Tips på bra skalkläder

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Kolla in Motorfist, det första märket som faktiskt ligger och spelar i samma liga (eller kanske lite ovanför) som Klim.

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
jag kan inte annat än hålla med mattgojohn, först nu man provat ett par kläder som verkligen är bra..

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ingen som kör hmk? Jag köpte sån jacka nu. Får se till vintern hur den e. Vilka byxor runt 2500 kr, skalbyxor med hängslen?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Du är ju från Västerås och då är det bara att knalla i på Naturkompaniet och köpa en jacka med bra kvalla och vad du än gör så köp inget skräp från ridestore.se där du betalar för kvalité, men får ett snowboardmärke broderat på en skräpjacka. Naturkompaniet är åf för Arcteryx som är världens bästa tillverkare av backcountry kläder. Without a doubt! Om du synar sömmar och dragkedjor mm på en Arcteryx jacka och jämnför med en en jacka från t.ex. Stadium så förstår du vad jag menar. Det Arcteryx kom med på -90 talet har all top of the line märken kopierat i dag, men Arcteryx har ändå DET när man som sagt synar sömmar mm. Om ändå skotrartillverkarna tillverkade skotrar med samma tänk och kvalité så skulle vi inte ha något negativt att säga om dom längre.
Men nu har vi ju fem tillverkare från Sverige som är på Top 10 listan över de bästa i världen, så på samma självklara sätt man gynnar de lokala handlarna, tycker jag att man gynnar de svenska tillverkarna också.
Haglöfs och Klättermusen ligger i topp av dessa och Peak Performance, Fjällräven och Lundhags slåss väl om tredje plasten
Happy hunting!

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Håller med dig där, men det finns en nackdel. Kläderna är lite för ömma för snöskoteråkning om du frågar mig, jag kör med north face summit series (kanske inte riktigt samma klass, men nästan) när jag åker skidor, men jag skulle inte köra skoter i den jackan, den är för lite förstärkt om du frågar mig.

Till skoter kör jag med klim, och är mycket nöjd. Håller i princip samma kvalité som tex. northface jackan. Däremot är den betydligt stadigare (valdez jackan har jag), den har mycket mer förstärkningar och inbyggda tunna "skydd" på axlarna. Känns mer som en skoterjacka.

Men visst, är man inte så vårdslös så fungerar säkert tex haglöfs eller dyl. bra, men jag tror jag skulle riva sönder en sån förr eller senare.

OT: Tycker Peak har tappat grymt på senare tiden. Kvalitén varierar grymt mycket mellan olika plagg, vissa är rena skräpet. Farsan köpte skidjacka och byxor för över 10k, jackan sprack i underärmarna och dragkedjorna for på byxorna. Han fick nya på garanti och samma sak hände inom en månad.
Kan ju varit måndags ex. men vafan.....
Nu åker han återigen i sin 20år gamla peak jacka som fortfarande är hel....

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Tack för en bra redogörelse i denna kläddjungel.

Det blev en blandning av två märken för mig.

Jag köpte Klim Togwotee byxor för att alla pratar gott om dom och känns nu när jag har fått hem dom,väldigt genomarbetade och i bra kvalitet. Och sedan kompletterade jag med, inget av dom svenska märkena du listade. Det blev norskt =), Norrøna Trollveggen. Jag tror att den ligger rätt bra till på Top 10 listan. Jag köpte den dels för att passade mig bra och känns även oerhört bra i kvalitén. Jag gillar inte överdelarna som Klim har. Dom känns daterade och i trista färger.

Så nu är man "kittad" inför vintern.

Återkommer med en rapport när jag har varit upp till snön i Lofsdalen för första gången.

Jag har för mig att några på vår gata i Lofsdalen köpte stuga förra året och är i från Säter? Det är inte ni?

/ Joel

Du är ju från Västerås och då är det bara att knalla i på Naturkompaniet och köpa en jacka med bra kvalla och vad du än gör så köp inget skräp från ridestore.se där du betalar för kvalité, men får ett snowboardmärke broderat på en skräpjacka. Naturkompaniet är åf för Arcteryx som är världens bästa tillverkare av backcountry kläder. Without a doubt! Om du synar sömmar och dragkedjor mm på en Arcteryx jacka och jämnför med en en jacka från t.ex. Stadium så förstår du vad jag menar. Det Arcteryx kom med på -90 talet har all top of the line märken kopierat i dag, men Arcteryx har ändå DET när man som sagt synar sömmar mm. Om ändå skotrartillverkarna tillverkade skotrar med samma tänk och kvalité så skulle vi inte ha något negativt att säga om dom längre.
Men nu har vi ju fem tillverkare från Sverige som är på Top 10 listan över de bästa i världen, så på samma självklara sätt man gynnar de lokala handlarna, tycker jag att man gynnar de svenska tillverkarna också.
Haglöfs och Klättermusen ligger i topp av dessa och Peak Performance, Fjällräven och Lundhags slåss väl om tredje plasten
Happy hunting!

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
M.Slagbard: Håller med när det gäller Peak, dom har helt klart tummat på kvalitén den senaste 10 åren och dom tillverkar stadiumjackor för dyra pengar.
När man köper friluftskläder för att åka skoter i får man tänka till. Ska man kryssa runt mellan träden så kan man inte välja den tunnaste skaljackan, utan kika på softshell material i 3 lagers gore-tex.
Arjeplogaren citerade ett av mina tidigare inlägg ang. dessa jackor och Haglöfs Couloir och Arcteryx Crossbow och Rush är bäst.
Har kört i Haglöfs Couloir brallorna i två säsonger och har även haft dom till övriga vinteraktiviteter har aldrig varit blöt i dom och dom kommer hålla i flera år till och för i år har dom ändrat lite på jackan så den är lite längre och är mer rymlig över axlar och bröst, vilket passar bättre för oss som inte ser ut som en senig bergsklättrare. Behöver jag säga att jag kommer åka i en sån:)

Joola: Norröna Trollväggen är ett grymt bra alternativ! Precis vad jag menar med Top of the Line!
Och visst köpte polarns familj en stuga i Lofsdalen förra året. Längst in på gatan vid vändplanen. Grymt läge. Hoppas på mer snö i Lofsen i år!

By the way, glömde nämna Sweet Protection som har en grym jacka i samma klass. Crusader JKT är en av de mest avancerade 3-lagers jackan på marknaden. Systemet för ventilationen på ryggen vann tex ISPO Sports Award 2010 för bästa nya tekniska lösning. Passformen är bättre, längre och mer rymlig. Crusader JKT är tillverkad i det bästa materialet, 3-lager GORE TEX Pro Shell. Finns ju även som Onepiece!!!

Last edited:

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Joola: Norröna Trollväggen är ett grymt bra alternativ! Precis vad jag menar med Top of the Line!
Och visst köpte polarns familj en stuga i Lofsdalen förra året. Längst in på gatan vid vändplanen. Grymt läge. Hoppas på mer snö i Lofsen i år!
Jo, jag hoppas att Trollväggen är det rätta valet. Känns gediget och bra. Det får framtiden berätta.

OK! Vår familj har stugan snett nedåt på andra sidan gatan. Världen är bra liten. Och läget kan verkligen inte bli bättre. Jo det måste verkligen komma mer snö denna säsong. Blev ju bortskämd med dom 2 tidigare vintrarna när man till och med kunde åka här hemma i Västerås.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vet att jag tipsade om en sömmerska i Tavelsjö vid tillfälle. Har nu åter avvänt mig av Gunilla på Willfix. Efter tre säsonger med Haglöfs Couloir byxor så har uppviket/förstärkningen i bensluten släppt och skickade upp dom för reparation. Fick tillbaka dom nu och det ser ut som nytt. Riktigt duktig. Använder sig av originaltyger, knappar dragkedjor mm. Värt att kolla upp när man lagt ut åtskilliga slantar på fina kläder.
450kr betalade jag för detta inkl. frakt.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Väcker den här tråden.
Är ute efter skalkläder som fungerar i första hand när det är varmt (varmare än -10). Vad ska jag ha? Köper hellre billigt och nytt då och då än betalar över 5000 kr.
Gärna svar med länkar eller/och bilder.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har kollat runt en hel del. Men blir fan bara mer osäker. Kände att jag vill ha en trelagers goretex jacka. Hamnade sedan på utsidan.se där goretex som material döms ut (är faktiskt böjd att hålla med kritikerna) eftersom goretex inte alls andas speciellt bra. Jag svettas mycket när jag kör aktivt och har alltid kört i goretex, anar ett samband. Så vad ska man ha istället?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Någon med erfarenhet av Sweet Protection? Egentligen är dessa väl mer skidkläder men de ligger bra till i pris och ser bra ut. Duke Jacket är den jag har spanat in. Skräp eller?

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
sweet ligger lätt i högsta ligan vad gäller skalkläder så som norröna och arcteryx mfl.

skulle själv gärna köra norrönas suit, men 10k:- är lite i högsta laget... :/

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
kolla in four elements på alpingaraget.se
bra styrka i det tyget, inget tunt fladder. dock kanske lite "tät" för den svettige. men öppna upp under armarna och på benen mellan varven så är du hemma anser jag.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Man är ju velig som få. Var ut till Länna sport för att testa lite kläder. Det jag kom fram till var att jag INTE ska ha trelagers skalkläder... De känns för fladdriga. Testade i stort sett allt som rekommenderas i den här tråden. Den enda jacka som kändes riktigt ok var SP Duke som alltså inte är en skaljacka i traditionell mening. Gillade även SP Crusader men den blir lite för dyr.
Beställde nyss en SP Duke jacket och SP Porter pants. Blir det för varmt framåt vårkanten så kan jag nog tänka mig en Crusader också... jag som skulle handla billigt i år.

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Jag tittade länge på allt möjligt men det slutade med att jag köpta typ snowboard/skidkläder. Grymt mycket billigare för i princip samma grejer. En perfekt blandning av värme, kyla och "andning".

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag tittade länge på allt möjligt men det slutade med att jag köpta typ snowboard/skidkläder. Grymt mycket billigare för i princip samma grejer. En perfekt blandning av värme, kyla och "andning".
"Snowboardkläder" för fem år sedan var ren dumhet att ha på sig som skoterförare.
Har de helt plötsligt utvecklats till något kvalitativt och fungerande?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Det här med snowboardkläder och dess kvalitet känns som att de helt beror på vilken dag man köper och hur mycket tur man har då. Har kört i fyra/fem år med en snowboardjacka som gick på 1000kr 2009, har fungerat ypperligt och inte en skråma på den förutom på det där som är som en "inbyggd" handske i slutet av ärmen.
Köpte dock en ny snowboardjacka förra året för den gamla blev så full i olja och ful i färgen efter mycket kallgarage mek :D får se om den nya jackan kommer vara lika bra som den gamla.

Nya kläderna blev Sabotage jacka med Klim byxor

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
"Snowboardkläder" för fem år sedan var ren dumhet att ha på sig som skoterförare.
Har de helt plötsligt utvecklats till något kvalitativt och fungerande?
Varför skulle det någonsin ha varit dumhet?
Dom, likväl som vi(skoterförare), vill ha varma smidiga kläder som andas och iaf tål lite stryk.
Jag köpte byxor och jacka för några år sedan och dom håller bra även idag. Är väl iofs också den som tar hand om mina grejer.