Tomgångsproblem mxz 700 - 00 :S

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
komp var ca 7,5-8 på båda, är det bra?
Nja.. jag skulle nog vilja pruta mer om det är 7,5-8. Det ska ligga åtminstone kring 9, men man brukar ju säga att så länge det är jämt så är det bra (får ju ändå inte bli FÖR lågt såklart)
8 duger, men det får inte bli mycket lägre!

Kan det inte vara fettet i vevlagrena som är slut och därför går motorn tungt =orkar inte hålla varven uppe på tomgång. Tänkte för den har ju uppenbarligen skurit tidigare

Har du varit och kollat på den?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Med resten av symtomen som finns på skotern så är INTE 7,5 kg något vidare...

Ska ligga över 8 men brukar ligga över 10 .

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Garanterat att det är som jag säger. Slut kolv/kolvar eller cylinder/cylindrar! Det innebär låg tomgång/ låg komp! Var det 7.5kg på båda? Det accepterar jag inte! Minst 9kg annars behövs kolv/cylinder byte!

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
jadå då tycker man att de ska vara över 8kg komp i en sån då jag har 9,5 kg i min mxz från 93

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
ja men måste det vara att cyllindrarna är skadade? Kan det inte vara kolvarna och kolvringarna?
Jag är fundersam om jag ska byta....
Men svårt att få min såld:hmmmm2:
Kan det kosta mer än 5000kr att fixa? (snopro kolvar,kolvringar och nikasil behandla lr utbytes cylle.Kanske hittar begangnad cylle/cyllindrarpå blocket.
Jag måste komma med beslut snart... Det var komp 7,5 till 8 i båda.:confused:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
ja men måste det vara att cyllindrarna är skadade? Kan det inte vara kolvarna och kolvringarna?
Kan det kosta mer än 5000kr att fixa? (snopro kolvar,kolvringar och nikasil behandla lr utbytes cylle.Kanske hittar begangnad cylle/cyllindrarpå blocket.
du kanske behöver byta till nya packningar m.m, så tror de kommer blir mer än bara 5k heltklart!
min renoverades för 15k då den skar: nya packboxar och lager på vevaxel samt balanserad,alla packningar i till och från motarn, bytta kolvar och ringar,v-cylinder ny nikasilbeläggning,insugningsgummin bytt,nya v-force 3,bensinpumpen,nya nålventiler. har säkert glömt nå!

men tror du kan säkert komma upp till 7-10k när du ska renovera! behror helt på!

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Okey.:hmmmm2:
Men tror ni det är cyllindrarna som farit?:hmmmm:
Är det värt att byta? (det är väll kass komp ca 8)
Men jag tror det blir svårt att få min 97a såld för 20 000.
hmhm

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Kass komp är det ju inte, men du ska ju inte köpa den utan att själv ha testat och sett att kompet är det killen säger...

Sen kan du ju ha i åtanke det jag sa om fettet i vevlagrena. Lagrena på den där motorn smörjs alltså inte av olja utan av fett. Och som jag sa tidigare: Är fettet slut så går motorn tungt vilket leder till att motorn inte orkar hålla uppe varven på tomgång.

Vore ju även bra lyfta på toppen och kolla hur det ser ut innan du bestämmer dig. Det är inte svårt eller speciellt tidskrävande.

B

Buktholmen

Ifall du byter till dig den, och inte får igång den, så kan du ju sälja den i delar sen, då kanske du få pengarna som du velat få för XTC'n.

wheelie

Medlem
3 sept 2006
6
0
1
övik
Nja.. jag skulle nog vilja pruta mer om det är 7,5-8. Det ska ligga åtminstone kring 9, men man brukar ju säga att så länge det är jämt så är det bra (får ju ändå inte bli FÖR lågt såklart)
8 duger, men det får inte bli mycket lägre!

Kan det inte vara fettet i vevlagrena som är slut och därför går motorn tungt =orkar inte hålla varven uppe på tomgång. Tänkte för den har ju uppenbarligen skurit tidigare

Har du varit och kollat på den?
Den är 40 mil från mig så om jag far dit blir det nog ett byte.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tomgångsproblem Rotax Serie-III

Hej

Jag har en Yamaha vmax xtc 600-97a.
Jag har renovert den och totallt är den värd 15 000kr.

Det är en kille som vill byta mot en mxz 700 som är i kanonskick!¨
Ny 38as matta
Nya insugsgummin
Ena kolven bytt?!(varför bara ena?)
Men den går inte på tomgången. Den går bra på höga varv.
Det är enda felet, och det är nya insugsgummin.

Det jag vill ha hjälp med är att om det är värt det att byta (jämt upp)
Och om någon vet vad det kan vara för fel.

Tacksam för SNABBA svar. :D :D (Vill att jag byter så fort som möjligt. Annars tar en annan den.)
Altså det han har gjort är typ att han har bytt insugsgummin,tagit upp förgasarna och rengjort(många gånger)och fått tipps om ngt annat som han har bytt.
Men han sa att han inte var så van att meka.

Det känns som att jag inte kommar få så mkt för min när säsongen börjar så.......(är ju en 97a XD)

Ingen som varit med om liknande och bytt insugsgummin men den ändå inte går på tomgången?
Okey men tror ni inte att det är mer värt att byta och kanske nikasil behandla cyllen och köpa 2 nya kolvar?
Vad kan det då vara för fel när den inte går på tomgången?
Den dör på tomgången.
Han kolladee komp förra året och det var 7,5-8 på båda.
Vad ska de vara för komp?
den går på tomgång en stund sen dör den...
Han har testat skruva upp och ner på tomgångsskruvarna.
komp var ca 7,5-8 på båda, är det bra?
Okey men kan det inte bara vara att byta kolvar och kolvringar?
Fast det kan ju vara repor i cyllindrarna?
Jaja hur ska jag göra?:hmmmm:
Först vill jag bara påpeka att FORUMET inte är till för att disskutera affärer och byten hit å dit ! :mad:
Lämna affärs snacket utanför forumet !

Över till problemet !

Detta är ett solklart fall av kolvringsflagning !
Typiskt Rotax Serie-III problem :mad:

Läs här så ser du även bilder :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932

Detta är inget svårt att fixa.

Ytterligare möjliga orsaker till dålig tomgång.
* Reed läpparna tätar inte i reed korgarna.
* Trottlarna slitna i TM förgasarna

.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Tomgångsproblem Rotax Serie-III

Först vill jag bara påpeka att FORUMET inte är till för att disskutera affärer och byten hit å dit ! :mad:
Lämna affärs snacket utanför forumet !

Över till problemet !

Detta är ett solklart fall av kolvringsflagning !
Typiskt Rotax Serie-III problem :mad:

Läs här så ser du även bilder :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932

Detta är inget svårt att fixa.

Ytterligare möjliga orsaker till dålig tomgång.
* Reed läpparna tätar inte i reed korgarna.
* Trottlarna slitna i TM förgasarna

.
Kan även vara att skotern skurit och killen slarvlagade med nya kolvar/ringar utan att hona/nickasilera om.

Flagning kan det vara men om inte jag missminner mig så var en kolv bytt?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . iom att de e en skidoo med ZX chassie så går de oerhört snabbt att lyfta på toppen, kika ner, ta några kort och så vet du hur de ser ut. Ifall killen är seriös så snacka med han, båda tar varsin skoter och lämpliga verktyg, när ni möts på halva sträckan, meka upp toppen och kolla hur de ser ut.. ser de ut som att de e en större renovering som krävs, så får du avgöra själv. Glöm inte bort att ta med lite extra kylarvätska ;-)

såå?
Avbryta köpet, tacka för att han var villig att åka och möta dig och låta dig meka i hans skoter?
Genomföra bytet, rakt av?
Genomföra bytet, + att han får betala en 2-3000:- eller vad de nu ser ut att vara för kostnader som motorn kräver..

Genomföra bytet, sälj de som kan säljas av motorn till hösten (mer $$ för grejjerna då), köp en ny motor,nu, när de är biilliga..

åter igen så vet jag inte hur mkt jag bryter på reglerna nu när de gäller köp/byt/sälj tipps.. men jag hoppas jag inte gick över gränsen..
jag kanske borde kika igenom forumreglerna tråden, men gör jag de är risken nog överhängande att jag blir förbannad och tar bort min användare härifrån eftersom jag tycker att den policy detta forum har ang. just sånt snack som köp/byt/sälj är så ***** dum.. går att förbättra såå mkt.. men men.. sorry att de vart OT