för ett Craft i ull. Det är som skillnad på natt o dag.

Ang. Snowboard kläder. Visst kan man hitta kläder som funkar där med, men för att nå ut till växande kids med "coola kläder" som kan torkas lite på ett element i värmestugan samtidigt som det sippas latte och uppdateras på alla sociala medier hålls priserna nere.
De kan inte jämföras med de hårda tester som alpinisternas, vandrarens och backcountryåkarens kläder får utstå. För att inte tala om valutan du får för pengarna i jämförelse. Se bara på alla snowborders blöta arslen och bomulls hoodies i pisten. Helt otänkbart för en alpinist och även för mig som vill efter ett hårt förmiddagspass med klättring i skogen sätta mig och njuta av en gulaschsoppa till lunch utan att det börjar klia i arslet för att man är blöt rätt igenom. Nä, att komma in med endast små droppar på kläderna som snabbt dunstar och sitta i helt torra kläder och avnjuta lunchen för att sedan hugga in på eftermiddagspasset i skogen och sedan komma hem lika torr igen. Det är för mig värt varenda krona.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ang. Snowboard kläder. Visst kan man hitta kläder som funkar där med, men för att nå ut till växande kids med "coola kläder" som kan torkas lite på ett element i värmestugan samtidigt som det sippas latte och uppdateras på alla sociala medier hålls priserna nere.
De kan inte jämföras med de hårda tester som alpinisternas, vandrarens och backcountryåkarens kläder får utstå. För att inte tala om valutan du får för pengarna i jämförelse. Se bara på alla snowborders blöta arslen och bomulls hoodies i pisten. Helt otänkbart för en alpinist och även för mig som vill efter ett hårt förmiddagspass med klättring i skogen sätta mig och njuta av en gulaschsoppa till lunch utan att det börjar klia i arslet för att man är blöt rätt igenom. Nä, att komma in med endast små droppar på kläderna som snabbt dunstar och sitta i helt torra kläder och avnjuta lunchen för att sedan hugga in på eftermiddagspasset i skogen och sedan komma hem lika torr igen. Det är för mig värt varenda krona.
Äntligen en vettig människa, med lite real life experience!

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Trelagers (gore-tex) innebär inte alltid att det blir fladdrigt. Har tipsat om trelagers gore-tex SOFTSHELL ett antal gånger och för mig är det som gäller om du ska åka bland träden med dagens fotsteg. Softshell med stretch i håller för att bränna rätt igenom granskogen med vassa fotsteg. Åker du ut i en renodlad skaljacka och byxa kommer du komma hem besviken. Det kan jag garantera. Visst andas inte gore-tex lika bra som andra "vattentåliga" alternativ, men det är ju bara att välja, torr hela dagen eller blöt upp till knäna och i arslet:)

3-lagers blir definitivt mycket varmare än 2-lagers, men på med ett svalare underställ så är det fixat och betalar sig i slutändan. Ett svalt Helly Hansen i polyester istället för ett Craft i ull. Det är som skillnad på natt o dag.

Angående det du skriver om snowboardkläderna så tar jag för givet att alla redan förstår att det är så det förhåller sig, men bara för att det anses som "snowboardkläder" behöver det som sagt inte vara dåligt. Köper man en dress av dålig kvalla får man ju skylla sig själv, vare sig det är skoterdress eller något annat, för det finns mycket skitkläder inom skotervärlden också.

Att vara torr när man är ute är A och O, jag har kört i både gore-tex, softshell, "riktiga" skoterkläder som halvarsson, vattenavvisande skaljackor etc. Har just nu ett gore-tex-ställ i skalmodell (vilket är just ett "snowboard-ställ" från analog för just skidåkare och snowboardåkare) och det är jag skitnöjd med, inge snö som fastnar och torr är man. Svettig blir man hur fan man än gör när man är ute och knegar på bland raviner och fjällbjörkar så det är svårt att komma från, möjligen mer timmar på gymmet... Men jag behöver nytt nu och är fortfarande på jakt om någon vet av något som ni tycker är super :)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kikade på Klims hemsida och hittade detta kit för er som inte vill köra one-piece men vill vara värst:)
Vilket kit! Rätt saftigt pris, men men....

Länkar till sledstore. De hade fler bilder än Klims egna.

Jacka/Byxa:
http://www.sledstore.se/klim-2014-klader-stealth-1?utm_source=googleshopSE&utm_medium=Add&utm_campaignSkoterutrustning%2FSkoterkläder%2FSkoterkläder+Paket=&utm_content=Klim+2014+Kläder+Stealth+&gclid=COm21eTRnMECFavpcgodKQQA3Q

Skor:
[/URL]http://www.klim.com/Adrenaline-GTX-Boa-3107-000.html

Handskar:http://www.klim.com/Powerxross-Glove-3438-004.html