den går på tomgång en stund sen dör den...
Han har testat skruva upp och ner på tomgångsskruvarna.
komp var ca 7,5-8 på båda, är det bra?Jag skulle vara väldigt försiktig medatt köpa den skotern .... Går den inte på tomgång så kan den vara helt rasad.
Kolla komp och i värsta fall riv bort toppen innan köpet och kolla kolvar och cylinderlopp
Nja.. jag skulle nog vilja pruta mer om det är 7,5-8. Det ska ligga åtminstone kring 9, men man brukar ju säga att så länge det är jämt så är det bra (får ju ändå inte bli FÖR lågt såklart)komp var ca 7,5-8 på båda, är det bra?
du kanske behöver byta till nya packningar m.m, så tror de kommer blir mer än bara 5k heltklart!ja men måste det vara att cyllindrarna är skadade? Kan det inte vara kolvarna och kolvringarna?
Jag är fundersam om jag ska byta....
Men svårt att få min såld:hmmmm2:
Kan det kosta mer än 5000kr att fixa? (snopro kolvar,kolvringar och nikasil behandla lr utbytes cylle.Kanske hittar begangnad cylle/cyllindrarpå blocket.
Jag måste komma med beslut snart... Det var komp 7,5 till 8 i båda.
Den är 40 mil från mig så om jag far dit blir det nog ett byte.Nja.. jag skulle nog vilja pruta mer om det är 7,5-8. Det ska ligga åtminstone kring 9, men man brukar ju säga att så länge det är jämt så är det bra (får ju ändå inte bli FÖR lågt såklart)
8 duger, men det får inte bli mycket lägre!
Kan det inte vara fettet i vevlagrena som är slut och därför går motorn tungt =orkar inte hålla varven uppe på tomgång. Tänkte för den har ju uppenbarligen skurit tidigare
Har du varit och kollat på den?
Hej
Jag har en Yamaha vmax xtc 600-97a.
Jag har renovert den och totallt är den värd 15 000kr.
Det är en kille som vill byta mot en mxz 700 som är i kanonskick!¨
Ny 38as matta
Nya insugsgummin
Ena kolven bytt?!(varför bara ena?)
Men den går inte på tomgången. Den går bra på höga varv.
Det är enda felet, och det är nya insugsgummin.
Det jag vill ha hjälp med är att om det är värt det att byta (jämt upp)
Och om någon vet vad det kan vara för fel.
Tacksam för SNABBA svar. (Vill att jag byter så fort som möjligt. Annars tar en annan den.)
Altså det han har gjort är typ att han har bytt insugsgummin,tagit upp förgasarna och rengjort(många gånger)och fått tipps om ngt annat som han har bytt.
Men han sa att han inte var så van att meka.
Det känns som att jag inte kommar få så mkt för min när säsongen börjar så.......(är ju en 97a XD)
Ingen som varit med om liknande och bytt insugsgummin men den ändå inte går på tomgången?
Okey men tror ni inte att det är mer värt att byta och kanske nikasil behandla cyllen och köpa 2 nya kolvar?
Vad kan det då vara för fel när den inte går på tomgången?
Den dör på tomgången.
Han kolladee komp förra året och det var 7,5-8 på båda.
Vad ska de vara för komp?
den går på tomgång en stund sen dör den...
komp var ca 7,5-8 på båda, är det bra?
Okey men kan det inte bara vara att byta kolvar och kolvringar?
Fast det kan ju vara repor i cyllindrarna?
Jaja hur ska jag göra?:hmmmm:
Först vill jag bara påpeka att FORUMET inte är till för att disskutera affärer och byten hit å dit !ja men måste det vara att cyllindrarna är skadade? Kan det inte vara kolvarna och kolvringarna?
Jag är fundersam om jag ska byta....
Men svårt att få min såld:hmmmm2:
Kan det kosta mer än 5000kr att fixa? (snopro kolvar,kolvringar och nikasil behandla lr utbytes cylle.Kanske hittar begangnad cylle/cyllindrarpå blocket.
Jag måste komma med beslut snart... Det var komp 7,5 till 8 i båda.
Den är 40 mil från mig så om jag far dit blir det nog ett byte.
Oj var nog inne på felanvändare.
Men om jag far dit så byter jag nog troligtvis.
40mil dit..XD
Kan även vara att skotern skurit och killen slarvlagade med nya kolvar/ringar utan att hona/nickasilera om.Först vill jag bara påpeka att FORUMET inte är till för att disskutera affärer och byten hit å dit !
Lämna affärs snacket utanför forumet !
Över till problemet !
Detta är ett solklart fall av kolvringsflagning !
Typiskt Rotax Serie-III problem
Läs här så ser du även bilder :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932
Detta är inget svårt att fixa.
Ytterligare möjliga orsaker till dålig tomgång.
* Reed läpparna tätar inte i reed korgarna.
* Trottlarna slitna i TM förgasarna
.